Kettingsprays zijn smeermiddelen die wrijvingsverlagend en vocht- en vuilafstotend zijn. Daarnaast voorkomen kettingspray's corrosie en zorgen deze voor minder slijtage.
Kettingspray vermindert de slijtage van ketting en tandwielen. Daarbij vragen de uiteenlopende omstandigheden voor een specifiek smeermiddel. Met bekende merken als Muc-Off, Putoline, Motul en S100 zijn er voor race-, weg- en off-road.
Om deze onderdelen op een juiste manier te onderhouden maakt iedere wielrenner gebruik van een smeermiddel, ook wel bekend als teflonspray. Het smeermiddel voor de fietsketting zorgt ervoor dat de ijzers van de cassette en fietsketting niet droog op elkaar lopen.
Wij adviseren om eens per 500 km uw ketting te smeren bij het gebruik van de S100 of Interflon kettingsprays. Spuit dan altijd aan de binnenzijde van de ketting, zodat bij hogere snelheden het kettingvet in de ketting wordt geduwd door de middelpunt vliedende kracht.
Een veel gemaakte beginnersfout: WD40 gebruiken. Gebruik WD40 nooit en te nimmer voor het smeren van je fietsketting. Het trekt niet alleen veel vuil aan, het komt ook op allemaal plekken waar het niet hoort te zitten. Daarnaast zorgt WD40 ervoor dat onderdelen sneller kunnen gaan roesten.
Speciale kettingolie werkt het best
Omdat een fietsketting zo moeilijk goed te smeren is, is zeer goede smeerolie nodig. Dat is niet een of andere universele olie voor huis, tuin en keuken of de naaimachineolie die nog steeds in de rekken bij de fietsenmaker te vinden is. Ook goedkope rijwielolie voldoet niet.
Wanneer je je fietsketting gaat smeren kun je kiezen tussen verschillende soorten smeermiddel. Je kunt kiezen voor kettingolie of ketting wax. Kettingolie is het soort smeermiddel dat het meeste gebruikt wordt onder fietsers.
MOTORKetting smeren
Het is belangrijk om de ketting minimaal iedere 750km te smeren om roestvorming te voorkomen. Toch wordt geadviseerd om de ketting direct na het rijden te smeren en een nacht te laten aan-drogen. Spuit in dit geval niet te veel per keer. Er zijn verschillende soorten vet te gebruiken.
Zeer goede kettingsprays in een spuitbus zijn Castrol Chain Spray en de S100 kettingsprays, uiteraard op voorraad in de winkel. We hebben overigens ook de S100 Kettingspray spatbeschermer in de winkel, een handig hulpmiddel om zonder te spetteren je ketting te smeren! Een andere optie is de pot vet met een kwast.
Voor het schoonmaken van de fietsketting adviseren wij de Velorest Chain Cleaner. Deze kettingreiniger is speciaal gemaakt voor het verwijderen van het meest hardnekkige vuil. Het is een zeer geconcentreerd product die geschikt is voor de gehele aandrijflijn.
Gebruik absoluut geen siliconenspray. Hoewel het slot wordt gesmeerd, trekt een siliconenspray vuil aan. Een speciale slotspray is vetvrij en trekt daardoor ook geen vuil aan en zorgt ervoor dat de draaiende cilinderdelen en de sluitpallen soepel blijven.
SCHOONMAKEN. Maak de ketting schoon met een messingborstel, WD40 ontvetter en een droge doek. Laat zure of alkalische reinigingsmiddelen (zoals roestverwijderaars) staan! Hiermee kun je je ketting flink beschadigen.
Over het algemeen zal doodgewone motorolie als smeermiddel voor de fietsketting, net als olijfolie, voor voldoende smering zorgen.
ARTIKELCODE WD 56798
Het is eenvoudig in gebruik en verwijdert snel vuil, stof en olie van kettingen. Het is geschikt voor O-, X- en Z-ring kettingen en kan daarnaast gebruikt worden op de achterbrug en de onderdelen van de aandrijflijn voor een complete reiniging.
Moderne motoren voorzien van veel vermogen en een hoog koppel vragen om specifieke ketting eisen op het gebied van prestatie, bescherming en een minimale weerstand. De nieuwe S100 High End Kettingspray is hiervoor de perfecte oplossing. Nu op voorraad in onze winkel!
Hoe vaak moet ik mijn ketting smeren? Iedere keer als je ketting van je racefiets of mountainbike vies is of extra geluid begint te maken. Een vieze ketting zorgt ervoor dat alle onderdelen sneller slijten, dus door je ketting op tijd schoon te maken en te smeren voorkom je slijtage.
Een motorketting moet elke 400 tot 700 kilometer, afhankelijk van het weer, worden gesmeerd om topprestaties en een lange levensduur te garanderen. Smeer de ketting na het rijden, niet ervoor.
Over het algemeen is het verstandig om een racefiets ketting na iedere 250km te reinigen en te smeren. Wanneer je gebruik maakt van Velorest Chain Wax kun je de ketting zelfs wat vaker schoonmaken, dankzij de vuilafstotende laag verwijder je namelijk gemakkelijk het grove vuil met een borstel.
De levensduur van een ketting varieert tussen de 20.000 en 35.000 kilometer, afhankelijk van rijstijl en de mate van onderhoud.
Controleer of nog alle O-ringen van de ketting aanwezig zijn. Als er O-ringen ontbreken, moet de ketting worden vervangen. Als je de ketting achter meer dan 3 mm van het kettingwiel kunt optillen, is de ketting versleten. Ook een ongelijk opgerekte ketting moet worden vervangen.
Gemiddeld genomen is het daarom aan te raden met meer dan €1000,- te rekenen. Vergelijk aanbiedingen en prijzen, want het vervangen van de distributieketen is zeker de moeite waard en loont zich op de langere termijn.
Hoe vaak je wax moet aanbrengen is erg afhankelijk van de lengte van je rit en in welke weersomstandigheden je rijdt. Bij mooi weer kun je 2-3 maal fietsen met een gewaxte ketting, bij slecht weer moet je elke rit wax moeten aanbrengen.
Daarnaast is het belangrijk om uw sieraden niet nat te laten worden. Douchen, afwassen, zwemmen met uw armband of ketting om is af te raden. In veel sloten van sieraden zit een stalen veer.
Ketting wax
Het gebruik van Wax Lube wordt steeds populairder voor het smeren van de fietsketting. Dat komt omdat ketting wax een droog smeermiddel is waardoor de fietsketting schoner blijft. Wax Lube is een emulsie van water, parafinewax en (in ons geval) olie.