Essentieel verschil is dat het raffineerproces een aantal extra stappen behelst. Zo is het formaat van alle moleculen gelijk in tegenstelling tot minerale olie. Dit resulteert in een gelijkmate filmlaag en minder wrijving tussen de vitale motoronderdelen.
Half-synthetische olie geeft een betere motorbescherming bij hogere temperaturen en bij zwaardere belasting dan volledig minerale olie. Het heeft een geringere neiging tot verdampen.
Kortom, synthetische olie: Prestaties beter bij extreme (hogere of koudere) temperaturen. Houdt uw motor schoner van slib of afzettingen, wat het vermogen en de prestaties bevorderd of het brandstofverbruik kan verminderen. Biedt een betere bescherming tegen motorslijtage.
Alle motoroliën zijn gemaakt van basisoliën en additieven. Volsynthetische motoroliën bevatten 100% niet-conventionele, hoogperformante vloeistoffen. Semisynthetische motoroliën (ook "blends" genoemd) bevatten minder van die hoogperformante vloeistoffen in combinatie met conventionele minerale olie.
Gelijksoortige oliën (bijvoorbeeld motoroliën) mogen met elkaar gemengd worden in alle verhoudingen, uitgezonderd sommige synthetische oliën (glycolen). Het is natuurlijk niet aan te raden gelijksoortige oliën van verschillende kwaliteit met elkaar te mengen, aangezien men dan afbreuk doet aan de kwaliteit van de olie.
Semisynthetische oliën zoals 10W-40 zijn lange tijd de norm geweest. Ze zijn gemaakt op basis van geraffineerde ruwe olie die is gemengd met additieven. De markt stapt echter over op synthetische oliën.
In basis zijn deze motorolieën mengbaar, beter een andere soort olie dan te weinig olie. Na het mengen is echter niet meer bekend wat nu precies de eigenschappen van de aanwezige motorolie zijn.
Wanneer je een modern voertuig of racemotor bezit, is volsynthetische olie vrijwel altijd de beste keuze. Dit heeft alles te maken met de extreem hoge belasting en dito toerentallen die het rijden met dit soort voertuigen vergen.
Bovendien, als de motor van uw auto volledig synthetische motorolie vereist, kan het aantal kilometers tussen de verversingsbeurten wel 20000 kilometer bedragen! U kunt de toestand van de motorolie niet op kleur beoordelen, dus wij volgen altijd het fabrieksonderhoudsschema voor het verversen van de olie.
5w30 olie is zowel in volsynthetische uitvoering als in halfsynthetische motorolie verkrijgbaar. Maar formeel staat volsynthetische olie voor uw auto voorgeschreven en kom je dat in de praktijk ook tegen, specifiek voor uw auto.
Met volledig synthetisch oliën levert de motor van uw auto de best mogelijk prestaties en wordt de motor optimaal beschermd vanaf het moment dat u de motor start. Ze werken beter in alle situaties die belastend zijn voor een motor, zoals rijden in extreme temperaturen, zware lasten trekken en filerijden.
15W40 olie is gefabriceerd als een universele olie. Bij vriestemperaturen komt de viscositeit van de motorolie overeen met de klasse 15W40, maar voor hogere temperaturen komt de viscositeit overeen met de viscositeitsklasse SAE40.
Volsynthetische 5W40-oliën zijn alleen gebaseerd op kunstmatig geproduceerde synthetische oliën. In het geval van semi-synthetische olie worden minerale oliën gemengd met synthetische oliën. Het voordeel van volsynthetische oliën is de hogere veerkracht en een betere weerstand tegen veroudering.
Het verschil met minerale oliën zit hem in het transformatieproces: synthetische olie ondergaat meer verfijnde aanpassingen. Belangrijke kenmerken van synthetische oliën: Ze bevatten minder onzuiverheden dan minerale oliën. Ze zijn chemisch bewerkt.
Het eerste getal met de letter W: hoe lager het getal, des te dunner is de olie bij lage temperaturen (bij koude starts). De meest voorkomende zijn: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W. Het tweede getal na de letter W: hoe hoger het getal des te dikker de olie blijft bij hoge motortemperaturen (van belang in de zomer).
Hoe dik een motorolie warm of koud is, kun je dus aflezen aan de SAE-nummers op de fles. Een 10W-50 olie is bij een warme motor dikker dan een 10W-40 olie, een 10W-30 olie is dan dunner. En een 0W-40 olie is bij warme motor even dik als een 10W-40 olie.
MPM 10W40 olie voor gebruik bij hoge km stand
Deze motorolie is speciaal ontwikkeld om het verouderingsproces zoals olielekkage door gescheurde ringen, oxidatie en een hoger brandstofverbruik bij motoren met een hoge kilometerstand te vertragen en daardoor de levensduur van de motor te verlengen.
10W40 is vrijwel gelijk aan 10W30 met dat verschil dat het bij 10°C hogere buitentemperaturen nog steeds dezelfde dikte houdt. Daardoor dus beter geschikt voor onze zomers. Wijk verder niet af van de geadviseerde viscositeit. Te dikke of te dunne olie is schadelijk voor je motor.
Normaal genomen gaat motorolie tussen de 10.000 en 15.000 km mee en wordt vervangen bij een onderhoudsbeurt in de garage. In veel gevallen zie je ook dat je de olie langer kunt laten meelopen, bijvoorbeeld 20.000 of zelfs 30.000 km.
Een fabrikant mag zijn olie als "volsynthetisch" bestempelen als deze voor meer dan 51% uit synthetische bestanddelen bestaat.
Zowel bij het bijvullen van de motorolie, als bij het toevoegen van olie additieven raden wij u aan om nooit het oliepeil te overschrijden. Wanneer er teveel olie in de motor zit kan dit veel mechanische schade veroorzaken. Dit kan variëren van olielekkage tot inwendige vervuiling zoals “black sludge” vorming.
Alleen loopt de kwaliteit van de aangeboden motoroliën sterk uiteen. De ene olie is de andere niet. Motorolie van hogere kwaliteit heeft een langere, stabiele levensduur. Goedkope motorolie verliest eerder zijn eigenschappen en moet sneller ververst worden om de motor in optimale conditie te houden.
Het verschil is de dikte bij zeer hoge olietemperatuur, zeg boven de 100 graden Celsius. De 5W-40 blijft in die omstandigheden wat dikker dan de 5W-30. Hoewel wij een voorstander zijn van het opvolgen van fabrieksspecificaties, is de dikte bij hoge temperatuur ondergeschikt aan de kwaliteitsnormen.
In de praktijk betekent dit dat elke olie net zo stroperig is bij lagere temperaturen en viskeus blijft bij -30 ° C, maar 5w40-olie presteert beter dan 5w30-oliën bij hogere temperaturen en is effectief tot omgevingstemperaturen van 50 ° C, in plaats van 30 ° C.
Een 5W-30 motorolie zal dunner worden bij lage temperaturen dan een 10W-30, maar zal nog steeds trager vloeien dan een 0W-30. Een motor in een kouder klimaat, waar motorolie de neiging heeft om dikker te worden door lagere temperaturen, zou baat hebben bij 0W of 5W.