Doel. Een missie richt zich op het bestaansdoel en de fundamentele reden van het bedrijf. Het beschrijft de kernactiviteiten, waarden en het bestaansrecht van de organisatie. Een visie daarentegen richt zich op de gewenste toekomst van het bedrijf.
Een visie is het beeld of de verwachting die een organisatie heeft van de toekomst. Visie komt van het Latijnse “videre” dat “zien, inzien, inzicht hebben” betekent. Het gaat bij het formuleren van een visie om het gezamenlijk vaststellen van een toekomstbeeld en de gedroomde positie van de organisatie daarin.
Voorbeelden van visies van grote bedrijven
Nike: ''Alles doen wat mogelijk is om het potentieel van de mens te vergroten'' LinkedIn: ''Economische kansen creëren voor elk lid van de wereldwijde beroepsbevolking door het ontwikkelen van 's wereld eerste Economic Graph''
De missie is het fundament onder de organisatie en de visie is de manier hoe je de missie handen en voeten kan geven. De meeste organisaties beschrijven in hun visiedocument ook de doelstellingen die ze willen halen, de doelstellingen die logisch voortvloeien uit de visie, ook wel de strategie genoemd.
Een persoonlijke visie kun je baseren op hoe je ideale zelf eruitziet. Dus dan heb je niet een visie van een ideaal bedrijf, maar hoe jij er idealiter uitziet, voelt, doet en leeft. In een persoonlijke visie ga je in op het ideaalbeeld met betrekking tot wat je kunt en hoopt, je optimisme en je kernidentiteit.
Een visie beschrijft de verandering die je in de wereld wilt zien. Een visie beschrijft je reden van bestaan en waarom je doet wat je doet. Een sterk merk is altijd in staat om mensen te laten begrijpen waar je naartoe wilt.
De visie bepaal je als eerste. Hierin kijk je naar wat je met je onderneming wilt bereiken. Vanuit daar kun jij een missie gaat uitstippelen.
Een missie zegt wie je bent en wat je doet. Waar een visie vooral kijkt naar buiten en naar de toekomst, richt een missie zich vooral naar binnen, op jouw organisatie.
De visie van Apple | Apple N. De krachtigste technologie ter wereld is technologie die door iedereen gebruikt kan worden – ook door mensen met een beperking. Om te werken, creëren, communiceren, in vorm te blijven en je te amuseren.
2 Doelen. Nu duidelijk is waarvoor de organisatie staat (missie), welke lange termijn ambitie de organisatie heeft (visie) en de organisatie heeft bepaald hoe zij zich in de markt wil positioneren (strategie) is het toekomstbeeld geschetst.
Om de engagement van een medewerker te maximaliseren, maken we een onderscheid tussen 3 typen doelstellingen: business doelstellingen, persoonlijke doelstellingen korte termijn en persoonlijke doelstellingen lange termijn.
Die zijn specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Lees hier meer over het SMART formuleren van je doelen.
In polo wordt er een doel gemaakt wanneer de bal volledig tussen de doelpalen gaat, ongeacht hoe ver boven grond. De bal moet tussen de doelpalen of de denkbeeldige lijnen tot boven de binnenkant van de paalranden. Het doel in polo bestaat uit twee polen, ten minste 3 m hoog en precies 7,31 m uit elkaar.
Nike ontwikkelt producten, diensten en belevingen voor de moderne atleet en biedt oplossingen voor toekomstige generaties. De missie van Nike is het brengen van inspiratie en innovatie voor iedere atleet ter wereld. In de ogen van Nike is iedereen met een lichaam een atleet.
Het creëren van een persoonlijke visie helpt je regie te nemen over je eigen leven. Hierbij is het proces van visiecreatie minstens zo belangrijk als het resultaat. Neem je tijd, begrijp hoe je hier bent gekomen en begin gemakkelijk. Vervolg creatief waarbij je je passie aanspreekt en de goede woorden zoekt.
Wij streven ernaar om een duurzamere en betere toekomst te creëren voor iedereen. Om een verschil te maken in de levens van mensen, in gemeenschappen en voor onze planeet door op de juiste manier zaken te doen. Door beter te doen als bedrijf, kunnen we bijdragen aan een sterkere, duurzamere toekomst voor ons allemaal.
Apple is vooral bekend van zijn reeks Apple Macintosh-computers, de iPod (muziekspeler), de iPhone (smartphone) en de iPad (tablet). Naast hardware ontwikkelt het zelf ook veel software voor het eigen macOS, maar ook voor Windows.
Een visie helpt daarbij. Hierdoor weet je namelijk waar je naar uit kunt kijken.Ook weet je met een persoonlijke visie waar je naar toe wilt werken. Een visiestuk geeft je dus eigenlijk de reden om verder te gaan, ook als je in een complexe situatie zit.
Missie & Visie
Een winkel die alles voor elkaar heeft. De allerbeste service, het grootste en allerbeste assortiment én de allerlaagste prijs. Op alle vlakken willen wij onze klant het beste bieden. Gegarandeerd en zonder ook maar één compromis te hoeven doen.
De missie omschrijft WAAROM je als organisatie bestaat en WAAROP je inzet. Ze beschrijft dus je primaire functie of permanente opdracht. De missie geeft dus een antwoord op de vraag: wat doen jullie? Een goede missie is uniek en specifiek.