Lean werkt vanuit de 'Future State' en is er op gericht om 'obstakels' te verwijderen die in de weg staan om een bepaald doel te bereiken. Six Sigma werkt vanuit de 'Current State' en focust op het wegnemen van oorzaken die het probleem veroorzaken in de prestatie van het proces.
Lean Six Sigma is een combinatie van twee methodieken waarmee je processen kan verbeteren. Lean richt zich op Just in Time, Build in Quality en respect voor medewerkers. Lean is een “bottum up” benadering. Six Sigma is vooral gericht op het verbeteren van de kwaliteit, verminderen van fouten op basis van data-analyse.
Lean is een business strategie en vooral een manier van werken waarbij alles en iedereen in de onderneming zich richt op het creëren van waarde voor de klant in alle processen. Hierdoor worden verspillingen geëlimineerd.
Overeenkomsten tussen Lean en Six Sigma
Beide berusten op een definitie van waarde die gebaseerd is op de klantervaring. De klant is koning (of koningin natuurlijk). Beide gebruiken een proces flow mapping benadering om het proces te doorgronden.
Lean is een systematische aanpak om activiteiten die geen waarde toevoegen aan het proces te verminderen of te elimineren. Het legt de nadruk op het verwijderen van verspillende stappen in een proces en het nemen van de enige stappen met toegevoegde waarde.
Wat zijn de nadelen van Lean? De nadelen van Lean zijn onder andere dat het geen voorgeschreven methode biedt om de cultuur te veranderen en problemen in processen op te lossen. Iedere organisatie heeft een eigen cultuur waarbij er ook een eigen aanpak nodig is om Lean door te voeren. Je hebt dus altijd maatwerk nodig.
Lean Six Sigma is een bewezen methodiek die een verbetering van het bedrijfsresultaat oplevert. Door middel van deze aanpak worden bedrijfsprocessen efficiënter ingericht waarmee de doorlooptijd wordt verkort, kosten gereduceerd en de klanttevredenheid wordt verhoogd.
De Lean Six Sigma Green Belt is een certificeringscursus waar je dieper in gaat op de hulpmiddelen en methoden die essentieel zijn om deel te nemen aan DMAIC verbeterprojecten en deze ook zelfstandig uit te voeren. Deze cursus richt zich op de basisstructuur van DMAIC en de belangrijkste Lean Six Sigma tools.
Lean werkt in alle lagen van een organisatie. Niet alleen de processen, maar ook het gedrag van medewerkers is essentieel om Lean te laten slagen. Werknemers moeten het verschil weten tussen verspilling en waardetoevoeging, zodat zij verbeteringen kunnen constateren en doorvoeren.
Door Lean te werken, worden werkprocessen verbeterd. Met minder moeite en middelen realiseer je dezelfde resultaten. Met andere woorden: je reduceert verspillingen. Doordat je een betere cashflow creëert en beter gebruikmaakt van investeringen, verbeter je winstmarges én omzetgroei.
Familiebedrijf Kuijpers Installaties heeft zijn wortels in Helmond (waar de moedervestiging staat) en is in de afgelopen negentig jaar uitgegroeid tot een onderneming met achthonderd medewerkers en meerdere vestigingen in Nederland.
Met Lean ben je namelijk bezig met het ”slank” maken van je processen. Dit houdt in dat je bezig bent met het (zo veel mogelijk) elimineren van verspillingen in je bedrijfsprocessen. Verspillingen betekenen hier werkzaamheden binnen een proces die geen waarde voor de klant toevoegen.
Doordat Lean waarde beperkt tot 'functie-toevoegende activiteiten waarvoor klanten willen betalen', wordt al snel alleen binnen een productie-omgeving en/of toeleverketen gekeken. Marketing, sales en after-sales zijn echter ook van waarde. In feite telt elk contactmoment mee van een (potentiële) klant met een bedrijf.
Het eerste van de 5 lean principes is 'waarde'. Hiermee wordt de waarde voor de klant bedoeld. De eerste stap in elke (proces) stap is dan ook: wie is de klant? Dit kan je 'eindklant' zijn, degene voor wie het product of dienst bedoeld is, maar dat hoeft niet.
De term Lean is geïntroduceerd door John Krafcik in zijn in 1988 uitgekomen artikel getiteld “Triumph of the Lean Production System”, gebaseerd op bevindingen opgedaan gedurende onderzoek voor zijn masterscriptie.
De salarisrange van een gecertificeerde Black Belt ligt tussen de 4000 en 5000 euro bruto per maand. Het salaris wordt vooral beïnvloed door in hoeverre de Black Belt als volwaardige functie wordt beschouwd door een organisatie.
Een green belt zit qua niveau tussen een yellow en een black belt in. Een opleiding tot green belt duurt vaak zes dagen. Je leert verbeterprojecten te begeleiden volgens de DMAIC projectstructuur, verschillende verbetertools en -technieken toe te passen en mensen mee te nemen in verandering.
Green Belt kosten bij de verschillende aanbieders van Green Belt trainingen variëren van 2.000 tot ruim 5.000 euro. De training van Bureau Tromp zit hierbij onder het gemiddelde. De kosten van onze Green Belt training bedragen 2.500 euro.
Six Sigma is een gedisciplineerde, datagestuurde aanpak (en methodologie) voor het elimineren van defecten en variatie in elk proces – van fabricageprocessen tot facturatieprocessen en van productie tot service.
Een Yellow Belt training of soms ook White Belt training is een ééndaagse introductie training in Lean. Tijdens deze dag leer je alle basisbegrippen van de Lean filisofie zoals; Flow, Pull, TIMWOODS, Kanban, Muda, Poka Yoke en nog veel meer! Tijdens de training maak je kennis met Lean op een interactieve manier.
De Lean Six Sigma Orange Belt training is de tussenstap tussen de Yellow Belt en de Green Belt training. Je leert in twee dagen de achtergrond en theorie van Lean Six Sigma en hoe de Lean methodiek in een verbeterproject wordt toegepast om klantwaarde toe te voegen.
Het doel van lean wordt vaak gedefinieerd als verspillingen elimineren, maar dat is een zeer beperkte weergave van waar lean over gaat. Het gevaar is dat bedrijven die zich hier op blind staren – vaak vanuit het oogpunt van kostenreductie op de korte termijn – uiteindelijk helemaal niet beter gaan presteren.
Het Lean Agile model
Vanuit Lean begin je vaak met het verbeteren van processen. Je start met de klantvraag, kijkt hoe het proces loopt en waar verspillingen zitten. Je verbetert het proces zodat de klant meer en sneller zijn gevraagde waarde krijgt. Na een verbetering wordt het proces steeds soepeler uitgevoerd.
Lean Bouwen betekent dat, wanneer alle processen zodanig zijn ingericht dat producten en projecten met zo weinig mogelijk verspillingen gerealiseerd kunnen worden, de bouwtijd aanzienlijk korter wordt. Niet alleen heeft een kortere bouwtijd zo een voordeel van de klant, maar uiteraard ook voor de organisatie zelf!