Een uittreksel BRP is een bewijs dat u ingeschreven staat in de basisregistratie personen van de gemeente. Dit haalt u bij de gemeente waar u woont en ingeschreven staat. Basisregistratie Personen (BRP) was vroeger Gemeentelijke Basisadministratie (GBA).
De Basisregistratie Personen (BRP) is een samenvoeging van de Gemeentelijke Basisadministratie Personen (GBA) en de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI).
De Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) was van 1 oktober 1994 tot 6 januari 2014 de benaming voor de Nederlandse registratie van de administratieve levensloop van alle natuurlijke personen die ingezetene (woonachtig in Nederland) of ingeschrevene (laatste woongemeente in Nederland) was.
Dit is een verklaring dat u staat ingeschreven in de basisregistratie van de gemeente. Op het document staan de persoonsgegevens die bekend zijn bij de gemeente. Zoals uw adres. Instanties kunnen u soms om een uittreksel vragen.
Een afschrift of uittreksel van deze akten vraagt u aan bij de gemeente die de akte opmaakte. Ook als u inmiddels niet meer in die gemeente woont. Voor het aanvragen, heeft u een geldig legitimatiebewijs nodig.
Een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) kost € 23,70. Dit zijn de betalingsmogelijkheden: online: u kunt betalen met iDEAL, Visa of MasterCard.
Online uw gegevens bekijken via MijnOverheid.nl
Via MijnOverheid kunt u controleren met welke gegevens u staat ingeschreven in de BRP.
Wie mogen mijn gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) inzien? Naast een aantal soorten organisaties, zoals de Belastingdienst, mag uzelf uw persoonsgegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) inzien. Ouders of verzorgers met ouderlijk gezag hebben inzage in gegevens van hun minderjarige kinderen.
Een uittreksel uit het bevolkingsregister (de Basisregistratie personen) heeft geen houdbaarheidsdatum. Er staat wel een datum op. Meestal mag een uittreksel maar 3 of 6 maanden oud zijn voor de organisatie die erom vraagt. U vraagt dit na bij de organisatie die het uittreksel van u wil hebben.
In dit uittreksel staat sinds wanneer u bent ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP) en met welke gezinsleden. U heeft dit document soms nodig als u zich met uw gezin inschrijft voor een huurwoning.
Een afschrift of uittreksel van een akte burgerlijke stand is niet hetzelfde als een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP). Een uittreksel BRP is een formulier met daarop uw gekozen gegevens uit de BRP. Meer informatie over een uittreksel BRP vindt u op de pagina Uittreksel aanvragen voor burgers.
De Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) is een onafhankelijk orgaan dat erop toeziet dat de grondbeginselen van de bescherming van de persoonsgegevens correct worden nageleefd.
De GBA registreert ieders administratieve levensloop, bijvoorbeeld geboorte, huwelijk of echtscheiding, adreswijziging en overlijden. Op 6 januari 2014 is de wet Gemeentelijke Basisadministraties persoonsgegevens (GBA) ingetrokken en is de GBA opgegaan in de BRP.
Het nummer waaronder een persoon ingeschreven staat bij de gemeentelijke basisadministratie (GBA) ofwel bevolkingsregister, iedereen heeft een eigen uniek nummer.
Het uittreksel kan alleen worden verkregen in de gemeente waarin een persoon woont. Bovendien is de GBA niet openbaar. De gegevens mogen alleen door (semi)publiekrechtelijke instanties worden geraadpleegd om haar taken goed te kunnen uitvoeren. De GBA maakt onderscheid tussen ingezetenen en ingeschrevenen.
Nee, u kunt geen overzicht krijgen van wie er ingeschreven staan op uw adres.
Raadpleging van de BRP door banken en notarissen is slechts toegestaan voor zover dat noodzakelijk is voor het goed kunnen uitvoeren van het cliëntenonderzoek op grond van de Wwft.
Vraag een uittreksel uit de Basisregistratie personen (BRP) aan bij de gemeente. Aanvragen kan online via DigiD. U ontvangt het uittreksel dan per post. Bedrijven bieden aan om tegen extra betaling via hun website een uittreksel aan te vragen.
De GBA-V (Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens Verstrekkingsvoorziening) is een centrale (landelijke) database. In deze database zijn alle gegevens uit de gemeentelijke basisregistraties ondergebracht, en bevat alle persoonslijsten die in de Basisregistratie Personen (BRP) zijn ingeschreven.
Je kunt je gegevens uit de Basis Registratie Personen (BRP) zien via MijnOverheid. Ga naar www.mijnoverheid.nl of download de app MijnGegevens.
Er staat wel op wanneer een uittreksel is gemaakt. Meestal mag een uittreksel maar drie of zes maanden oud zijn voor de instantie die erom vraagt. Dit kunt u navragen bij de instantie die het uittreksel van u wil hebben.
Ja, u mag voor iemand anders een uittreksel aanvragen en ophalen. Zo vraagt u een uittreksel uit de basisregistratie personen aan voor een ander: Maak een afspraak bij de gemeente waarin u ingeschreven staat.
Open het aanvraagformulier uittreksel Basisregistratie Personen (BRP). U moet inloggen met DigiD. Kies voor "Variabel Uittreksel" en geef in het veld "aanvullende informatie" aan dat het om een historisch uittreksel gaat. Aanvragen op werkdagen tot 12.00 uur worden dezelfde dag per post verstuurd.