Het doel van maatschappijleer, namelijk burgerschapsvorming, is een ander dan dat van maatschappijwetenschappen namelijk inzicht verwerven in de structuren en processen van de samenleving en van het samenleven. De samenhang tussen beide vakken zit in het feit dat beide de samenleving als object hebben.
Het vak Maatschappijwetenschappen (MAW) gaat over de samenleving en biedt inzicht in wat daar zoal gebeurt. Er zijn veel sociale en politieke verschijnselen die we willen begrijpen en oplossen. Problemen komen overal voor waar mensen samenleven, of dat nu in een gezin, een stad, een land of wereldwijd is.
Sinds 2016 heet maatschappijleer 2 in het VMBO maatschappijkunde. Het is een vak dat met een Centraal Schriftelijk Eindexamen wordt afgesloten. Daartoe moeten leerlingen met het profiel Zorg en Welzijn wel (kunnen) kiezen en scholen moeten het dan als een examenvak aanbieden.
De meeste leerlingen staan tussen de 6 en een 7. De havo-leerlingen staan gemiddeld lager (6,4) dan de vwo-leerlingen (6,8). Leerlingen vinden maatschappijwetenschappen een leuk en interessant vak. Voor ruim twee derde van de leerlingen is het een (enigszins) moeilijk vak; voor havo is dat vaker het geval dan voor vwo.
Echter maatschappijleer richt zich op de participatie van burgers in de samenleving en de daarbij behorende rechten en plichten, maatschappijwetenschappen op het bestuderen van de samenleving op basis van kennis en instrumenten van de sociale wetenschappen (Schnabel en Meijs, 2009).
Als moeilijkste examens werden de vakken wiskunde en natuurkunde het meest genoemd, op de voet gevolgd door economie, Nederlands en geschiedenis.
Maatschappijleer bestudeert de structuren en processen van politiek en maatschappij in hun onderlinge verhouding, en doet dat door middel van het bestuderen van politieke en maatschappelijke vraagstukken met behulp van begrippen uit de sociale wetenschappen.
Bij leren voor Maatschappijleer kun je denken aan soorten samenlevingen, rechtssysteem, geloven, maatschappelijke problemen en politiek. Waarbij de focus ligt dat je iets van verschillende kanten kunt bekijken en argumenten kan formuleren.
Als docent Maatschappijleer en Maatschappijwetenschappen probeer je actuele maatschappelijke vraagstukken betekenisvol te maken voor leerlingen. Je gebruikt hierbij voornamelijk inzichten uit de sociologie en politicologie, maar ook uit andere disciplines zoals de culturele antropologie, bestuurskunde of criminologie.
Sociale studies bestudeert alle fasen van een samenleving, terwijl sociale wetenschappen de afleiding van die studies is met als doel problemen binnen een samenleving op te lossen , wat uiteindelijk kan leiden tot de ontwikkeling van de samenleving als geheel.
Maatschappijleer wordt gegeven aan de hand van de sociale wetenschappen; met name kennis uit de sociologie en de politicologie. Het vak wordt op Nederlandse middelbare scholen gegeven sinds de invoering van de Mammoetwet in 1968.
Maatschappijleer is een verplicht vak in het VMBO, HAVO en VWO, dus in alle profielen. Het wordt in de bovenbouw aangeboden. Het vak heeft de status van schoolexamenvak. Dat wil zeggen dat het meetelt in de diplomering, maar niet met een Centraal Schriftelijk Eindexamen wordt afgesloten.
Wanneer je kiest voor maatschappijwetenschappen (maw) kies je voor een schoolvak waarin we het vooral over mensen hebben. De kern van het vak wordt gevormd door de sociale wetenschappen sociologie en politicologie.
De kern van de inhoud van het vak maatschappijleer vind je terug in de sociale wetenschappen, met name bij politicologie en sociologie. Op het vmbo komen de volgende thema's aan bod: cultuur en socialisatie, sociale verschillen, macht en zeggenschap, en beeldvorming en stereotypering. Zie ook het examenprogramma.
Het Maatschappijwetenschappen eindexamen HAVO
Maatschappijwetenschappen bestudeert de inrichting van de maatschappij. Op het Maatschappijwetenschappen eindexamen HAVO 2025 komen drie hoofdonderwerpen terug. Het eindexamen bestaat enkel uit open vragen over deze onderwerpen.
Als docent maatschappijleer heb je vaak een opleiding afgerond in een van de relevante sociale wetenschappen (zoals sociologie, sociale geografie, criminologie, bestuurskunde, politicologie).
Het vak maatschappijwetenschappen - hierna aangeduid als MAW - is een keuze-examenvak dat sinds 1985 (aanvankelijk onder de naam 'examenvak maatschappijleer') wordt aangeboden op een groeiend aantal scholen in Nederland.
Bij maatschappijleer verdiepen ze hun kennis over samenleving en politiek. Het gaat enerzijds om formele elementen van de samenleving, zoals grondrechten en politieke instituties.
Maatschappijleer is geen burgerschap, maar burgerschap past wel bij maatschappijleer. We hebben daarom voor onze methoden speciale opdrachten per paragraaf of hoofdstuk ontwikkeld. We noemen dat zogenaamde waardenlogboekopdrachten, wlb's.
Dat is afhankelijk van je opleidingsniveau en werkervaring. Als beginnende tweedegraads docent ligt je bruto maandsalaris rond de €2.800 tot €3.100. Heb je een eerstegraads bevoegdheid, dan kun je rekenen op een hoger salaris, dat varieert tussen de €3.500 en €4.700 bruto per maand.
Over het algemeen zijn de meest rigoureuze middelbare schoolprogramma's Advanced Placement (AP), International Baccalaureate (IB) en Dual Enrollment . AP-cursussen zijn vakken op universitair niveau die middelbare scholieren in verschillende vakgebieden kunnen volgen.
'Wetenschappen-wiskunde wordt vandaag in de markt gezet als de moeilijkste richting.
In vergelijkeing is de 5e het lastigste dan heb je de moeilijkste stof, de 6e is allemaal herhaling maar wel ontzettend veel leren.