Door in de remhendels aan je stuur te knijpen kun je de remkracht doseren. Het is een licht systeem, waarmee je gedoseerd kunt remmen. Het voordeel van hydraulische schijfremmen is de betere modulatie en het lage onderhoud. Hydraulische schijfremmen zijn wel iets lastiger te monteren.
De beste remmen zijn hydraulische schijfremmen. Aanvankelijk monteerden fabrikanten ze alleen op mountainbikes, maar tegenwoordig zie je ze ook op elektrische fietsen. Pluspunten: In tegenstelling tot velgremmen werken ze uitstekend in de regen en onder modderige omstandigheden.
Voordelen van hydraulische schijfremmen:
De remvloeistof die onder druk staat, werkt als een versterker waardoor de rijder minder wordt belast. Je remt daardoor meer met minder kracht. Betere remkracht dan mechanische remmen.
Remblokken en -schijven vervangen
Heel gemiddeld genomen gaat een set remblokken zo'n 60.000 km mee, van een set remschijven is gemiddeld circa 100.000 km te verwachten, maar de afwijkingen op het gemiddelde kunnen groot zijn.
Het laten vervangen van een set remschijven (voor of achter) inclusief remblokken komt je te staan op gemiddeld tussen € 300 en € 600, afhankelijk van merk en type auto.
Versleten remschijven herkennen
Zodra de remschijven versleten zijn kun je dit merken door een schurend geluid of door trillingen tijdens het remmen. Ook kun je het zien wanneer je de remschijven bekijkt en sporen van haarscheuren vertonen of kromgetrokken zijn.
Schijfremmen vereisen weinig onderhoud, maar de remblokken slijten wel (soms zelfs heel hard). Zodra het remmateriaal van het blokje dunner is dan 0,5 mm, vervang dan de blokjes. Vervang de schijven zodra deze 1,5 mm dik zijn. Doe ook deze simpele onderhoudsbeurt van je fiets regelmatig.
Conclusie. Je hebt gezien dat het heel makkelijk is om je schijfremblokjes zelf te vervangen. Het is wel belangrijk dat wanneer je een nieuwe remschijf gaat plaatsen, je ook altijd nieuwe remblokjes moet plaatsen. Als je dit niet doet dan zullen de oude schijfremblokjes geen film achterlaten op de nieuwe schijf.
Je hebt het niet altijd door, maar remschijven zijn onderhevig aan slijtage, net zoals je velgen dat zijn bij velgremmen. Een piepende schijfrem op je fiets kan dus het gevolg zijn van een versleten remschijf. Over het algemeen zijn hoogwaardige remschijven minder slijtagegevoelig.
Zo zijn er elektrische fietsen met een hydraulische remschijf. Over het algemeen staat dit bekend als het beste remsysteem. De schijfremmen maken namelijk gebruik van een remschijf in zowel het wiel en de kabels met behulp van een hydraulische vloeistof.
Velgremmen zijn makkelijk te onderhouden en vragen nauwelijks onderhoud, terwijl schijfremmen uitermate betrouwbaar zijn, maar iets meer onderhoud vergen. Bovendien is het afstellen en onderhouden iets lastiger dan bij velgremmen.
Wanneer remblokken vervangen moeten worden is sterk afhankelijk van de wijze waarop jij de auto gebruikt. Voor remschijven geldt dat ze gemiddeld 110.000 kilometer mee kunnen. Maar rijd je nou vaak in files bijvoorbeeld, dan wordt zo ongeveer de helft van 110.000 kilometer aangehouden.
De sterkere remkracht in alle weersomstandigheden geeft een groot veiligheidsvoordeel. Schijfremmen zijn ook duurzamer en makkelijker te onderhouden dan traditionele velgremmen. Een vaak gestelde vraag is of je schijfremmen kan monteren op een racefiets die nu velgremmen heeft. Het kort antwoord is simpelweg nee.
Doorsnee remblokjes gaan tussen de 30.000 en 50.000 kilometer mee. Maar er wordt aangeraden om dit te controleren na 15.000 kilometer. Remschijven daarentegen hebben een langere levensduur. Door de bank genomen kunnen de remschijven pas verslijten na 110.000 kilometer, maar dat is uiteraard geen geschreven wet.
Afhankelijk van de rijstijl gaan remblokken volgens Kwikfit zo'n veertig- tot vijftigduizend kilometer mee en remschoenen ongeveer tachtigduizend kilometer. Het vervangen van remblokken of -schoenen kost bij Kwikfit gemiddeld tussen 100 en 110 euro.
De kosten van het vervangen van remblokken verschilt per auto. De kosten voor een setje remblokken liggen vaak tussen de 20 en 170 euro. De exacte prijs hangt af van jouw type wagen en het merk remblokken.
Wil je dat het ontluchten van je remmen goed gebeurt dan kun je natuurlijk naar de fietsspecialist gaan. Wij deden wat onderzoek naar de prijzen die zoal gerekend worden voor het ontluchten van remmen. In de praktijk bedraagt de prijs die je betaalt om mtb remmen te laten ontluchten zo'n € 25 tot € 30 per rem.
Remschijven ofwel schijfremmen is misschien wel het bekendste systeem. Bij dit systeem worden de remschijven (dit zijn metalen schijven) aan de naaf gekoppeld zodat deze meedraaien met de wielen. Zodra er geremd wordt, drukken de remblokken tegen de remschijven aan zodat deze tot stilstand kunnen komen.
Ook wel of niet sportief rijden, gebruikmaken van de rem of meer laten uitrollen, het type brandstof en het gewicht van de auto spelen een rol. Over het algemeen geldt dat remblokken tussen de 30.000 en 50.000 kilometer meegaan, maar dat je ze regelmatig en zeker om de 15.000 kilometer moet controleren.
Bij het voertuig waarvan de remschijf gemeten is, bedraagt de minimale remschijfdikte 22,0 mm. De gemeten waarde, 21,2 mm is dus lager dan de minimale waarde. De remschijven moeten daarom vervangen worden.
Als de remschijven versleten zijn, neemt de wrijving tussen remblokken en remschijven af. Je merkt dit tijdens het remmen. Voel je een duidelijke vertraging, dan is het verstandig om een automonteur naar de remmen te laten kijken. De minimale dikte van de schijven verschilt per auto.