Injectoren en verstuivers zijn in principe exact hetzelfde. Het verschil zit hem erin dat vroeger het woord verstuiver werd gebruikt, maar vandaag de dag zijn dit injectoren. Injectoren zijn onderdelen die een exacte hoeveelheid brandstof in de cilinder spuiten.
Kapotte verstuivers herken je aan de volgende symptomen: Verminderd vermogen. Hoog brandstofverbruik. Problemen tijdens het starten.
Het gevaar van kapotte verstuivers
Problemen met een verstuiver zijn over het algemeen redelijk onschuldig (en makkelijk te verhelpen door het plaatsen van nieuwe), maar wanneer u te lang door blijft rijden met het probleem kan dit catastrofale gevolgen hebben voor uw motor.
Zaken die wijzen op kapotte injectoren zijn; problemen bij het starten van de motor, verminderd vermogen, een hoger brandstofverbruik, een schommelend stationair toerental of een tikkend geluid van de motor.
Het is belangrijk om direct naar een garage te gaan, omdat een kapotte verstuiver uiteindelijk kan leiden tot een gescheurde cilinder en een defecte motor. Voor één nieuwe verstuiver betaal je 200 tot 300 euro. Heb je vier cilinders en dus vier nieuwe verstuivers nodig dan ben je tot wel 1.200 euro kwijt.
Slijtage van verstuivers en de problemen als gevolg daarvan komen in de regel pas voor boven de 150.000 km.
De functie van de injectoren is het zorgen voor een juist vermogen, lage emissies en een laag brandstofverbruik. Na enige periode kan een injector defect gaan. Het gevolg is dat de injector een te grote hoeveelheid, te weinig of op een verkeerd moment brandstof inspuit.
Door de lekkende verstuiver wordt het proces van verbranding verstoord. Het lek verstoord vervolgens de druk met als gevolg dat er te veel of te weinig brandstof op het verkeerde moment ingespoten wordt.
Oplossing. In het geval u last heeft van vervuilde injectoren is het raadzaam Speed Cleaner op een hoge concentratie toe te voegen. Voeg 1 bus speed cleaner toe op 20 liter brandstof en rij hiermee 30km. Binnen deze 30km heeft uw motor genoeg tijd om op temperatuur te komen en goed te reinigen.
Met een brandstofadditief kunt u zelf uw verstuivers reinigen. Dit doet u door een flesje Lindemann Service Cleaner Benzine of Diesel toe te voegen aan de brandstoftank. Het additief zal daarna zelf zijn werking gaan doen. Het reinigt niet alleen de verstuivers, maar het hele brandstofsysteem!
Voor het reinigen van injectoren zijn de kosten:
€ 93,85 per set van 4 dezelfde. € 62,50 per set van 2 dezelfde. € 35,- per stuk.
Algemeen: Verstuivers spuiten de dieselbrandstof in de dieselmotor; dat kan zijn in de wervelkamer bij indirect ingespoten motoren, of direct in de cilinder bij direct ingespoten motoren. De verstuiver zit gemonteerd in de cilinderkop.
Verstuivers zijn precisie instrumenten. Ze hebben als taak om met kracht een exacte hoeveelheid brandstof in de cilinder te spuiten. In de cilinder bestaat namelijk een hoge druk die overwonnen moet worden. Deze inspuiting moet in nog geen honderdste van een seconde plaatsvinden.
Motor auto tikt door vervuilde injectoren
Vervuilde of niet goed werkende injectoren kunnen ook een tikkend geluid in de motor veroorzaken. Een of meerdere injectoren geven dan een tik bij het inspuitmoment. De injectoren moeten dan gereinigd of vernieuwd worden.
De Injector Cleaner zorgt voor een optimaal schoon brandstofsysteem waaronder de injectoren en herstelt het injectiepatroon. Eigenschappen; Reinigt brandstofsysteem. Reinigt inlaatsysteem.
De injector spuit de brandstof in op de inlaatklep. De langs stromende lucht zorgt ook bij dit systeem voor de vermenging voordat het lucht- brandstofmengsel in de verbrandingsruimte komt. Het voordeel t.o.v. indirecte inspuiting is dat de hoeveelheid brandstof een stuk nauwkeuriger geregeld kan worden.
Met een injector cleaner kun je het brandstofsysteem eenvoudig zelf reinigen, dus ook de verstuivers en de injectoren. Het beste is om het iedere 5000 km preventief toe te passen. Ook is het mogelijk de injector reiniger toe te passen wanneer de injectoren al vervuild zijn.
Beste brandstofsysteem reiniger
De Lindemann Service Cleaner Benzine behoort bij een van de beste injector cleaners op de additieven markt. Dit brandstofadditief heeft ten opzichte van alle andere merken additieven een hogere concentratie werkzame stoffen. Dit biedt een langere en duurzamere werking.
Injectoren spelen een essentiële rol bij moderne benzinemotoren. Ze zorgen voor vermogen, een gunstig brandstofverbruik en voor lage emissies. Niet goed werkende injectoren kunnen tot serieuze motorschade leiden. Daarom moeten niet goed functionerende injectoren vervangen worden.
Traditionele verstuivers kunnen onderverdeeld worden in tapverstuivers en tweetraps verstuivers. Traditionele verstuivers worden voorzien van brandstof door mechanische brandstofpompen en/of elektronische brandstofpompen (VE/VP). Deze brandstofpomp zorg voor de juiste druk en hoeveelheid brandstof.
Nadieselen is de naam voor het fenomeen van een motor die na het uitzetten van het contact toch door blijft lopen. De motor loopt dan vaak onregelmatig wat leidt tot het schudden van de auto. Nadieselen kan tal van oorzaken hebben. Vaak ontstaat dit bijvoorbeeld doordat een brandstof afsluitklep niet goed werkt.
Diesel Injector Reiniger reinigt het complete brandstofsysteem, vermindertroetaanslag in het roetfilter, verbetert het brandstofverbruik, vermindert de CO2-uitstoot, herstelt vermogensverlies en beschermt het brandstofsysteem tegen corrosie.
ð° Wat zijn de tarieven voor het vervangen van een injector ? De gemiddelde prijs die werd waargenomen voor de vervanging van de injectoren is 180 €, maar deze prijs kan natuurlijk van het ene voertuig naar het andere veranderen, afhankelijk van de merken en modellen en de verschillende motorvermogens.
Diesel verstuiver voor uw auto kopen? De dieselverstuiver verneveld de brandstof in de verbrandingskamer en zorgt zo voor een mengsel van lucht en diesel. De common-rail verstuiver of injector is beter af te regelen qua timing en inspuitduur omdat deze elektronisch kan worden aangestuurd.
Wanneer je bij een dieselauto, uitgerust met elektronische regeling, benzine tankt en daarmee gaat rijden, ontstaat er schade aan het brandstofsysteem, ook al is het “maar een litertje”. Diesel heeft namelijk ook een smerende functie in het brandstofsysteem. Benzine is daarentegen veel schraler en smeert dan ook niet.