Bij normaal gebruik heeft een 'sper' slechts beperkt nut. Pas bij grotere belasting door hard accelereren of op een terrein met weinig grip, kan deze zijn diensten bewijzen. Door het sperdifferentieel is het mogelijk veel harder uit een bocht te accelereren en kan er makkelijker gedrift worden.
Een sperdifferentieel zorgt ervoor dat het differentieel zijn werk kan doen maar wel tot op een zekere hoogte. Deze techniek zorgt ervoor dat er altijd twee wielen zullen draaien ook als een van de wielen minder grip heeft. Er is dus sprake van een verdeling van krachten tussen de linker- en rechterwielen.
Wie gebruikt een sperdifferentieel? Eigenlijk alle sportwagens, maar ook terreinwagens en vrachtwagens bijvoorbeeld. Behalve de snelheid is dus ook de grip in slecht terrein een reden om voor een sperdifferentieel te kiezen.
Een differentieel, ook wel 'diff' genoemd, is een systeem van tandwielen waarmee twee wielen van een aangedreven as een verschillende rotatiesnelheid kunnen hebben. Dit systeem is ontworpen om het probleem op te lossen dat in bochten het binnenste wiel minder snel draait dan het buitenste.
Een liter olie voor het differentieel kost ongeveer 20 euro. Voor een differentieelsysteem van een auto zijn zelden meer dan 2,5 liter nodig. Deze investering loont zich daarom altijd.
Vaak heeft een differentieel olie die levenslang meegaat. Dit is echter niet bij alle fabrikanten. Zowel is differentieels met en zonder levenslange olie is het verstandig om de olie af en toe te verversen (bijvoorbeeld 150.000 km). Doordat de olie in contact met zuurstof komt ontstaat er een oxidatie proces.
Meestal zeggen ze dat differentieel olie levenslang mee gaat. Dit is zeker niet bij alle auto,s zo, mijn advies is vervang de differentieel olie om de 100.000 a 150.000 km.
Het brommende geluid word veroorzaakt door 1 of meer lagers in het differentieel. Het jankende geluid word veroorzaakt doordat er door een kapot lager teveel spelling ontstaat tussen het pignion tandwiel en het kroonwiel.
Deze speling mag niet meer zijn dan 0.8 mm anders oorzaak zoeken b.v. verkeerde lagerzittingen of vervorming van het diff.
Re: Hoeveel olie op versnellingsbak en differentieel? Het differentieel gaat ongeveer 1,2 liter 75W90 in, makkelijker gezegd is dat je vullen moet tot aan de vulplug.
Er zijn diverse varianten van differentiëlen
Heeft je auto geen sperdifferentieel, de meeste hebben er geen, en wil je een sperdifferentieel omdat je van sprinten houdt, veel trackdays doet, rally's of andere autosport, dan is de keuze bijzonder groot. Denk aan merken zoals Quaife, Drexler, Mfactory.
Elke auto heeft het: een differentieel. En rechtgeaarde autoliefhebbers kunnen uiteraard vertellen waar het voor dient. Maar hoe het zijn werk precies doet, dat blijft voor velen een mysterie. Nochtans maakte Chevrolet al in 1937 (!) een bijzonder helder filmpje over hoe een differentieel nu precies in elkaar zit.
Een open differentieel draagt vermogen over van de motor naar de as, waardoor de wielen aan verschillende snelheden kunnen draaien. Dit is essentieel voor het nemen van de bocht, wanneer het buitenste wiel sneller draait dan het binnenste, dat een kortere afstand moet afleggen.
Een cardanas (ook wel: de aandrijving) is vernoemd naar de Italiaan Girolamo Cardano. Het is de (aandrijf)as tussen de versnellingsbak en het differentieel (cardan) aan de achterzijde van de auto.
Bij auto's met voorwielaandrijving zit het differentieel in de versnellingsbak. Bij auto's met achterwielaandrijving zit het differentieel bij de achteras.
Defecte aandrijfassen kunnen zeer verschillende symptomen vertonen. Dit is afhankelijk van het voertuig- en asontwerp, maar meestal treden er krakende, zoemende of raspende geluiden op die soms luider en soms stiller worden, afhankelijk van het toerental. Ook in bochten kan het geluid soms meer opvallen.
Het differentieel verdeelt het koppel uit de tussenbak over beide wielen. Al naar gelang of er een bocht is zal er een groter deel van het koppel naar het buitenste wiel gaan, waardoor die snelheid vergroot en er een compensatie optreed en het bochtenwerk mogelijk wordt.
Bij voorwiel aangedreven auto's zit het differentieel in de versnellingsbak.Bij achterwiel aangedreven auto's zit deze bij de achteras, tussen de achterwielen in. Er loopt dan een cardanas vanaf de versnellingsbak naar achteren, naar het differentieel.
Hoe vaak moet je olie verversen
Ons advies is dit na ieder 10.000 tot 15.000 kilometers te doen. Als je niet zo veel rijdt doe het dan gemiddeld 1x per jaar. De reden hiervan is, is dat de motor minder vaak op temperatuur komt en het oliefilter sneller vies wordt.
Sterker nog, als u te lang wacht met olie verversen, verandert uw gladde en schone olie in vieze drab. Wanneer dit gebeurt, moet uw motor harder werken om door de opeenhoping van smurrie heen te komen. Hij verliest zijn smering en neemt minder warmte op.
Olie automaat verversen
Het is verstandig om de olie tussen de 60.000 en 100.000 km te verversen, ook als dit levenslange olie betreft. Daarbij een nieuw filter en magneet voor de automaat. Zoals eerder aangegeven kan dit ook doormiddel van spoelen, dit is enkel een doeltreffende olie verversing.
Een differentieelautomaat functioneert als twee producten in één. Deze heeft dan ook twee functies: beschermen tegen lekstroom (differentieelschakelaar) én ingrijpen in het geval van overbelasting (automaat).
Totale motorrevisie: tussen de 1.800 en 7.500 euro, afhankelijk van de onderdelen die moeten worden vervangen en het soort automerk (aantal werkuren die nodig zijn).
Een differentieelschakelaar wordt ook wel een verliesstroomschakelaar of aardlekschakelaar genoemd. Een differentieelschakelaar is een automatische schakelaar en staat in voor de bescherming van mensen tegen elektrocutie. Om die reden is een differentieelschakelaar verplicht in iedere zekeringkast volgens het AREI.