Tactische inkoop gaat over specificeren, selecteren van de leveranciers en contracteren. Operationele inkoop gaat vooral over het administratieve proces (bestellen, bewaken en nazorg). Er zijn ook partijen die alleen het bestellen als een operationeel proces zien.
Tactische inkoop omvat het selecteren van leveranciers, het onderhandelen over optimale voorwaarden en het beheren van contracten. Door een effectieve tactische inkoopstrategie op te stellen bespaar je niet alleen kosten, maar verminder je ook risico's en verbeter je de kwaliteit van producten en diensten.
Allereerst het operationeel niveau waarbij je op de korte termijn focust, het tactisch niveau waarbij je naar de middellange termijn kijkt en het strategisch niveau waarbij een lange termijnvisie centraal staat.
Een operationeel inkoper houdt zich bezig met het begeleiden en ondersteunen van verschillende inkoopactiviteiten. Denk aan het afhandelen van administratieve taken, orderbevestigingen opstellen en voorraadstanden bewaken. Je communiceert met leveranciers in het binnen- en buitenland en onderhoud de relatie.
Er zijn drie soorten inkoop, initiële inkopen, gewijzigde herhalingsaankopen en rechtstreekse herhalingsaankopen.
Het salaris van een tactisch inkoper ligt maximaal rond de € 5.000. Al deze bedragen zijn op basis van een fulltime dienstverband. Je verdient uiteraard minder als je parttime werkt.
Als professioneel inkoper koop je iets in voor een bedrijf, niet voor jezelf. Oftewel, je houdt je bezig met de inkoopbehoefte van een organisatie. Wat je inkoopt kan van alles zijn, en hangt af het bedrijf waarvoor je inkoopt.
Een operationele definitie omvat de wijze waarop de waarde van een grootheid berekend moet worden en legt een verband tussen constructen en empirisch waarneembare kenmerken of gebeurtenissen.
Operationeel is alles wat geschikt is om te gebruiken: iets is toepasbaar geworden. Dit kunnen stoffelijke zaken betreffen, maar ook onstoffelijke. Ook geeft men met de term operationeel aan dat iets gaande is, bijvoorbeeld bij een operationeel onderzoek.
Een strategie is een plan om een doel te bereiken.Een tactiek is het geheel van acties op weg naar dat doel.
o Strategisch niveau ('leider geeft richting'): het strategisch niveau is het hoogste niveau. Binnen dit niveau werken leidinggevenden die direct leiding geven aan de actoren op het tactisch niveau, zoals schoolleiders en het bestuur. Op dit niveau wordt het schoolbeleid ontwikkeld.
Strategische doelstellingen hebben betrekking op de organisatie als geheel. Tactische doelstellingen hebben betrekking op het gebied van de afdelingen.Operationele doelstellingen hebben betrekking op de (individuele) invulling door de afdelingsmedewerkers.
NEVI 1 is bestemd voor personen die korte tijd binnen inkoop werkzaam zijn, of zich voorbereiden op een inkoopfunctie. Een vooropleiding tenminste op het niveau van VWO, MBO of een vergelijkbare opleiding is gewenst. Ook een medewerker die met succes NEVI MIL heeft doorlopen, kan deelnemen.
Ofwel: voorzichtig zijn met wat je communiceert. Tactisch handelen dus je tegenstanders op een ander been zetten en je medestanders nog iets meer aan je verbinden en verplichten. Elke kans benutten om de situatie in je voordeel te beïnvloeden zonder de langere termijn uit het oog te verliezen.
Een inkoopplan of inkoopactieplan is een verzameling strategische acties en concrete activiteiten die gericht zijn op het realiseren van de inkoopdoelen. Het plan is een nadere uitwerking van de inkoopstrategie. Inkoopactieplannen zijn op de korte termijn gericht (een à twee jaar) en concreet en specifiek van inhoud.
Operationeel overleg is gericht op de korte termijn. Deze meeting is gericht op alles wat er echt gebeurt op de werkvloer en in de praktijk. Het operationele overleg is bij uitstek de plek waar kleinere onderwerpen aan bod komen en 'brandjes geblust' worden.
Het tegenovergestelde wordt een conceptionele of theoretische definitie genoemd. De discussietijd met experts en groepsleden bepaalt de duur: je kunt de operationele definitie in enkele minuten opstellen, maar kan ook een intensieve discussie van een uur zijn.
Operating Expenditures (OPEX) ofwel Operationele uitgaven, zijn de vaste kosten voor de onderneming. Het zijn de terugkerende kosten die worden gemaakt in de onderneming om deze operationeel te houden. Voorbeelden van OPEX zijn: Personeelskosten, Huur, Kantoorbenodigdheden etc.
In principe is het operationeel resultaat het resultaat uit de gewone bedrijfsuitoefening. Dit is dus het bedrijfsresultaat dat zou ontstaan als er géén bijzondere gebeurtenissen, zoals boekwinst op verkoop van activa, reserveringen voor reorganisaties en dergelijke zouden zijn.
Als leidinggevende moet je in staat zijn om een operationeel plan te schrijven. Een operationeel plan geeft antwoord op de vraag hoe de doelstellingen van een organisatie in de dagelijkse praktijk gerealiseerd gaan worden. Ook beschrijft het de locatie, de apparatuur, de mensen, de processen en de markt.
Als Inkoopadviseur ga je ervoor dat betrokken partijen samen optrekken in het aanbestedingsproces en dat we als één gemeente gezamenlijk inkopen. Je adviseert en begeleidt bij het proces van inkoop en aanbesteden over de inkoopstrategie, het beleid, de procedures en methoden.
Wat ga je doen
Als junior buyer werk je mee om de inkoopfunctie verder te optimaliseren. Dit doe je niet alleen maar samen met je collega's van kwaliteit, R&D, planning en productie om de kaders van de ingekochte producten duidelijk te bepalen.