Het relais heeft als functie om met een kleine stroom of impuls een grote stroom in of uit te schakelen. Op die manier worden relais bijvoorbeeld gebruikt om met een microschakelaar een groot elektrisch apparaat in werking te stellen. Dit is perfect mogelijk dankzij de spoel binnenin het relais.
Een relais is een must voor het schakelen van elektronica welke meer stroom of spanning vragen dan de microcontroller kan leveren. Het bespaart ook nog eens gevaarlijke situaties door schekelingen van elkaar gescheiden te houden. Om het helemaal af te schermen kan er nog gebruik worden gemaakt van een optocoupler.
Algemeen: Het relais wordt veel toegepast in de auto-elektronica. Zonder relais toe te passen zouden kabelbomen in de auto minstens 3 tot 6x zo dik zijn. Een relais heeft als taak om van een kleine stuurstroom een grote hoofdstroom te maken.
Een relais is eigenlijk een schakelaar die je, op afstand, schakelt als je er stroom op zet. Een goed voorbeeld is het startrelais van je auto. Om je auto te starten moet de startmotor veel stroom leveren door een dikke kabel.
Standaard relais zijn ontworpen om 10 tot 20 miljoen mechanische cycli te schakelen.
Wordt het relais geschakeld met een schakelaar met ingebouwde LED dan is het zelfs mogelijk dat de LED kapot gaat. Daarom dus een relais zoals dit met een ingebouwde diode die de inductiespanning onschadelijk maakt.
Als u uw auto probeert te starten en de starter niet onmiddellijk wordt geactiveerd, maar u draait het contactslot nog een keer en het werkt, dan is dit waarschijnlijk het gevolg van een probleem met het relais.
of om het nog eenvoudiger te zeggen : een impulsschakelaar bedien je met een drukknop, een relais met een gewone schakelaar.
De hoofdschakelaar is een van de belangrijkste onderdelen van een groepenkast. Met deze schakelaar is het mogelijk om met slechts één handeling de stroom naar alle aangesloten elektrische installaties uit te schakelen.
Door het plaatsen van een zekering tussen de voeding en het elektrische apparaat voeg je een mate van veiligheid toe. Een relais wordt toegepast wanneer een circuit moet worden aangestuurd door een lagere spanning, of wanneer er meerdere circuits geschakeld dienen te worden door een signaal.
Meestal rond de 25 ampère. Het mini relais, ofwel een standaard relais, is de meest gebruikte variant. Deze is groter dan een micro relais en beschikt tevens over meer schakelcapaciteit, vaak rond de 40 ampère. Daarnaast is er nog een categorie zware relais, welke tot 200 ampère kunnen schakelen.
Links loopt de stuurstroom (rood) van relais en rechts (groen) de hoofdstroom die wel of niet onderbroken wordt door het relais.
Een tijdrelais met ster-driehoek wordt gebruikt om grotere driefasige asynchrone motoren in te schakelen.
Het betreft veelal een relais dat schakelt. Het relais kan NO (Normally Open) schakelen waarbij de verbinding in ruststand niet gesloten is of NC (Normally Closed) schakelen waarbij de verbinding in ruststand gesloten is.
Een relais bestaat uit maak en/of verbreek contacten die bediend worden door een elektromagneet. Een elektromagneet is een van koperdraad gewonden spoel die gewikkeld zit om een week ijzeren kern. Meestal ligt een uiteinde van de spoel wikkeling aan massa, en wordt op de andere zijde een spanning van 12 volt gezet.
Contactoren zijn elektromagnetische schakelaars die hogere belastingen aankunnen in vergelijking met een relais. Ze worden gebruikt wanneer een hoge spanning geschakeld moet worden (230V/400V) bij vermogenstoepassingen. De gelijkenis tussen relais en contactoren is dat ze alle twee gebruikt worden in sturingen.
Een relais is in feite een op afstand bediende schakelaar. Een relais bestaat uit maak en/of verbreek contacten die bediend worden door een elektromagneet. Door deze techniek is het mogelijk om met een kleine stroom een grote stroom te schakelen.
Een magneetschakelaar wordt ook wel een relais genoemd. Deze termen worden vaak door elkaar gebruikt. Een magneetschakelaar is een door een elektromagneet bediende schakelaar die een willekeurig aantal schakelcontacten kan openen of sluiten. Hierdoor kan met een kleine schakelaar een relatief groot veld schakelen.
Een relais is een door een elektromagneet bediende schakelaar. Deze schakelaar kan een aantal schakelcontacten openen of sluiten. Een contactor is een relais met hoofdstroomcontacten en vermogenscontacten. Daarnaast heeft een contactor ook hulpstroomcontacten.
Slijtage relais
De reden is meestal slijtage. De contacten slijten door het constante aan- en uitschakelen. Experts spreken dan van verbrande of vastzittende contacten. Dit resulteert in een hogere weerstand en dus meer warmte.
het enigste relais voor je startmotor zit OP de startmotor.
U kunt een thermisch relais op drie verschillende manieren testen: met de testknop, met een testkit of -machine en met een multimeter.