Het zijn allemaal benamingen voor hetzelfde. Namelijk het recht van de klant om te mogen retourneren bij een internet aankoop.
Het herroepingsrecht voor consumenten houdt in dat u een overeenkomst die tot stand is gekomen via het internet, per telefoon of op straat, binnen 14 dagen zonder opgave van redenen kunt annuleren. Herroepen gebeurt door middel van een ondubbelzinnige verklaring. U mag zowel schriftelijk als mondeling herroepen.
Betekenis: Retourneren
Retourneren is het terugbrengen van gekochte producten naar de winkel of leverancier. Dit kan meerdere redenen hebben. Bijvoorbeeld dat het product niet bevalt, niet blijkt te passen of een mankement vertoont. Bij het terugnemen van artikelen door de verkoper wordt de koop ongedaan gemaakt.
Annuleren van een koop vindt plaats voordat een product is verzonden. Herroeping daarentegen kan pas worden ingeroepen wanneer het product is ontvangen.
De wet is helder: bij een verkoop op afstand geldt het herroepingsrecht. Bij wettelijk bepaalde uitzonderingen geldt dit recht niet. Je mag niet zelf bepalen welke zaken wel en welke niet retour mogen! Een aantal webwinkels kregen een forse boete, omdat ze onterecht beperkingen oplegden.
Klanten krijgen bij een koop via internet een gegarandeerd en onvoorwaardelijk recht van ontbinding tot 14 dagen na ontvangst van de goederen. Jij als webwinkelier bent verplicht zo'n retour te accepteren en het volledige aankoopbedrag terug te storten, ongeacht de reden die de klant opgeeft.
Geen bedenktijd aankoop winkel
Vaak ontvang je een tegoedbon of je geld terug. Dit is een gunst van de verkoper. Hij is dus niet verplicht om jouw product te ruilen of geld terug te geven. De mogelijkheid om te ruilen of teruggave van jouw geld moet op de kassabon staan of vermeld worden in de winkel zelf.
Als u iets koopt op afstand, moet de verkoper u informeren over onder andere het product en de bedenktijd. In veel gevallen krijgt u een bedenktijd van 14 dagen waarbinnen u de koop ongedaan kunt maken. Dit geldt niet bij bijvoorbeeld de aankoop van een krant, reis of maatpak.
Als je een koop op afstand doet, bijvoorbeeld via internet of telefonisch, geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen deze termijn kun je als je spijt krijgt je aankoop ongedaan maken. Dit mag zonder reden.
Een klant heeft wettelijk het recht om een product binnen 14 dagen na ontvangst zonder opgave van reden aan te melden voor retour. Na deze periode heeft de klant nogmaals 14 dagen om het product daadwerkelijk retour te sturen. Maximaal ben je het product dan dus 28 dagen kwijt.
Wanneer je online, telefonisch of aan de deur een aankoop doet, heb je als consument wettelijk gezien 14 dagen bedenktijd. In die periode mag je dus van afzien van de afname van een product of dienst of een artikel retourneren.
Koop je iets via het internet of per telefoon? Dan heb je recht op een wettelijke bedenktermijn van 14 dagen. Binnen die termijn mag je: Het product bekijken, net als in een gewone winkel.
Een verkoper is in een gewone winkel niet verplicht om een product terug te nemen als u het toch niet wilt hebben. Behalve als het als het product kapot is. Als u koopt in de winkel, vraag dan van tevoren aan de verkoper of u mag ruilen.
Je kan een koopovereenkomst altijd zonder reden ontbinden binnen de afgesproken bedenktijd. Dat kan ook als een product niet werkt en de verkoper weigert het te repareren of een nieuw product te geven. Om de koopovereenkomst te ontbinden moet je een brief schrijven of een e-mail sturen.
Als u aankopen doet via het internet, heeft u als consument in het algemeen veertien dagen bedenktijd en mag u binnen die periode de koop ongedaan maken. Aankopen via het internet noemt men in vaktaal ook wel koop op afstand. U gaat namelijk niet naar een echte winkel, maar u koopt via een webwinkel.
Waarom heeft de consument een herroepingsrecht? Het herroepingsrecht geeft de consumenten het recht om een aankoop redenvrij te ontbinden. Van dit recht is alleen sprake als consumenten een overeenkomst op afstand of een overeenkomst buiten de verkoopruimte aangaan.
Product. Uw bedenktijd eindigt 14 dagen na de dag waarop uw product is geleverd (bij meer producten in 1 bestelling rekent u vanaf de dag na levering van het laatste product of onderdeel van de bestelling).
Wat u moet weten. Ook bij een aankoop op afstand hebt u als consument recht op de wettelijke herroepingstermijn van 14 kalenderdagen. De termijn gaat in op de dag na de levering van het goed of het afsluiten van het dienstencontract.
Het herroepingsformulier
Sinds 13 juni 2014 is de Richtlijn Consumentenrechten van kracht voor alle webwinkels in de EU. Deze stelt onder meer eisen aan webshops voor het retourneren van bestellingen: je moet klanten vooraf informeren met een herroepingsformulier.
Als je een artikel weigert omdat deze niet voldoet aan de retourvoorwaarden, dan dien je eerst contact op te nemen met de klant.Geef aan waarom je de retour weigert.Vervolgens stuur je de retour op eigen kosten terug naar de klant.
De 14 dagen termijn werkt als volgt. Als je bijvoorbeeld op 1 maart een product binnen hebt gekregen, dan heb je tot 15 maart om 12 uur 's nachts de tijd om de overeenkomst te ontbinden. Bij de die twee weken tellen dus niet alleen werkdagen mee, maar ook weekenden tellen mee.
Bij aankoop van producten heeft de consument de mogelijkheid de koopovereenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden. Dat is het herroepingsrecht. De leden van Thuiswinkel.org geven de consument een minimale bedenktijd van 14 dagen. Een langere bedenktijd mag ook.
De wet verplicht niemand om wettige betaalmiddelen te accepteren. Winkeliers mogen contant geld (biljetten en munten) of betalen met een pinpas of creditcard weigeren. Wel moeten winkeliers duidelijk laten weten welke betaalmiddelen ze niet accepteren. Bijvoorbeeld via raamstickers of kassastickers.
Ruilen is geen recht in fysieke winkels
Zij hoeven je dus überhaupt geen geld terug te geven als je spijt hebt van je aankoop. Uit klantvriendelijkheid doen winkeliers dit vaak wel, maar soms kiezen ze ervoor om een tegoedbon ter waarde van het bedrag aan te bieden.