Binnen ZGR worden per kwartaal verschillende meldingen verzameld en geanalyseerd. Het gaat om meldingen incidenten cliënten (MIC) en meldingen incidenten medewerkers (MIM).
MIM (Melding Incidenten Medewerkers)
Het betreft melding van incidenten die zich hebben voorgedaan in of op het terrein van de instelling en die tot een schadelijk gevolg voor medewerkers of mensen die in de instelling werkzaam zijn, hebben geleid of hadden kunnen leiden.
De betekenis en het proces van MIC-meldingen
Het afhandelen van incidentmeldingen kan worden ingezet als middel om de kwaliteit van zorg te verbeteren. Binnen de zorgsector staat dit bekend als 'Melding Incidenten Cliënten (MIC)'. Bij veel zorgorganisaties worden de meldingen van incidenten nog gemaakt op papier.
Waarom melden we incidenten? Het melden van incidenten en calamiteiten is bedoeld om te leren van de situatie en de kwaliteit van de zorg te verbeteren. Om te leren van incidenten, met zo min mogelijk administratieve last, is het belangrijk dat de zorgverleners weten welke incidenten ze moeten melden.
Er wordt gemeld door middel van een MIM-formulier (melding incident medewerker) als er sprake is van grensoverschrijdend gedrag ten opzichte van een medewerker. Dit formulier wordt op papier ingevuld en aan de teamleider gegeven.
MIP staat voor Meldingen Incidenten Patiëntenzorg. Het doel van deze interne meldingenregistratie is om de patiëntenzorg en de manier waarop er wordt omgegaan met patiënten bij (bijna) incidenten binnen de zorginstelling te verbeteren.
We krijgen regelmatig de vraag of je ook een MIC moet invullen als er niks is gebeurd. En het antwoord is: ja, na een medicatiefout moet je altijd een MIC invullen. Juist omdat de insteek is dat je kunt leren van de fout en hopelijk voorkom je zo ook medicatiefouten in de toekomst die wel gevolgen kunnen hebben.
Controleer bij losse medicatie: juiste cliënt, juiste medicijn, juiste hoeveelheid, juiste tijd, juiste vorm.
Als je de term MIC (Melding Incidenten Cliënt) hoort, denk je waarschijnlijk al aan (gevaarlijke) situaties bij de cliënt. Voor velen voelt dit als een 'moetje'. Je denkt al snel: nog meer registratie en meer onderwerpen die besproken moeten worden in het teamoverleg. Toch is het belangrijk dat de MIC aandacht krijgt.
Wat is het verschil? Incidenten zijn (in vergelijking met calamiteiten) relatief lichte verstoringen van de dagelijkse gang van zaken bij een zorgaanbieder. Calamiteiten moeten altijd gemeld worden, incidenten niet. Zorgaanbieders moeten incidenten wel registreren en analyseren om van fouten te kunnen leren.
Melding Verbeter Actie (MVA) toont de ontwikkeling van het type melding en de hoeveelheid van de afgelopen twaalf maanden. Er zijn meldingen die door de medewerker zelf zijn gedaan en meldingen waar een cliënt bij betrokken is. Door dit inzicht kan je beter evalueren wat extra aandacht behoeft.
De MIC-commissie bewaakt en bevordert de kwaliteit van de geleverde zorg aan onze cliënten, voor zover dit betrekking heeft op incidenten die tot een schadelijk gevolg voor de cliënt hebben geleid of hadden kunnen leiden. Door incidenten en onveilige situaties te melden kan het risico op herhaling worden verminderd.
Als het om een (bijna)incident gaat, geven we dit door aan de Decentraal Incident Meldingencommissie (DIM). Ze doen soms onderzoek, en geven in elk geval adviezen voor verbetering waar de afdeling mee aan de slag gaat. Een mogelijke zorgcalamiteit wordt gemeld bij de Commissie Calamiteiten Patiëntenzorg (CCP).
Bij Veilig Incident Melden (VIM) worden incidenten en bijna-incidenten binnen uw dagelijks werk gemeld, geanalyseerd en worden verbetermaatregelen voorgesteld. In de praktijkgids VIM staat duidelijk omschreven wat u ziekenhuisbreed moet regelen voordat u kunt beginnen met VIM-en.
VOORBEELDEN VAN DE DRIE P'S Bij de indeling van de verhalen is er een onderscheid gemaakt in de drie P's: Pil, Proces en Patiënt. In de cate- gorie 'Pil' vallen de voorbeelden van verbeteringen die gericht zijn op farmacotherapeutische effecten zoals bij- werkingen en interacties tussen medicijnen.
Iedereen die bekwaam is, mag medicatie verstrekken. Dus ook iemand met niveau 2 die voldoet aan de bekwaamheidseisen. Daar is nogal eens verwarring over. De organisatie waar je voor werkt, bepaalt uiteindelijk wie er medicatie mag verstrekken en of er onderscheid gemaakt wordt in handelingen.
Kenmerken van goede zorg
De zorg is veilig. De zorg is cliëntgericht: u krijgt de zorg op het juiste moment en de zorg sluit aan bij wat u nodig heeft. De zorg is beschikbaar voor iedereen die het nodig heeft. De zorg is effectief (heeft een goed resultaat) en doelmatig (is niet te duur)
De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) verplicht zorgaanbieders hun eigen kwaliteit te bewaken, te beheersen en te verbeteren. Zorgaanbieders zijn zorginstellingen, maar ook solistisch werkende zorgverleners.
Het invaliditeitspensioen veteranen komt pas tot uitkering indien dat hoger is dan het AOW en het ouderdomspensioen defensie. De bijzondere invaliditeitsverhoging (smartengeld) blijft wel – onveranderd – bestaan na 65 jaar.
Verplicht melden
Of als de cliënt is overleden omdat er iets niet goed is gegaan in de zorgverlening. Bijvoorbeeld: verzorgenden hebben de valpreventie niet goed uitgevoerd. Vervolgens valt de cliënt en breekt zijn heup. Of een cliënt heeft verkeerde geneesmiddelen gekregen met ernstige bijwerkingen tot gevolg.