Als je een schilderij hebt gemaakt waar je totaal niet tevreden over bent, dan kun je die licht opschuren en gewoon met gesso eroverheen gaan. Meestal dekt het in één keer, soms heb je twee lagen nodig. Je kunt je doek of paneel opnieuw gebruiken om een mooi kunstwerk te maken.
De droogtijd van gesso is ongeveer een half uur, drie kwartier mits het niet te dik is aangebracht. Gesso moet tenminste in drie lagen aangebracht worden alvorens overschilderd te kunnen worden met olieverf.
Gesso = [krijt] - gesso is een krijtondergrond speciaal voor hout, doek of ander schildermateriaal. gesso is Italiaans voor `gips`. Deze krijtondergrond is bedoeld om het medium te egaliseren.
Gesso zorgt voor een lichte structuur die verf goed " oppakt " , voor een stralend witte kleur die je kleuren zo helder mogelijk laten uitkomen (maar ook gekleurde gesso wordt steeds populairder, daar over later meer!), en het zorgt ervoor dat verf niet wordt "opgezogen" door de ondergrond.
Gesso wordt gebruikt als een primer (ondergrond) voor o.a. acrylverf. Het is een acrylaathars wat wel met water te verdunnen is.
Met Gesso, als matte, witte ondergrond, kun je met verschillende materialen tekenen. Gesso legt als het ware een laag tussen de oppervlakte en de verf. Vooral glas en metaal zijn moeilijke materialen om direct op te schilderen met acrylverf. Door gebruik te maken van Gesso kan dit wel.
U kunt dit niet met gesso over schilderen, gesso is op waterbasis en olieverf is op olie basis. U kunt proberen om met terpentine de meeste verf eraf te halen, zodat u een nieuwe basis laag heeft.
Gesso op papier als ondergrond voor acrylverf
Met acrylverf kun je prima op papier schilderen. Dat kan rechtstreeks, maar je kunt je papier ook eerst insmeren met gesso. Dan heb je een veel fijnere ondergrond om op te werken.
Talens Gesso 1001. acrylverf en voor absorberende ondergronden. muurschilderingen beton, stucwerk en baksteen. Waterverdunbaar maar droogt wel watervast op.
De gel of gesso gebruik je om de afbeelding over te brengen op je ondergrond, de mod podge om de afbeelding vervolgens te ' sealen ' , af te lakken als het ware zodat hij beschermd is tegen bvijvoorbeeld vocht.
Een vernis aanbrengen over acryl heeft naast het schilderij te beschermen tegen vuil zoals vet , nicotineaanslag, uv-licht en vocht ook nog een ander doel.
Acrylverf is een jonge schildertechniek. Het is populair bij zowel beginners als meer ervaren hobbyschilders en professionele kunstenaars, vooral vanwege de veelzijdigheid: als je met veel water en glacis werkt, zijn de kleuren transparant en stralend als in een aquarel.
Er zijn twee soorten verf die op canvas worden gebruikt, olieverf en acrylverf, elk met hun voor- en nadelen. Je moet deze goed afwegen en beslissen wat het beste is voor wat je wilt schilderen en de manier waarop je het wilt schilderen.
Liquid white (vloeibaar wit) is een handcreme dikke olieverf die als basis dient voor de Bob Ross nat-in-nat techniek. Je brengt vloeibaar wit in een dunne egale laag aan over het hele canvas.
Na drogen heeft Gesso een 'open karakter' waardoor het perfect geschikt is voor alle soorten verf. Gesso in verkrijgbaar in wit, zwart of transparant.
Gesso is Italiaans voor gips. Door het aanbrengen van enkele lagen gesso, gevolgd door fijn schuren, wordt de ondergrond glad en egaal zwart of wit gemaakt.
Bijna alle papier is geschikt als ondergrond voor acrylverf, zolang je het maar eerst voorbehandeld met gesso. Mijn schildercursisten adviseer ik altijd om wat dikker papier te gebruiken voor acrylverf. Ik zou minimaal kiezen voor 300 grams papier.
Verzamel alle schildersbenodigdheden, zoals: acrylverf, penselen, paletmes, schildersezel etc. Daarnaast is het verstandig om oude kleren aan te trekken en de vloer te bedekken met oude kranten. Zeker wanneer je de verf op het doek gaat spatten, wat een veel gebruikte manier is van abstract schilderen.
Het is hele goede verf: er zit genoeg pigment in en de pigmenten zijn bovendien van uitstekende kwaliteit. Als ik de verf op mijn palet doe valt direct op dat Van Bleiswijck veel dunner/wateriger is dan Amsterdam Standard. De kleur ziet er verder prima uit.
Als je je verf verdunt met water of met medium (zie ook het artikel over verdunnen van je verf) dan wordt je verf ook transparanter (doorzichtiger). Het aandeel pigment ten opzichte van het bindmiddel wordt dan minder groot, daardoor zul je de vorige laag of de ondergrond er meer doorheen zien.
Acryl moet u niet verspuiten beneden 10 graden of hogere luchtvochtigheid dan 85%. U kunt demi-water als verdunning gebruiken. De viscositeit wordt door de fabrikant in een productblad aangegeven. Hiervoor heeft u een beker of DIN cup nodig.