Een platte achterkant van een boot of een schip noemt men de spiegel.
Looppad (het dek) aan de zijkanten van een boot.
Re: Spiegel vervangen.
Een stukje watervast multiplex of betonplex is hier voldoende, verder dezelfde constructie aanhouden zoals het zit.
De boeg is het voorste deel van een schip/boot. De boeg vormt de voorste punt in de voorsteven. Het merendeel van de boegen hebben als doel de scheepsweerstand te verminderen en stampen van het schip te verminderen.
De bemanning of bezetting is het personeel van een vaartuig, vliegtuig of voertuig. Het is de groep mensen die aan boord werken van een boot, schip, vliegtuig of ruimtevaartuig, of die een militair voertuig of een stuk artillerie zoals een tank of houwitser bedienen.
Kooi - Een kooi is een bed aan boord van een boot.
Een platte achterkant van een boot of een schip noemt men de spiegel.
De volgende onderdelen moet je in ieder geval kennen: blok; landvast; zwaard; helmstok; roer; mast; giek; val; schoot; halshoek; schoothoek; grootzeil en fok.
Achterkant van de boot.
Scheuren herstel je eenvoudig herstellen door een pasta aan te maken van polyester lamineerhars en glasvezels. Voeg circa 2% verharder en de glasvezels toe aan de basis van de polyester lamineerhars. Meng het geheel goed door, zodat het een spatelbare pasta wordt. Vul de scheur nu met de pasta en strijk dit goed uit.
Voor grotere reparaties is het verstandiger om 2 componentenlijm te gebruiken. Deze lijm is zowel voor PVC rubberboten als voor Hypalon/Neopreen rubberboten leverbaar in verschillende volumes. Excellent Watersport levert de lijmen van Adeco, een Italiaanse fabrikant van topproducten voor reparaties van rubberboten.
Een kiel is het onderste stuk aan de zeilboot die de ballast draagt om die boot recht te houden. Het houdt dus een schip in evenwicht. Als het afbreekt gebeurt het onvermijdelijke. “Doordat het zwaartepunt niet meer onder de boot zit, verplaatst het zich naar de bovenkant.
De afstand van het water tot het hoogste punt van het schip staat bekend als kruiphoogte. De afstand tussen het water en de brug of het dak van de tunnel wordt doorvaarthoogte genoemd.
Een dek of scheepsdek van een schip is de horizontale afscheiding tussen de diverse compartimenten. Het belangrijkste is het dek dat de romp afsluit aan de bovenkant. Naast de afsluitende functie draagt dit dek ook bij aan de scheepssterkte.
De boomstamkano van Pesse is het oudste vaartuig ter wereld. Er zijn wel eens twijfels geweest of de boot van Pesse wel een vaartuig kon zijn. Daarom is er een experiment met een replica uitgevoerd en daaruit bleek dat er prima mee gevaren kon worden en de kano stabiel in het water lag.
Vrachtschepen: Als de stuurhut achterop staat zie je meteen hoe het schip reageert. Daarnaast wordt op die manier alle techniek makkelijker. De afstand tussen de motor, de besturing enz is korter wanneer de stuurhut achterop zit.
Boten zijn vaak kleinere vaartuigen die meestal alleen als pleziervaartuig worden gebruikt. Schepen, denk aan vracht- en zeilschepen, zijn daarentegen een stuk groter en kunnen ook voor de beroeps- en chartervaart worden gebruikt.
Hoewel het roer bij de meeste schepen achteraan staat, zit het roer van de meeste kleine jachten en plezierboten vooraan. Het woord 'roer' wordt binnen de scheepvaart eigenlijk niet vaak meer gebruikt. Ze noemen het vaker 'de brug'. De brug van een schip zit om praktische redenen achteraan.
De mast zelf bestaat uit 1 of meerder mastdelen en een vorkenbord (waar de vorken aan hangen), kettingen en hydraulische cilinders.
Hoeveel pk's 20 kilometer per uur is, is niet zo te zeggen. Het materiaal waarmee de boot is gemaakt, de grootte, de vorm van het onderwaterschip en het onderhoud. Het heeft allemaal effect op de snelheid.
Als u wilt weten of u een vaarbewijs nodig heeft, hoeft u niet te kijken naar het aantal PK van uw boot. Dit speelt namelijk geen rol. Er wordt wel gekeken naar de maximale snelheid van de boot. Als een motorboot sneller kan varen dan 20 km/u is het een snelle motorboot en heeft u een vaarbewijs nodig.
Uit onderzoek is gebleken dat je met een motor met een maximaal vermogen van 4 pk meestal binnen de 20 kilometer per uur blijft. Met een boot met een vermogen van 6 pk of meer is de kans groter dat je harder vaart.
De kajuit is de verblijfplaats voor opvarenden aan boord van een schip of boot, ze wordt ook wel hut genoemd. Oorspronkelijk werd alleen het verblijf van de kapitein kajuit genoemd. Bij de marine is het nog steeds zo dat de term uitsluitend gebruikt wordt voor de hut van de commandant.