Wat is het verschil tussen herroepen en retourneren?

Het zijn allemaal benamingen voor hetzelfde. Namelijk het recht van de klant om te mogen retourneren bij een internet aankoop.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op webwinkelkeur.nl

Wat is een bestelling herroepen?

Het herroepingsrecht voor consumenten houdt in dat u een overeenkomst die tot stand is gekomen via het internet, per telefoon of op straat, binnen 14 dagen zonder opgave van redenen kunt annuleren. Herroepen gebeurt door middel van een ondubbelzinnige verklaring. U mag zowel schriftelijk als mondeling herroepen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consumentenjurist.nl

Wat houd retourneren in?

Betekenis: Retourneren

Retourneren is het terugbrengen van gekochte producten naar de winkel of leverancier. Dit kan meerdere redenen hebben. Bijvoorbeeld dat het product niet bevalt, niet blijkt te passen of een mankement vertoont. Bij het terugnemen van artikelen door de verkoper wordt de koop ongedaan gemaakt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op onlinemarketingagency.nl

Is herroepen hetzelfde als annuleren?

Annuleren van een koop vindt plaats voordat een product is verzonden. Herroeping daarentegen kan pas worden ingeroepen wanneer het product is ontvangen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op thelegalproject.nl

Heb je altijd recht op herroepingsrecht?

De wet is helder: bij een verkoop op afstand geldt het herroepingsrecht. Bij wettelijk bepaalde uitzonderingen geldt dit recht niet. Je mag niet zelf bepalen welke zaken wel en welke niet retour mogen! Een aantal webwinkels kregen een forse boete, omdat ze onterecht beperkingen oplegden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op webwinkelkeur.nl

Intrekking van de volmacht - UITGELEGD

30 gerelateerde vragen gevonden

Kan je altijd retourneren?

Klanten krijgen bij een koop via internet een gegarandeerd en onvoorwaardelijk recht van ontbinding tot 14 dagen na ontvangst van de goederen. Jij als webwinkelier bent verplicht zo'n retour te accepteren en het volledige aankoopbedrag terug te storten, ongeacht de reden die de klant opgeeft.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ictrecht.nl

Is een winkel verplicht om je geld terug te geven?

Geen bedenktijd aankoop winkel

Vaak ontvang je een tegoedbon of je geld terug. Dit is een gunst van de verkoper. Hij is dus niet verplicht om jouw product te ruilen of geld terug te geven. De mogelijkheid om te ruilen of teruggave van jouw geld moet op de kassabon staan of vermeld worden in de winkel zelf.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op das.nl

Wat zegt de wet over retourneren?

Als u iets koopt op afstand, moet de verkoper u informeren over onder andere het product en de bedenktijd. In veel gevallen krijgt u een bedenktijd van 14 dagen waarbinnen u de koop ongedaan kunt maken. Dit geldt niet bij bijvoorbeeld de aankoop van een krant, reis of maatpak.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Heb je altijd recht op 14 dagen bedenktijd?

Als je een koop op afstand doet, bijvoorbeeld via internet of telefonisch, geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen deze termijn kun je als je spijt krijgt je aankoop ongedaan maken. Dit mag zonder reden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consumentenbond.nl

Kan je na 30 dagen nog retourneren?

Een klant heeft wettelijk het recht om een product binnen 14 dagen na ontvangst zonder opgave van reden aan te melden voor retour. Na deze periode heeft de klant nogmaals 14 dagen om het product daadwerkelijk retour te sturen. Maximaal ben je het product dan dus 28 dagen kwijt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op webwinkelkeur.nl

Heb ik recht op retourneren?

Wanneer je online, telefonisch of aan de deur een aankoop doet, heb je als consument wettelijk gezien 14 dagen bedenktijd. In die periode mag je dus van afzien van de afname van een product of dienst of een artikel retourneren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op veritasadvies.com

Wat kan je niet retourneren?

Dit kun je niet retourneren
  • Cadeaubonnen en -kaarten.
  • Artikelen die om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet retour mogen (waarvan de verzegeling is verbroken)
  • Digitale artikelen (ebooks, luisterboeken en games)
  • Software abonnementen/producten (waarvan de verzegeling is verbroken)

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op bol.com

Hoe lang mag je wettelijk iets retourneren?

Koop je iets via het internet of per telefoon? Dan heb je recht op een wettelijke bedenktermijn van 14 dagen. Binnen die termijn mag je: Het product bekijken, net als in een gewone winkel.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consumentenbond.nl

Kan een webshop een retour weigeren?

Een verkoper is in een gewone winkel niet verplicht om een product terug te nemen als u het toch niet wilt hebben. Behalve als het als het product kapot is. Als u koopt in de winkel, vraag dan van tevoren aan de verkoper of u mag ruilen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consuwijzer.nl

Kan je altijd een bestelling annuleren?

Je kan een koopovereenkomst altijd zonder reden ontbinden binnen de afgesproken bedenktijd. Dat kan ook als een product niet werkt en de verkoper weigert het te repareren of een nieuw product te geven. Om de koopovereenkomst te ontbinden moet je een brief schrijven of een e-mail sturen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op agajuristen.nl

Kan ik mijn bestelling nog annuleren?

Als u aankopen doet via het internet, heeft u als consument in het algemeen veertien dagen bedenktijd en mag u binnen die periode de koop ongedaan maken. Aankopen via het internet noemt men in vaktaal ook wel koop op afstand. U gaat namelijk niet naar een echte winkel, maar u koopt via een webwinkel.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op judex.nl

Waarom herroepingsrecht?

Waarom heeft de consument een herroepingsrecht? Het herroepingsrecht geeft de consumenten het recht om een aankoop redenvrij te ontbinden. Van dit recht is alleen sprake als consumenten een overeenkomst op afstand of een overeenkomst buiten de verkoopruimte aangaan.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op thuiswinkel.org

Hoelang duurt herroepingsrecht?

Product. Uw bedenktijd eindigt 14 dagen na de dag waarop uw product is geleverd (bij meer producten in 1 bestelling rekent u vanaf de dag na levering van het laatste product of onderdeel van de bestelling).

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consuwijzer.nl

Hoeveel tijd heb je om een bestelling te annuleren?

Wat u moet weten. Ook bij een aankoop op afstand hebt u als consument recht op de wettelijke herroepingstermijn van 14 kalenderdagen. De termijn gaat in op de dag na de levering van het goed of het afsluiten van het dienstencontract.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op economie.fgov.be

Is een Herroepingsformulier verplicht?

Het herroepingsformulier

Sinds 13 juni 2014 is de Richtlijn Consumentenrechten van kracht voor alle webwinkels in de EU. Deze stelt onder meer eisen aan webshops voor het retourneren van bestellingen: je moet klanten vooraf informeren met een herroepingsformulier.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op frankwatching.com

Wat als retour niet wordt geaccepteerd?

Als je een artikel weigert omdat deze niet voldoet aan de retourvoorwaarden, dan dien je eerst contact op te nemen met de klant.Geef aan waarom je de retour weigert.Vervolgens stuur je de retour op eigen kosten terug naar de klant.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op partnerplatform.bol.com

Wat betekent ruilen binnen 14 dagen?

De 14 dagen termijn werkt als volgt. Als je bijvoorbeeld op 1 maart een product binnen hebt gekregen, dan heb je tot 15 maart om 12 uur 's nachts de tijd om de overeenkomst te ontbinden. Bij de die twee weken tellen dus niet alleen werkdagen mee, maar ook weekenden tellen mee.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op overeenkomsten.nl

Hoe werkt het herroepingsrecht?

Bij aankoop van producten heeft de consument de mogelijkheid de koopovereenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden. Dat is het herroepingsrecht. De leden van Thuiswinkel.org geven de consument een minimale bedenktijd van 14 dagen. Een langere bedenktijd mag ook.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op thuiswinkel.org

Kan een winkel contant geld weigeren?

De wet verplicht niemand om wettige betaalmiddelen te accepteren. Winkeliers mogen contant geld (biljetten en munten) of betalen met een pinpas of creditcard weigeren. Wel moeten winkeliers duidelijk laten weten welke betaalmiddelen ze niet accepteren. Bijvoorbeeld via raamstickers of kassastickers.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Waarom geven winkels geen geld terug?

Ruilen is geen recht in fysieke winkels

Zij hoeven je dus überhaupt geen geld terug te geven als je spijt hebt van je aankoop. Uit klantvriendelijkheid doen winkeliers dit vaak wel, maar soms kiezen ze ervoor om een tegoedbon ter waarde van het bedrag aan te bieden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op radar.avrotros.nl

Populaire vragen