Het Frans ventiel is smaller dan de andere ventielen, zodat deze vooral geschikt is voor smalle sportvelgen. Doordat het gat in de velg voor dit ventiel een 2 mm kleinere diameter heeft, levert het gebruik ten opzichte van de andere fietsventielen een sterkere velg op.
Het klassieke fiets- of dunlop-ventiel wordt nog steeds het meest gebruikt. Een sclaverand-ventiel is dunner dan alle andere ventielen (6 mm in plaats van 8 mm). Het auto-ventiel laat zich zeer eenvoudig bij bv. Een hogere bandenspanning reduceert de kans op het verschuiven van de band aanzienlijk.
Er bestaan verschillende soorten ventielen voor banden. De meest bekende varianten zijn Dunlop-Blitz (Hollands ventiel), Presta (Frans ventiel) en Schrader (Amerikaans ventiel).
Over het algemeen kunt u ieder ventiel gebruiken die u maar wilt. Mits u vanuit de fabriek een Frans ventiel heeft. Dan kunt u namelijk enkel een Frans ventiel gebruiken. De diameter van een Frans ventiel is namelijk smaller dan die van een auto/Hollands ventiel.
Als je een fiets hebt met Franse ventielen, heb je een speciale pomp nodig om je banden op te pompen. Frans ventielen zijn smaller dan andere typen ventielen, dus heb je een pomp nodig die er speciaal voor is ontworpen. Je kunt ook een minipomp aanschaffen die je kunt meenemen voor het geval je een lekke band krijgt.
Het doel van de ventieldop is om vuil uit het ventiel te weren, niet om de band op spanning te houden, want daar zorgt het ventiel zelf voor. Het is dan ook heel goed mogelijk te rijden zonder ventieldopje maar dan raakt je ventiel verstopt en wordt oppompen moeilijk.
Door veroudering, uitdroging of een beschadiging kan bij jouw autoband ventiel een lek ontstaan. De autoband blijft daardoor niet op spanning en zorgt voor meer brandstofverbruik en slijtage.
De Amerikaanse klep ofwel het Schrader-ventiel
Het Schrader-ventiel is een soort ventiel dat op bijna alle autovelgen wordt gebruikt en meestal de Amerikaanse klep wordt genoemd. Het bestaat uit drie delen: rubberen of metalen behuizing. een metalen buis met schroefdraad aan de binnenkant.
Racefiets of MTB band oppompen – Frans ventiel (Presta)
Dit type ventiel komt vaak voor bij sportieve fietsen zoals racefietsen.
Hoe vaak je jouw fietsbanden moet oppompen, hangt af van je gebruik. Hoe meer je fietst, hoe sneller de bandenspanning afneemt en je banden zacht zullen worden. Maar als je dan regelmatig je banden oppompt, is er niets aan de hand. Als richtlijn kun je om de twee maanden aanhouden.
Het Frans ventiel is smaller dan de andere ventielen, zodat deze vooral geschikt is voor smalle sportvelgen. Doordat het gat in de velg voor dit ventiel een 2 mm kleinere diameter heeft, levert het gebruik ten opzichte van de andere fietsventielen een sterkere velg op.
Het kan zijn dat er iets van vuil in ventiel is gekomen waardoor deze niet helemaal meer afsluit. Je kan dus even checken of het sissen uit het ventiel komt. Indien dit het is, gewoon even opnieuw oppompen en dan weer leeglaten door met vinger het ventiel in te drukken en dan hopen dat het vuil "weggeblazen"wordt.
Een ventieldop zit op een ventiel van een luchtband gedraaid, bijvoorbeeld een fiets- of een autoband. Het doel van de ventieldop is om vuil uit het ventiel te weren, niet om de band op spanning te houden, want daar zorgt het ventiel zelf voor. Het is dan ook heel goed mogelijk te rijden zonder ventieldopje.
Ventieldopjes voorkomen vuiligheid
Wanneer u geen dopjes heeft, kan het vuil zich opstapelen om uiteindelijk ervoor te zorgen dat het ventiel verstopt raakt. U kunt dan de band niet meer goed oppompen, probeer dit te voorkomen!
Een Hollands ventiel op je fiets
Deze is al erg oud en waarschijnlijk ben je wel bekend met dit ventiel. Om dit ventiel op te pompen hoef je niet zo veel handelingen uit te voeren. Je pakt je fietspomp, zet deze op het ventiel, klikt je pomp vast en je pompt je band op tot het aantal bar is bereikt.
Elke autoband loopt langzaam leeg, omdat het rubber altijd iets poreus is. Maar dat is maximaal 3% per maand. Dus bij een druk van 3 Bar is dat 0,03 Bar. Dit kunt u op een normale drukmeter niet eens zien.
Het Blitzventiel heeft geen ventielslang maar een klein balletje dat tijdens het oppompen door de luchtdruk naar beneden gedrukt wordt, waardoor de opening vrijkomt. Bij gebruik schiet door de overdruk vanuit de band het balletje omhoog, waar het de luchtopening dichthoudt.
Het is sowieso aan te raden om een ventiel te vervangen wanneer deze gespleten is, poreus wordt of wanneer de dop loslaat. Echter, u kunt er ook voor kiezen om elke 6 maanden wanneer u uw banden vervangt ook gelijk de ventielen te laten doen.
Soorten ventieldopjes
Rode ventieldopjes staan voor schadelijke gassen, groene voor stikstof en dan is er nog een gouden ventieldop voor de bandenspecialist met de beste service en kwaliteit. Blauw is vanaf nu de manier om in één keer te zien dat een band goed onderhouden wordt.
Er wordt een groen ventieldopje gebruikt als de band gevuld is met stikstof. Men beweert dat de band daarmee langer op de juiste spanning blijft. Er zijn meestal extra kosten verbonden aan het laten vullen met stikstof.
Voorgeprogrameerde TPMS ventielen kosten meestal tussen € 30 en € 45. Heeft de auto een indirect systeem, dan heb je geen TPMS ventielen nodig. Via een computersysteem, checkt de auto zelf of de bandenspanning in orde is.