De harde kant van een organisatie bestaat uit waarden en normen, cultuur, relaties, wijze van omgang en gedrag. De zachte kant van de organisatie wordt gevormd door cijfers, gegevens, indicatoren, verantwoordingskaders, protocollen, kwaliteitsmetingen en managementinformatie.
Een harde norm is vetgedrukt. Om een CBF-Erkenning te verkrijgen en te behouden moet het Goede Doel schriftelijk kunnen aantonen dat, en op welke wijze, het in de praktijk aan de norm voldoet.
Waarden zijn de idealen, motieven of achterliggende ideeën die in een samenleving of groep als nastrevenswaardig en waardevol worden beschouwd. Normen zijn de concrete richtlijnen voor het handelen, hoe men zich hoort te gedragen. Op die manier sturen normen ons sociaal handelen.
Dingen die je belangrijk vindt, noem je waarden.Regels waar je je aan moet houden, heten normen.
Voorbeelden van waarden zijn gelijkheid, trouw, vrijheid, vriendschap, zelfstandigheid, saamhorigheid, rechtvaardigheid, tolerantie, solidariteit. Meer voorbeelden van normen en waarden die met elkaar verbonden zijn zie je hieronder.
De dominante cultuur is de overheersende cultuur van een land. Subculturen zijn kleinere groepen mensen die veel dingen gemeen hebben met de dominante cultuur, maar ook op een aantal punten verschillen. Tegenculturen verzetten zich tegen een bepaald onderdeel van de dominante cultuur.
Waarden zijn opvattingen die belangrijk voor je zijn. Normen zijn geschreven en ongeschreven regels over hoe je je hoort te gedragen, een regel die je met elkaar afspreekt of die je binnen een groep wordt opgelegd.
In Nederland zijn de waarden vrijheid, gelijkwaardigheid en solidariteit belangrijk. De Rijksoverheid heeft een brochure gemaakt over deze drie waarden, waarin precies wordt uitgelegd wat welke waarde inhoudt.
Normen zijn regels die we met elkaar afspreken. Bijvoorbeeld via de wet, maar ook gedragsregels. Een norm hangt samen met een waarde. Vind je bijvoorbeeld gelijkheid erg belangrijk, dan ben je tegen discriminatie.
Andere Hard Standards kunnen de hoeveelheid tijd omvatten die uw team nodig heeft om de telefoon op te nemen of klanten te begroeten bij aankomst. Soft Standards zijn meer subjectief of op meningen gericht en kunnen niet kwantificeerbaar worden gemeten .
De zachte kant van de organisatie wordt gevormd door cijfers, gegevens, indicatoren, verantwoordingskaders, protocollen, kwaliteitsmetingen en managementinformatie.
Norm: Als je in de lift staat, laat je geen windjes. Norm: Als iemand bij het stoplicht even voor wil met de auto, dan laat je die persoon voor. Norm: Als iemand geld opneemt bij de pinautomaat, hou je afstand. Norm: Als iemand je helpt met iets, bedank je die persoon.
Subculturen vormen de basis voor individuele identiteit en groepssolidariteit, wat op zijn beurt leidt tot zowel sociale integratie als intergroepsdynamiek .
Pluriforme samenleving: een samenleving waarin burgers een grote culturele vrijheid hebben binnen de wettelijke regels. Multiculturele samenleving: Samenleving waarin verschillende bevolkingsgroepen, elk met een onderscheiden cultuur, naast elkaar bestaan.
Er zijn verschillende soorten normen: Basisnormen . Normale normen . Huidige normen .
Om jouw eigen gedragsregels vorm te geven is het dus van belang om te weten wat jouw waarden zijn. De 10 meestvoorkomende waarden wereldwijd zijn: vrijheid, eerlijkheid, respect, verdraagzaamheid, rechtvaardigheid, gelijkheid, vrede, vriendelijkheid, liefde, en veiligheid.
Soft richt zich op empowerment van werknemers om betrokkenheid en omzetgroei te stimuleren, hard HRM richt zich op micromanagement van personeelsbestanden en het dicteren van wat ze doen en hoe ze het doen (zelfs als er soms vierkante pinnen in ronde gaten moeten worden geforceerd). Als het meer progressieve model heeft soft in de loop van de tijd meer populariteit gekregen.
Soft HR gaat van rekruteringen en opleidingen tot performance management, terwijl hard HR instaat voor het toepassen van de sociale wetgeving, contractbeheer en loonzetting. Daarnaast kan je als bedrijf ook beroep doen op een HR officer of een HR assistent om het huidige HR team binnen jouw bedrijf te versterken.
Opleiding en ontwikkeling, strategische personeelsplanning en duurzame inzetbaarheid.
Tarwe is daarnaast te verdelen in twee categorieën, harde tarwe en zachte tarwe. Harde tarwe wordt gebruikt voor het maken van pasta, brood, bulgur en couscous; hiervoor is bijvoorbeeld durumtarwe geschikt. Zachte tarwe wordt gebruik voor het maken van koek, ontbijtgranen en gebruikt voor veevoer.
De normen bestrijken alle contactpunten die het bedrijf met de klant kan hebben . In zekere zin zijn het de verwachtingen of regels voor gedrag bij elke klanttransactie en hoe u wilt dat klanten zich voelen over hun ervaring met uw bedrijf.
Betrouwbaarheid heeft verbinding met het woord trouw maar ook met vertrouwen. Je bent te vertrouwen en men kan op jou vertrouwen. Je zult respectvol met vertrouwelijke informatie omgaan.Je bent consistent en je zult geen dingen doen die een ander kan schaden.
Om je normen te bepalen, moet je eerst iets identificeren dat je dealbreaker wordt genoemd, omdat je normen voortkomen uit je dealbreaker. Iedereen heeft een dealbreaker, maar weinig mensen denken er bewust over na. Je dealbreaker is eigenlijk je kern.