Lean werkt vanuit de 'Future State' en is er op gericht om 'obstakels' te verwijderen die in de weg staan om een bepaald doel te bereiken. Six Sigma werkt vanuit de 'Current State' en focust op het wegnemen van oorzaken die het probleem veroorzaken in de prestatie van het proces.
Lean Six Sigma is een combinatie van twee methodieken waarmee je processen kan verbeteren. Lean richt zich op Just in Time, Build in Quality en respect voor medewerkers. Lean is een “bottum up” benadering. Six Sigma is vooral gericht op het verbeteren van de kwaliteit, verminderen van fouten op basis van data-analyse.
Overeenkomsten tussen Lean en Six Sigma
Beide berusten op een definitie van waarde die gebaseerd is op de klantervaring. De klant is koning (of koningin natuurlijk). Beide gebruiken een proces flow mapping benadering om het proces te doorgronden.
Kortom, Lean is een verzamelnaam voor een set tools, methoden, concepten en filosofie gericht op het realiseren van maximale waarde voor de klant met minimaal gebruik van resources. De focus ligt op het verbeteren van de processen en zo de doorlooptijd te verkorten, de kwaliteit te verhogen en de kosten te verlagen.
Lean Six Sigma is een bewezen methodiek die een verbetering van het bedrijfsresultaat oplevert. Door middel van deze aanpak worden bedrijfsprocessen efficiënter ingericht waarmee de doorlooptijd wordt verkort, kosten gereduceerd en de klanttevredenheid wordt verhoogd.
De salarisrange van een gecertificeerde Black Belt ligt tussen de 4000 en 5000 euro bruto per maand. Het salaris wordt vooral beïnvloed door in hoeverre de Black Belt als volwaardige functie wordt beschouwd door een organisatie.
Six Sigma is een gedisciplineerde, datagestuurde aanpak (en methodologie) voor het elimineren van defecten en variatie in elk proces – van fabricageprocessen tot facturatieprocessen en van productie tot service.
Wat zijn de nadelen van Lean? De nadelen van Lean zijn onder andere dat het geen voorgeschreven methode biedt om de cultuur te veranderen en problemen in processen op te lossen. Iedere organisatie heeft een eigen cultuur waarbij er ook een eigen aanpak nodig is om Lean door te voeren. Je hebt dus altijd maatwerk nodig.
Basis: Muda, Muri, Mura
De basis van de lean technieken wordt gevormd door verspillingen ten gevolge van Muri, Mura en Muda. Feitelijk zijn alle lean technieken er namelijk op gericht om juist deze verspillingen te lijf te gaan.
De Lean Six Sigma Green Belt is een certificeringscursus waar je dieper in gaat op de hulpmiddelen en methoden die essentieel zijn om deel te nemen aan DMAIC verbeterprojecten en deze ook zelfstandig uit te voeren. Deze cursus richt zich op de basisstructuur van DMAIC en de belangrijkste Lean Six Sigma tools.
Lean implementeren in 5 stappen
Er zijn vijf fasen die doorlopen worden om tot een Lean bedrijf te komen: Value (waarde), Value stream (proces), Flow, Pull, Perfection (streven naar perfectie).
Het 'Lean maken' van een organisatie wordt gedaan aan de hand van 5 principes: Waarde, Waardestroom, Flow, Pull en Perfectie.
Doordat Lean waarde beperkt tot 'functie-toevoegende activiteiten waarvoor klanten willen betalen', wordt al snel alleen binnen een productie-omgeving en/of toeleverketen gekeken. Marketing, sales en after-sales zijn echter ook van waarde. In feite telt elk contactmoment mee van een (potentiële) klant met een bedrijf.
De term Lean is geïntroduceerd door John Krafcik in zijn in 1988 uitgekomen artikel getiteld “Triumph of the Lean Production System”, gebaseerd op bevindingen opgedaan gedurende onderzoek voor zijn masterscriptie.
Het doel van lean wordt vaak gedefinieerd als verspillingen elimineren, maar dat is een zeer beperkte weergave van waar lean over gaat. Het gevaar is dat bedrijven die zich hier op blind staren – vaak vanuit het oogpunt van kostenreductie op de korte termijn – uiteindelijk helemaal niet beter gaan presteren.
Het Lean Agile model
Vanuit Lean begin je vaak met het verbeteren van processen. Je start met de klantvraag, kijkt hoe het proces loopt en waar verspillingen zitten. Je verbetert het proces zodat de klant meer en sneller zijn gevraagde waarde krijgt. Na een verbetering wordt het proces steeds soepeler uitgevoerd.
Dankzij de Leanmethode is een organisatie overzichtelijk en georganiseerd. Typerend is dat iedereen binnen een Lean organisatie werkt aan de continue verbetering van producten en diensten. Daarnaast weten medewerkers wie waar verantwoordelijk voor is, verlopen processen efficiënter en wordt er meer samengewerkt.
Kaizen betekent letterlijk 'verandering' (kai) om 'goed te worden' (zen), veranderen naar beter dus. Een andere definitie van het Japanse gebruik van Kaizen is 'uiteen halen en opnieuw in elkaar steken op een betere manier'. Meestal is dit een proces, een systeem, een product of een dienst.
Om meteen maar het antwoord te geven: lean is geen afkorting van iets, het is een Engels woord. De Nederlandse vertaling is slank, wendbaar, snel kunnen inspelen op klantbehoefte.
Wanneer u de Lean training heeft behaald, kunt u bewijzen dat u de kennis in huis heeft. Kennis om de kenmerken van de bedrijfsprocessen van een organisatie te identificeren. U bent in staat om deze te meten, te analyseren, te controleren en te verbeteren. U bent ook in staat om de huidige processen te evalueren.
In principe zijn er 3 Lean Belts: Orange Belt, Green Belt en Black Belt.
De Orange Belt kan zelfstandig (kleine) verbeterprojecten managen en monitoren. In de Orange Belt training worden de Lean projectfases en de bijbehorende Lean instrumenten behandeld. In de Yellow Belt worden deze instrumenten aangestipt maar minder uitgebreid besproken dan in de Orange Belt opleiding.
Bereken het gemiddelde van de datareeks. Voor elk nummer in de reeks: trek het gemiddelde van het nummer af, en kwadrateer dat nummer. Deel de som van alle nummers berekend in stap 2 door het aantal meetwaarden minus 1.
De nationale beroepengids geeft aan dat het startsalaris van een Lean Consultant € 2.400 bruto per maand. Dit kan oplopen tot € 4.000 voor een Lean Green Belt, afhankelijk van je ervaring en de organisatie waarin je werkt.