Het bandenspanningslampje waarschuwt u wanneer het detecteert dat een of meer van uw banden een luchtdruk hebben die 25% lager is dan de aanbevolen spanning. Het waarschuwingslampje Tyre Pressure Monitoring System (TPMS) geeft echter aan of er een probleem is met de band of met het systeem zelf.
Wat is het verschil tussen een TPMS-lampje en een bandenspanningslampje? Het bandenspanningslampje is slechts een onderdeel van het TPMS-systeem . Het is een indicator op uw dashboard die oplicht wanneer uw bandenspanning laag is. Het TPMS-lampje, dat in sommige voertuigen beschikbaar is, kan oplichten om aan te geven dat er een probleem is met het systeem.
Is TPMS verplicht? Ja, TPMS is verplicht voor auto's die vanaf 2014 nieuw geregistreerd zijn.
Wanneer de autoband snel leeg raakt, zal het lampje voor de bandenspanning rood oplichten. Zoek meteen een veilige plaats om te stoppen. Vervang de band zelf of schakel een hulpdienst in. Blijf niet doorrijden bij een rood waarschuwingslampje, omdat dit het leven van jou en anderen in gevaar kan brengen.
Niet iedere velg kan namelijk voorzien worden van de sensoren. Premio Banden en Autoservice adviseert u graag welke velg er geschikt is voor het directe systeem. Zo bent u gegarandeerd van de juiste velgen voor uw auto en een werkend TPMS.
Het korte antwoord is ja, u kunt uw oude TPMS gebruiken op uw nieuwe wielen en banden . Hieronder bespreken we echter een aantal punten waar u rekening mee moet houden voordat u die beslissing neemt.
In grote lijnen zijn er twee soorten TPMS: directe systemen en indirecte systemen. In het instructieboekje van je auto staat welk systeem je auto heeft. Je kunt dit uiteraard ook aan je bandenspecialist vragen.
Om de TPMS sensor te kunnen verwijderen zal de band van de velg moeten worden verwijderd (of in ieder geval van de velgrand moeten worden gedrukt). Wanneer de band toch van de velg is kan je de ventielen ook net zo goed meteen vervangen door normale ventielen.
Tekenen van TPMS-storingen zijn onder andere dashboardwaarschuwingslampjes, onnauwkeurige bandenspanningsmetingen, het niet kunnen resetten van het TPMS-waarschuwingslampje en een niet-reagerend TPMS-systeem. Stappen om een defecte TPMS-sensor te repareren zijn onder andere het controleren van de accuspanning, het herprogrammeren of resetten van de sensor en het vervangen van de sensor indien nodig .
Selecteer het menu [TPMS-instelling].Selecteer [TPMS resetten] en druk dan op de knop op het stuurwiel om de kalibratie te starten. Om de procedure te voltooien start u het elektrische voertuigsysteem en rijdt u met het voertuig met een snelheid boven de 25 km/u (16 mph).
De kosten voor een set TPMS sensoren zijn € 290,00 inclusief montage.
Simpel antwoord: JA, MAAR HET WORDT NIET AANBEVOLEN !!!
En als u nu TPMS hebt en besluit om ze niet op uw wintervelgen te laten monteren, dan brandt het TPMS-waarschuwingslampje de hele winter op uw dashboard!
In de TPMS-sensoren zit een batterij met een levensduur van ongeveer 100 tot 150 duizend kilometer of vijf tot zeven jaar. Controleer voor een bandenwissel en tijdens het reguliere onderhoud altijd de batterijstatus. De meeste sensoren geven zes maanden van tevoren aan of de batterij zwak is.
Maar je kunt het systeem toch uitzetten, hoor ik u opmerken. Nee, dat kan dus niet. Het is autofabrikanten sinds 2014 niet toegestaan om een voorziening te treffen, waarmee u de TPMS tijdelijk het zwijgen kunt opleggen.
Draai de autosleutel naar "aan", maar start het voertuig niet. Houd de TPMS-resetknop ingedrukt totdat het bandenspanningslampje drie keer knippert.Laat de knop los en start de auto . Het lampje zou binnen 20 minuten moeten uitgaan.
Het TPMS waarschuwt bestuurders wanneer de bandenspanning van een voertuig 25 procent onder de aanbevolen spanning komt. Als uw banden bijvoorbeeld gevuld moeten worden tot 32 pond per vierkante inch (psi), gaat het TPMS-dashboardlampje branden wanneer de band 24 psi bereikt. Bandenspanning is belangrijk voor veilig rijden.
Een defecte TPMS-sensor kan verschillende nadelige gevolgen hebben, zowel op het gebied van veiligheid als kosten: Verminderde veiligheid: Het meest directe gevaar van rijden met een defect bandenspanningscontrolesysteem (TPMS) is een verminderde veiligheid .
Het resetten van je lampje kan op verschillende manieren uitgevoerd worden. Zo hebben sommige auto's een speciale knop waar het bandenspanning tekentje op staat. Deze knop dien je in te houden totdat het bandenspanning lampje gaat knipperen. Wanneer je hem los laat dan zal het lampje gereset zijn.
Sinds januari 2015 zijn TPMS-controles toegevoegd aan de APK-checklist. Sindsdien kunt u direct een APK-afkeuring krijgen als het TPMS-dashboardlampje blijft branden, wat aangeeft dat er een storing of probleem is met de TPMS-kleppen .
Die sensoren kunnen gewoon overgezet worden naar de nieuwe velgen, als ze nog intact zijn. Ongeacht van welke fabrikant de velgen zijn. TPMS sensoren zijn tegenwoordig gemeengoed, alleen slechte bandenbedrijven weten niet hoe ze er veilig mee omgaan. Ze kunnen bij verkeerde (de)montage van de band namelijk sneuvelen.
Kosten voor de vervanging van een defecte ABS-sensor
Doorgaans liggen de kosten voor een enkele sensor tussen de € 15 en € 100.
Sinds 1 november 2012 moeten alle nieuw ontwikkelde personenwagens en lichte bedrijfsvoertuigen met een nieuwe typegoedkeuring verplicht zijn uitgerust met TPMS. Vanaf 2014 moeten alle nieuwe auto's met een TPMS-systeem uitgerust zijn.
Prijs van TPMS ventielen vervangen
Daarbij moeten de sensoren ingeleerd worden wat in totaal 42,50 euro kost.
Een snelle manier om te weten of er een TPMS in uw voertuig is geïnstalleerd, is door uw voertuig te starten en vervolgens op het dashboard te kijken of er kort een TPMS-lampje gaat branden .
U kunt controleren of u TPMS hebt door te kijken of het TPMS-lampje brandt wanneer u uw sleutel in het contact draait zonder de motor te starten , waardoor alle dashboardlampjes gaan branden. Als u RunOnFlat- of Run Flat-banden hebt, hebt u ook TPMS. In de handleiding van de eigenaar staat ook of u TPMS hebt en welk systeem.