Kernkwaliteiten zijn die kwaliteiten die jou het meest typeren.Kernwaarden zijn die kernkwaliteiten die zo verankerd zijn in jouw persoon dat het jou ten voeten uit weergeeft.
Kernwaarden worden vaak verward met kernkwaliteiten of kerncompetenties. Het belangrijkste verschil is dat waarden een onderdeel zijn van wie je bent, terwijl kwaliteiten en competenties onderdelen zijn van wat je kunt.
Voorbeelden van kernwaarden zijn 'professioneel', 'klantvriendelijk', 'servicegericht', et cetera. In feite vormen deze termen de basis voor het überhaupt functioneren van een bedrijf of organisatie. Velen maken dan ook gebruik van deze 'brede' termen.
Kernwaarden zijn de belangrijkste waarden binnen een bedrijf. Het zijn eigenschappen of drijfveren die laten zien waar het bedrijf voor staat. Een bedrijf heeft bij voorkeur drie tot vijf heldere kernwaarden die de bedrijfscultuur in een keer duidelijk maken. Bijvoorbeeld: wij zijn nuchter, daadkrachtig en zorgvuldig.
De 10 meestvoorkomende waarden wereldwijd zijn: vrijheid, eerlijkheid, respect, verdraagzaamheid, rechtvaardigheid, gelijkheid, vrede, vriendelijkheid, liefde, en veiligheid.
Kernwaarden zijn die waarden die binnen een team of organisatie de gezamenlijke identiteit vormen. Het mooie van kernwaarden is dat ze als een kompas fungeren voor de keuzes die het team maakt. Kernwaarden zijn díe zaken die jullie allemaal even belangrijk vinden.
Wanneer je jouw kernwaarden concreet hebt, heb je als het ware je eigen kompas. Je weet heel snel wat goed voor je is, wat bij je past, en wat niet. Mogelijke kernwaarden zijn positiviteit, groei, samen delen, rust en gezondheid.
Een visie is een toekomstgerichte verklaring van het doel of de missie van het bedrijf en richt zich op de lange termijnplannen. Kernwaarden zijn de blijvende principes en overtuigingen van het bedrijf die dienen als leidraad voor gedrag en beslissingen en geven aan wat het bedrijf belangrijk vindt.
Je persoonlijke waarden kunnen trouwens veranderen in de verschillende fasen van je leven. Misschien heb je in een bepaalde fase vrijheid als kernwaarde totdat je toe bent aan een relatie en de kernwaarde verbondenheid meer bij jou gaat passen.
Kernwaarden veranderen niet elk jaar, maar staan voor een veel langere periode vast. Jonge organisaties (0-5 jaar) zullen merken dat hun kernwaarden nog niet zo lang vaststaan. Beschrijf ze echter wel en sta veranderingen toe.
Kernwaarden zijn eigenlijk het DNA van je organisatie. Ze bepalen niet alleen de basis van je producten of diensten, maar ook van je communicatie. Het geeft aan op welke manier je jezelf presenteert aan de wereld en wat je uniek maakt.
Kwaliteiten zijn persoonlijke eigenschappen die iets zeggen over wie je bent, bijvoorbeeld 'gestructureerd', 'expressief' of 'empathisch'. Het zijn kenmerken die niet zijn aangeleerd, maar die je van nature in je hebt. Je hoeft er dan ook niet je best voor te doen om ze in te zetten.
Kernwaarden zijn de fundamentele overtuigingen die de persoonlijkheid, cultuur, visie en missie van een organisatie weerspiegelen. Deze waarden geven aan waarom en hoe je dingen doet als organisatie. Kernwaarden vertellen waar jouw organisatie voor staat, wat je belangrijk vindt en waar je in gelooft.
Waarden geven richting aan het leven van mensen. Het zijn basis principes, die je zijn bijgebracht door ouders en familie en de cultuur waar we vandaan komen. Die waarden kunnen persoonlijk of van een groep zijn. Net als mensen hebben ook organisaties waarden.
De visie bepaal je als eerste. Hierin kijk je naar wat je met je onderneming wilt bereiken. Vanuit daar kun jij een missie gaat uitstippelen.
In de missie beschrijf je de uitgangspunten, de kernwaarden die bij de organisatie nu horen.In de visie de kernwaarden die bij het eindplaatje horen. Ook de gekozen positionering geeft aan welke kernwaarden daar bij horen. Kernwaarden zijn de basis van de manier waarop we werken en handelen.
Kernwaarden voorbeelden
Dit zijn voorbeelden van veelvoorkomende kernwaarden: vrijheid, eerlijkheid, respect, verdraagzaamheid, rechtvaardigheid, gelijkheid, vrede, vriendelijkheid, liefde en veiligheid. Je hoeft niet heel strikt om te gaan met wat een kernwaarde wel of niet is.
Een kernwaarde is iets waar jij de meeste waarde aan hecht. Zo kan je bijvoorbeeld veel waarde hechten aan het gevoel van vrijheid in je leven. Vrijheid is in dit geval jouw kernwaarde. Dit zegt dus veel over jouw overtuiging en idealen.
Maak je bijvoorbeeld veel tijd vrij voor je familie? Mogelijk is 'familie' een belangrijke kernwaarde voor jou.
Samenwerking als kernwaarde
De kernwaarde 'samenwerking' bepaalt mede de identiteit van de organisatie en versterkt de wijze waarop medewerkers samenwerken.
Bij een goede samenwerking is het belangrijk om (tijdelijk) de eigen voorkeuren ondergeschikt te maken aan het gezamenlijke doel. Het behalen van groepsresultaten staat voorop. Het is handig om in de samenwerking en communicatie rekening te houden met het gedrag van anderen.