Een trendonderzoek geeft u inzicht in veranderingen binnen uw doelgroep, zodat u weet hoe u over enkele jaren nog steeds in de wensen van uw klanten kunt voorzien. Ook geeft een trendonderzoek een beeld van uw toekomstige omzet, de noodzakelijke investeringen en de aantrekkelijkheid van de markt op langere termijn.
Trends zijn veranderingen in de maatschappij. Trendonderzoek is een methode om deze veranderingen te traceren, te duiden en om te kijken wat de impact hiervan is op je bedrijf, de sector en de wereld om je heen.
Een trend is een ontwikkeling op langere termijn naar een bepaalde richting. In de economie gaat het om een ontwikkeling die een daling of groei weergeeft in een zogeheten trendlijn die neerwaarts of opwaarts loopt. Als er cijfers beschikbaar van zijn, dan kun je er trends in terugvinden.
Het inspelen op trends of ontwikkelingen zorgt voor een goede positie ten opzichte van jouw concurrentie. Bij iedere trend of ontwikkeling kun je verwachten dat jouw concurrent hier op in gaat spelen. En je wilt zeker niet achter lopen op jouw concurrenten!
Een trend ontstaat als meerdere mensen “iets nieuws” omarmen. Je spreekt pas van een trend als deze nieuwe opvatting of behoefte zoveel kracht en invloed krijgt dat deze in staat is om bijvoorbeeld onze werkwijze, cultuur of traditie te veranderen. Een trend verovert een plaats die er nog niet was.
Trends ontstaan door verandering in de tijd. Mensen en hun behoeften veranderen langzaam, de beschikbare middelen, kennis en techniek snel. Expressie van wat er leeft leidt tot gebruik van nieuwe vormen om het juiste signaal te geven.
Een trend is een ontwikkeling van een bepaalde richting op langere termijn. Trends worden vaak aangegeven door modeontwerpers, maar kunnen ook voortkomen uit een rage waar ontwerpers dan verder op inhaken. Een trend duurt langer dan een seizoen en is altijd van invloed op het komende seizoensbeeld.
De Trendpiramide is een instrument dat helpt om trends en ontwikkelingen in kaart te brengen. Hierbij wordt onderscheid gemaakt in drie verschillende trendniveaus. Het onderzoeken van korte termijntrends vindt plaats op basis van een inventarisatie van concrete microtrends op het gebied van producten en diensten.
Een trendwatcher signaleert trends d.m.v. marktonderzoek. Dit houdt in: kranten en bladen lezen, websites bezoeken, blogs lezen, markt- en consumentenonderzoeken bijhouden, praten met mensen en deskundigen, reizen en het bezoeken van tentoonstellingen.
Tegentrend: ontsystematisering
Via regels moet bijvoorbeeld de financiële wereld kunnen aangeven altijd het beste en meest duidelijke advies aan het klanten te hebben gegeven. Hiervoor moet aantoonbaar zijn dat de klant het product en proces begrijpt.
Modetrends zijn grotendeels het resultaat van dit bandwagon effect. Zodra een eerste groep influencers een product of een bepaalde stijl omarmt is de kans groot dat anderen aan boord springen en het effect vergroten. Het bandwagon effect versterkt zichzelf, omdat steeds meer anderen daar tevens mee in aanraking komen.
Volgens de Dikke van Dale is het een: 'ontwikkelingslijn, neiging, richting'. Heel sec is dat het ook. We kunnen het tevens een marktbeweging noemen want trends -vooral in de mode- worden voortgebracht door consumentengedrag. En dat gedrag wordt beïnvloed door voorlopers; de avantgarde, early adopters, en trendsetters.
Mode is een afspiegeling van het tijdsbeeld. De mode reageert op maatschappelijke en economische veranderingen. De roklengte is daar in de eerste jaren na de tweede Wereldoorlog een goed voorbeeld van. In die jaren van schaarste werden de rokken langer en wijder.
Een trend is een ontwikkeling, die voor een langere tijd een bepaalde richting opgaat. In de economie weergeeft deze ontwikkeling een daling of groei in een zogeheten trendlijn. Trends komen in alle markten voor en deze hebben één belangrijke eigenschap gemeen: ze laten sporen na in de maatschappij.
Het veranderen van menselijke activiteiten, gebruiken of nederzettingen door de tijd heen, meestal in de zin van verbetering of uitbreiding.
Dit zijn trends die zich in een langere periode ontwikkelen en die invloed hebben op veel mensen in verschillende plekken in de wereld. Een voorbeeld is klimaatverandering. Macrotrends daarentegen zijn verbonden aan een bepaalde megatrends en hebben een kortere levensduur, denk aan zo'n 5 tot 10 jaar.
Geel is een opvallend vrolijke kleur die het straatbeeld vooral in de lente van 2022 zal kleuren. Verschillende ontwerpers kozen de kleur als accent of zelfs als volledige outfit in hun collecties, en hoewel een boterachtig pastelgeel de bovenhand nam, mocht het soms ook wat feller met een knallend geel.