Tikkie is een gratis app waarmee gebruikers gemakkelijk geld terugvragen bij anderen. Bijvoorbeeld na een etentje met een groep of een uitstapje waarbij iemand (alle) kosten vooruit heeft betaald. Via de app maakt die persoon een betaalverzoek, ook wel een tikkie genoemd, voor het juiste bedrag.
Hieronder echter een snelle conclusie zodat je direct weet wat het oordeel is! Een ING betaalverzoek is de beste optie voor ING klanten omdat deze een hoger betaalplafond heeft dan een Tikkie en omdat het geld direct op je rekening wordt bijgeschreven. Voor niet ING klanten is een Tikkie het beste alternatief.
Een echt Tikkie herkennen
Oplichters maken zelf de website van Tikkie na en hosten die op een URL die op de echte URL lijkt. Je ziet dan bijvoorbeeld tikkie.nl in plaats van tikkie.me. Let dus altijd goed op of de URL wel klopt en wie je de Tikkie stuurt.
Tikkie is een gratis app voor iPhone en Android. Hiermee stuurt u makkelijk betaalverzoekjes naar familie of vrienden. De betaling verloopt via iDEAL en de eigen vertrouwde bank. De app is beschikbaar voor iedereen met een betaalrekening in Nederland.
Biedt jouw bank Instant Payments aan, dan staat een betaling met Tikkie binnen 5 seconden op je rekening. Ook in het weekend en op feestdagen. Doet jouw bank nog niet mee? Dan staat het geld binnen 1 werkdag op je rekening.
Kan iedereen Tikkie gebruiken? Iedereen met een Nederlandse betaalrekening én een Nederlands, Belgisch of Duits mobiel nummer kan Tikkie gebruiken.
Tikkie is de betaaldienst die mogelijk wordt gemaakt door ABN Amro. Via een what's app bericht stuur je aan vrienden een betaalverzoek. Middels een iDEAL-betaling kunnen zij het verschuldigde bedrag voldoen. De enige juiste link van Tikkie is: www.tikkie.me!
een Tikkie sturen is heel veilig. De gegevens die je verstuurt zijn digitaal beveiligd via een https verbinding. De gevaren van Tikkie komen vooral voort uit vormen van fraude en oplichting.
De functie van Tikkie, die Groepie heet, lijkt op de website Wie Betaalt Wat. Ook hier kan iedereen zijn bonnetjes invoeren voor bijvoorbeeld het eten of de drank. De app berekent vervolgens aan wie jij nog iets moet betalen of van wie jij nog geld krijgt. Op deze manier hoef je zelf niet ingewikkeld te doen.
Herinneringen sturen
Wees geduldig en geef iemand op zijn minst een dag de tijd om de Tikkie netjes te betalen, zodat je niet ongeduldig en gierig overkomt. Als iemand de Tikkie dan nog steeds niet betaald heeft, kun je uiteraard een herinnering sturen.
Het geld staat direct op je rekening, ook als de ontvanger een andere bank heeft. Je kunt de QR-code van het Betaalverzoek ook met een andere app scannen (bijv. met de camera van je telefoon of met een generieke QR-scanner app). Het maximale bedrag dat je kan terugvragen is €5.000,-
Bij Tikkiefraude vraagt iemand je tijdens een online aankoop om via betaaldienst Tikkie een klein bedrag over te maken. Zogenaamd bedoeld om je bankgegevens te controleren. Dit is echter een oplichter die via een nepwebsite aan je bank-inloggegevens probeert te komen.
Bedrijven kunnen u een zogenaamde betaallink sturen, bijvoorbeeld via e-mail, sms, WhatsApp of andere online kanalen. Dit maakt het heel eenvoudig om uw facturen te betalen met iDEAL. U hoeft niets anders te doen dan te klikken op de link en de betaling goed te keuren in de bankieren-app van uw eigen bank.
Deel je betaalverzoek via Whatsapp, SMS, E-mail, Facebook of een QR-code. Je kunt het verzoek naar iedereen sturen, ook als ze geen klant bij Rabobank zijn. Zet Melding aan bij Profiel-> Voorkeuren om een alert te krijgen als het bedrag terugbetaald is. Het geld staat direct op je rekening.
Ja, dat kan. Het is zeker niet fraudevrij. Via telefonisch bankieren kan je bij veel banken geld overmaken naar een andere rekening. Dus iemand anders kan ook misbruik maken van jouw toegangscode en ibannummer.
Het enige betrouwbare bewijs dat de koper heeft betaald, is het aankoopbedrag op uw eigen bankrekening, ofwel de bevestiging in uw mobiele app voor betaalverzoeken, ofwel contant geld dat u zelf heeft nageteld. Een oplichter kan op zijn eigen toestel of computer heel makkelijk een vals betaalbewijs laten zien.
Kosten betaalverzoek
Het versturen en ontvangen van een betaalverzoek is kosteloos. Je betaalt wel de standaard kosten voor het bijschrijven van een Eurobetaling (€ 0,15) op je zakelijke rekening.
Je betaalt eerst aan ABN AMRO (tussenrekening: NL13 ABNA 0506 4173 44). ABN AMRO betaalt daarna het bedrag aan jouw vriend.
Je kunt dus geld (laten) overboeken zonder het rekeningnummer van elkaar te kennen. Degene die moet betalen ziet na klikken op de betaallink wel je naam die je hebt opgegeven in Tikkie en de (achter)naam die bij je rekeningnummer hoort en ziet ook je IBAN-bankrekeningnummer, dus Tikkie is in die zin niet anoniem.
Opgelicht via een Tikkie na betaalverzoek voor Marktplaats. De Fraudehelpdesk waarschuwt voor oplichters die de betaal-app Tikkie van de ABN-Amro nabouwen. Daarmee hengelt het internetgespuis gegevens binnen waarmee ze bankrekeningen van hun slachtoffers kunnen plunderen.
Wat kan er gebeuren zonder bankpas? Wat iemand met jouw bankrekeningnummer kan doen, is het afsluiten van een abonnementen en het aangaan van aankopen waarvoor een machtiging wordt afgegeven. In de praktijk blijkt hier door bedrijven nog erg weinig controle op te worden toegepast.