Kies je voor maandelijks afbetalen, dan krijg je de Inkomens- en Lasten Toets (ILT). Hier in worden een aantal vragen gesteld zoals gezinssamenstelling, maandelijkse inkomen en woonlasten. Aan de hand van een berekening kan je zien wat je maximaal mag lenen. Daarnaast vindt er een registratie bij het BKR plaats.
Je inkomen: je netto maandinkomen. Woon je samen met een partner? De inkomsten van je partner hoef je niet te vermelden. Toeslagen die je ontvangt ook niet.
Tijdens je bestelling vul je de Inkomsten- en lastentoets (ILT) in. Je geeft hier je maandelijkse inkomsten op en wat je iedere maand betaalt aan huur of hypotheek. Zo wordt er gekeken of de hoogte van het abonnement past bij jouw financiële situatie. Dit om te voorkomen dat je in de financiële problemen komt.
We zijn per 1 mei 2017 volgens de Wet op het financieel toezicht (Wft) verplicht om een inkomens- en lastentoets uit te voeren bij een toestellening vanaf 250,-. Deze toets houdt in dat je een aantal persoonlijke gegevens moet opgeven bij de aanvraag van je abonnement.
Inkomens- en lastentoets
Bij het BKR kijken we of je openstaande kredieten en mogelijke betaalachterstanden hebt. De opgegeven informatie én de richtlijnen van het Nibud bepalen of je een toestellening kunt nemen en de hoogte van de lening. We zijn wettelijk verplicht om de uitslag van de toets te bewaren.
Bij de volgende providers is het mogelijk om een (sim only) abonnement af te sluiten zonder credit check: Simpel, hollandsnieuwe, Robin Mobile en YouFone.
Welke kredieten staan bij Stichting BKR geregistreerd? Een krediet van meer dan € 250 dat langer dan één maand loopt, staat bij ons geregistreerd. Heb je een zakelijk krediet van meer dan € 1.000 waarvoor je persoonlijk aansprakelijk bent? Dan staat dat ook bij ons geregistreerd.
Met de BKR-uitdraai kun je zien welke leningen je nu hebt en welke je in het verleden hebt gehad. Daarnaast zie je hier of je leningen altijd op tijd hebt afbetaald of dat er een betalingsachterstand is geweest op een bepaald moment.
Je registratie inzien is gratis. Je betaalt alleen voor een gewaarmerkt kredietoverzicht. Dat overzicht kost je € 15,95. Je bestelt het bij het onderdeel 'bestellen' als je ingelogd bent.
Een abonnement kan om een meerdere redenen worden afgewezen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan openstaande facturen of een betalingsachterstand. Beiden kan je gemakkelijk controleren via My T-Mobile! Vergeet ook niet om andere abonnementen op dezelfde naam te controleren.
De ILT controleert de naleving van de arbeids- en rusttijden van taxichauffeurs. Dit draagt bij aan veilig taxivervoer en eerlijke concurrentie in de taxisector. Naast controles bij taxichauffeurs op straat en bezoeken aan taxiondernemingen, ontwikkelt de ILT een digitale vorm van inspecteren.
Het betalen van 1 cent in het aanvraagproces van een abonnement is ter verificatie van uw identiteit. Dit is helaas nodig om fraude zoveel mogelijk te beperken. Fraudeurs hebben als hoofddoel om een nieuw abonnement of nieuwe mobiele telefoon te verkrijgen, zonder de provider hier ooit voor te betalen.
Check 2: de BKR-check
Na de IL-toets voeren we een BKR-check uit. Bij deze check wordt gekeken of je nog lopende leningen hebt en of er geen betaalachterstanden zijn. Daarnaast wordt een krediet vanaf € 250,- geregistreerd bij het BKR.
U betaalt belasting over uw inkomen uit werk en woning (box 1), over inkomen uit een aanmerkelijk belang in een vennootschap (box 2) en over uw spaargeld en beleggingen (box 3).
We bewaren je gegevens 5 jaar, omdat de ervaring leert dat mensen met betaalproblemen vaak opnieuw in de problemen komen. Dit willen we graag voorkomen. Welke kredieten staan bij Stichting BKR geregistreerd? Een krediet van meer dan € 250 dat langer dan één maand loopt, staat bij ons geregistreerd.
Wel wordt er voorafgaand aan het starten van een juridische procedure een vaste prijsafspraak gemaakt. Zo kom je tijdens de juridische procedure niet voor (financiële) verrassingen te staan. Voor het verwijderen van een negatieve BKR-registratie kun je rekening houden met een richtprijs van € 880,-.
Beëindigde kredieten blijven 5 jaar zichtbaar. Daarna verwijderen we ze.
We voeren geen kredietcheck uit wanneer je:je aanmeldt op Klarna.
Afboeking (3)
Bij deze code gaat het om een kwijtschelding of een afboeking: De kredietaanbieder heeft € 250 of meer kwijtgescholden van je betalingsachterstand. Je hoeft de € 250 of meer dan niet langer te betalen en ziet geen einddatum bij je krediet staan.
In Nederland is dit ook maatschappelijk geaccepteerd. Ook een codering op een roodstand op jouw betaalrekening wordt zwaarder aangemerkt. Een A4 codering is de zwaarste codering.
Een consument kan er groot belang bij hebben dat zijn negatieve BKR-registratie wordt verwijderd zodat hij bijvoorbeeld een hypotheek kan afsluiten. Om de negatieve registratie te verwijderen moet de consument een verzoek tot verwijdering aan de kredietverstrekker doen die hem heeft geregistreerd.
In principe blijft een BKR registratie nog 5 jaar na afbetaling van de schuld staan. In het voorbeeld van de éénmalig te laat betaalde telefoonfactuur van €250 of meer, die dan uiteindelijk wel door jou werd betaald, verandert de melding op jouw BKR registratie van A (achterstandsmelding) naar H (herstelmelding).