De gemeente waar een persoon geboren is. In die gevallen waarin gemeenten van naam zijn veranderd of gemeenten niet meer bestaan, worden de historische aanduidingen vervangen door de toepasselijke namen van bestaande gemeenten.
De geboorteplaats van een kind is in Nederland vaak ook de woonplaats van de ouders, omdat veel moeders thuis kunnen bevallen. Wanneer het kind in een ziekenhuis geboren wordt dat in een andere gemeente ligt dan waar de ouders wonen, dan is de geboorteplaats van het kind de gemeente waar het ziekenhuis zich bevindt.
Stel: je ben een Terschellinger in hart en nieren, maar je kind wordt in het ziekenhuis geboren in Leeuwarden. Dan komt dus 'Leeuwarden' in het paspoort van het kind, ook al heeft de familie geen enkele band met die stad.
Kosten. Een akte kost € 14,30 (tarief 2022).
Wie geboorteaangifte mag doen
iemand die bij de geboorte aanwezig was, of: de eigenaar van het huis waarin het kind is geboren, of: een medewerker van de instelling waar het kind is geboren (bijvoorbeeld het ziekenhuis).
Op een geboorteakte kunnen de volgende gegevens staan: De voor- en achternamen, soms is dit een namenreeks. De geboortedatum. De geboortetijd, als deze bekend is.
Een geboorteakte is het schriftelijke bewijs van inschrijving van uw geboorte in de burgerlijke stand. U kunt de akte aanvragen als Nederlands afschrift of meertalig (internationaal) uittreksel. U vraagt deze aan bij de gemeente waar u bent geboren.
Waarom is geboorteaangifte doen verplicht? Als je geboorteaangifte doet, stelt de ambtenaar van de burgerlijke stand een geboorteakte op. De geboorteakte is het juridisch bewijs van de geboorte. Zonder dit bewijs heeft je kind geen identificatie.
Een uittreksel uit het bevolkingsregister (de Basisregistratie personen) heeft geen houdbaarheidsdatum. Er staat wel een datum op. Meestal mag een uittreksel maar 3 of 6 maanden oud zijn voor de organisatie die erom vraagt.
Waarom het belangrijk is dat kinderen worden geregistreerd
Een geboorteakte is een bewijs van je wettelijke identiteit. Daarmee kan je je nationaliteit en leeftijd aantonen. Dat is nodig om toegang te krijgen tot sociale voorzieningen, zoals gezondheidszorg, onderwijs en tot het rechtssysteem.
Om een uittreksel aan te vragen, heeft u een geldig legitimatiebewijs nodig. U kunt een uittreksel uit de burgerlijke stand aanvragen bij de gemeente waar de akte is opgemaakt. Dat geldt ook als u daarna bent verhuisd of geëmigreerd.
U vraagt de geboorteakte aan in de gemeente waar u geboren bent. U kunt een afschrift, uittreksel of meertalig internationaal uittreksel aanvragen.
uzelf. de echtgeno(o)te, overlevende echtgeno(o)te of wettelijk samenwonende. uw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder)
Aanvraag online: u ontvangt de akte binnen 10 werkdagen. Aanvraag per post: u ontvangt de akte binnen 4 weken.
Uittreksel: beperkte informatie uit de akte. Afschrift: kopie van de hele akte met stempel en handtekening van de ambtenaar van de burgerlijke stand. Dit noemen we een 'gewaarmerkte kopie'.
Geboorteakten zijn openbaar vanaf 100 jaar na geboorte van de persoon. Overlijdensakten zijn openbaar vanaf 50 jaar na overlijden van de persoon. Huwelijksakten zijn openbaar vanaf 75 jaar na voltrekking van huwelijk van de personen.
Na de bevalling ontvangen de ouders een attest van de arts of vroedvrouw. Aan de hand van dit attest geeft één of beide ouders de geboorte binnen de 15 dagen na de geboorte aan bij de Burgerlijke Stand van de geboorteplaats.
Zonder machtiging mag je zelf de overlijdensakte opvragen van je eigen ouders, grootouders, kinderen en kleinkinderen. De overlijdensakte van een partner kan alleen door jou zelf opgevraagd worden wanneer jullie een geregistreerd partnerschap hadden of getrouwd waren.
De erkenning is een authentieke akte waarbij een persoon te kennen geeft dat er een band van vader– of moederschap bestaat tussen zichzelf en een kind. Deze procedure wordt beheerst door het recht van de staat waarvan de ouder de nationaliteit heeft op het ogenblik van de erkenning.
Gemeenten leggen belangrijke gebeurtenissen in een mensenleven vast in de burgerlijke stand. Bijvoorbeeld een geboorte, huwelijk of overlijden. U kunt hier een afschrift of uittreksel van aanvragen. Dat is een schriftelijk bewijs van deze gegevens.
Ja, dat kan. De akte zelf is in het Nederlands, maar u kunt een internationaal uittreksel van de akte krijgen. Een internationaal uittreksel bevat de belangrijkste gegevens van de akte en heeft een toelichting in het Engels, Duits en Frans.
Formele positie van een persoon waarbij wordt verwezen naar het huwelijk en het geregistreerd partnerschap.
Geboorteakte overleggen
Bij een melding van een voorgenomen huwelijk of partnerschap zal de ambtenaar van de burgerlijke stand uw geboortegegevens controleren in de Basisregistratie Personen (BRP). De gegevens in de BRP zijn in beginsel gebaseerd op uw geboorteakte als u in Nederland bent geboren.
Bij de huwelijksaangifte heb je de volgende papieren nodig, verkrijgbaar bij de afdeling burgerzaken in de gemeente waar je woont: Een recent afschrift van de geboorteakte, op te vragen op het gemeentehuis; Een recent uittreksel uit de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) persoonsgegevens.