TSI-motoren maken gebruik van directe brandstofinjectie en turbo- en compressortechnologie. Een beetje paradoxaal misschien, maar 't werkt wel: je houdt er een auto in topvorm aan over. De superschone dieselvarianten noemen we TDI-motoren. Zuinig en sterk zijn ze.
Turbo Stratified Injection. Maximale kracht en een minimaal verbruik, dat typeert onze TSI-benzinemotoren. Want de motorinhoud mag dan kleiner zijn, door directe inspuiting is de motor een stuk krachtiger.
Het grote voordeel van een 1.4 TSI motor is de combinatie van een relatief zuinige motor die toch flink wat vermogen levert. Om dit mogelijk te maken bevat de 1.4 TSI motor een turbo en een mechanische compressor. De turbo vergroot het vermogen bij hoge toeren en de mechanische compressor bij lage toeren.
TDI (Turbocharged Direct Injection) is de naam van de dieselmotoren die door de Volkswagen Group is ontwikkeld, die zijn uitgerust met een turbolader en een systeem voor direct brandstofinjectie in de cilinders. De motoren onderscheiden zich door hun economische brandstofverbruik en hoge efficiëntie.
TSI staat voor Twincharged Stratified Injection. Dit is de nieuwste benzinevariant van de welbekende VW diesel TDI-motoren. Een TSI is een variant op de FSI (ofwel Fuel Stratified Injection).
Van autodealers verneem ik dat zo'n motor makkelijk de 400.000 km moet kunnen halen bij normaal gebruik. Ook zouden auto's met dergelijke motoren na dienst doen in West-Europa nog jaren doorrijden in Oost-Europese landen tot zo'n 400.000 tot 600.000 km.
Waar een dieselmotor vaak meer koppeling heeft, heeft een benzinemotor meestal meer vermogen. Hierdoor kan je sneller optrekken. Dit houdt in dat je in minder tijd op een hoge snelheid kan komen. In de praktijk wordt het verschil tussen de benzinemotor en de dieselmotor steeds kleiner.
De allerbeste 1.9 TDi is de 150 pk TDi wat in o.a. de Golf 4, Bora, Leon 1M etc. zit. Deze heeft een lekker grote betrouwbare turbo (Garret 1749VB) , met chiptuning is 200+ pk en 400+ nm geen enkel probleem. Halen ze rustig 4 ton mee.
GTI staat voor Gran Turismo Iniezione. De term werd populair nadat Volkswagen hem in 1976 gebruikte als modelnaam voor een sportieve versie van de Volkswagen Golf met een vermogen van 110 pk.
Turbocharged Direct Injection, afgekort met TDI, is de naam die de Volkswagen Group hanteert voor haar dieselmotoren. TDI staat voor turbogeladen directe inspuiting en is een inspuitsysteem voor dieselmotoren dat Audi in 1989 heeft ontwikkeld.
De nieuwere generatie EA-211 heeft een distributieriem, en kent daardoor minder problemen. deze 1.2 TSI motor is te herkennen aan de motorcode die begint met CJZ.
Een gedownsizede lichte drie cilinder is dus prima geschikt bij niet al te intensief gebruik, en mag u daar zoals van elke benzine motor een minimale levensduur van verwachten van minstens 250.000 km.
Een aantal Volkswagen modellen zijn uitgerust met een distributieketting. In principe heeft een distributieketting dezelfde functie als een distributieriem, alleen is de ketting gemaakt van gehard staal. De distributieketting slijt hierdoor minder snel en gaat een stuk langer mee.
Twincharched (TSI) betekent dubbel geladen wat wil zeggen dat de brandstof op druk wordt gebracht met een compressor én een turbo. Hierdoor wordt een nog beter mengsel verkregen die voor een nog betere en zuinige verbranding zorgt.
De 1.4 TSI motor heeft inderdaad de reputatie van uitgerekte kettingen maar na 2007 lijkt dat bij de 1.4 versie definitief wel opgelost te zijn. Rammelende motorische bijgeluiden tijdens de koudstart wijzen al snel richting een te slappe ketting.
Getting Things Done, in het algemeen afgekort tot GTD, is een actiegebaseerde managementmethode, en de titel van een boek door David Allen. GTD is gebaseerd op het principe dat een persoon door zijn taken vast te leggen zich over die taken geen zorgen hoeft te maken.
Gran Turismo – meestal afgekort tot GT – is een type auto. Vanaf de beginjaren was een GT een wagen die gemaakt is om grote afstanden op hoge snelheid af te kunnen leggen. Het is een sportieve wagen, maar die in tegenstelling tot een echte sportwagen niet volledig gericht is op prestaties.
Om te beginnen is de nieuwe generatie GTI inderdaad een doorontwikkeling van de oude. Het vermogen van 245 pk is gelijk aan dat van de GTI Performance van de vorige generatie en komt uit dezelfde 2.0 TSI-motor.
Verzekeringsmaatschappijen gaan er namelijk vanuit dat je met een diesel ook veel meer kilometers maakt en dus is er vanzelfsprekend meer risico op schadegevallen. Aan de andere kant is de vraagprijs van een tweedehands diesel anno 2022 in de meeste gevallen een stuk lager dan een evenknie op benzine.
Tijdens het onderhoud ben je goedkoper af met een benzine. In een dieselmotor zitten meer fragiele en duurdere onderdelen. Die verschillende aspecten zorgen ervoor dat het onderhoud van een dieselmotor duurder is dan die van een benzinemotor. Bovendien staan benzinemotoren er ook voor bekend om zachter te draaien.
Ook de hoge belastingschaal waarin dieselwagens vallen, heeft álles te maken met milieuverontreiniging. Want met name oude diesels zijn zéér belastend voor het milieu. Voor diesels wordt de wegenbelasting dan ook elk jaar exponentieel opgehoogd, en dat geldt des te meer voor de provinciale opcenten.
Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau J.D. Power kun je het beste gaan voor Lexus, Porsche, Toyota of Volkswagen. Het Britse What Car maakte een top zes van Suzuki, Lexus, Toyota, Kia, Mitsubishi en Subaru. De conclusie is dus duidelijk: met een Japanse auto, met name een Toyota of een Suzuki, zit je vaak wel goed.
Zo is de levensduur van een dieselmotor ongeveer 400.000 kilometer. De levensduur van een benzinemotor komt neer op ongeveer 300.000 kilometer.
En de winnaar is
Maar welke auto kan nou eigenlijk het meeste aantal kilometers maken? Dat is… de Skoda Octavia! Deze auto is uitgeroepen tot de grootste kilometervreter door de Driver and Vehicle Standards Agency (DVSA), onderdeel van het Britse ministerie van Transport.