Een voorwielmotor is gekoppeld aan een bewegingssensor. Als het wiel draait krijg je ondersteuning, onafhankelijk van wat je zelf trapt. Een fiets met een middenmotor registreert hoeveel kracht je zet en geeft op basis daarvan ondersteuning.
Een voorwiel is de beste keuze wanneer je wat minder budget hebt of op zoek bent naar een lichtere e-bike. Ook mensen die moeite hebben om vanuit stilstand op te trekken, hebben baat bij een voorwielmotor. Dankzij de rotatiesensoren hoef je maar relatief weinig kracht te leveren om de motor te activeren.
Bij de voorwielmotor zit de motor in het voorwiel aan de voorvork bevestigd. Doordat de motor aan de voorkant zit en de accu's aan de achterkant, heeft de fiets een goede gewichtsverdeling. Hierdoor is de fiets goed in balans en in evenwicht en is het gemakkelijk te fietsen.
Voor normaal gebruik en dagelijkse ritjes is een voorwielmotor prima, wil je de heuvels in met je e-bike, dan kun je beter voor een middenmotor kiezen. De middenmotor is krachtiger, omdat deze zijn power beter kwijt kan. Via de trappers drijft de middenmotor het achterwiel aan.
Zo is de elektrische fiets met een voorwielmotor vaak lager geprijsd dan een met een middenmotor. De aandrijving van de middenmotor heeft weer een laag zwaartepunt. Wil je meer een vloeiende en natuurlijke aandrijving voelen? dan is de achterwielmotor echt een aanrader.
Op 10 maart werden de Sparta d-Rule Energy en de Kalkhoff Entice 5. b Advance+ bekroond tot beste fietsen van het jaar 2022. De Fiets Awards is een gezamenlijk initiatief van organisaties als de RAI vereniging, ANWB en BOVAG.
Kun je een E-Bike met voorwielmotor opvoeren? Eigenlijk niet. Er is geen verantwoorde manier om dit te doen. Er zijn ook voor voorwiel motoren spullen te vinden op bijvoorbeeld Ali Express om je fiets harder te laten lopen maar dit is zowel technisch als praktisch geen goed idee.
De motor van een elektrische fiets gaat normaal gesproken dus langer dan 5 jaar mee.
De nieuwste Lithium Ion Polymeer accu's kunnen wel 1000x opgeladen worden. Da's mooi dachten we, gewoon even vermenigvuldigen met 60km per volle accu geeft een totale levensduur van 60.000 kilometer. Daar doet de gemiddelde fietser wel 20 jaar over. Dan is zo'n elektrische fiets zo duur nog niet.
Zoals we inmiddels weten kost 1000 Wh (1 kWh) zo'n 25 cent. Je laadkosten per dag komen in dit geval neer op zo'n 17 cent per dag. Uitgaande van woon-werkverkeer (5 keer per week, 52 weken per jaar) ben je per jaar zo'n 44 euro kwijt aan het opladen je elektrische fiets.
Over de testwinnaar
De Kalkhoff Endeavour 3. B is de overtuigende testwinnaar. De Kalkhoff werd geleverd en getest met een 500 Wh accu en kost dan € 2699. Met een 400 Wh accu kost hetzelfde model € 2499 en zou zelfs dan – met iets kleinere actieradius – de test óók overtuigend winnen.
Een goede elektrische fiets kost tussen de € 1200,- en € 2500,-. Elektrische fietsen boven de € 2500 bevatten luxere onderdelen en de nieuwste technologie. De elektrische stadsfiets is vaak het goedkoopst. Andere types zoals de elektrische bakfiets, elektrische racefiets en de speed pedelec kunnen duurder uitvallen.
Nm staat voor Newtonmeters. Hoe meer Nm, krachtiger de motor. Een fiets met een hoge koppel(bijv. 80Nm) is geschikt voor heuvel- of bergachtig terrein.
Een motor in het voorwiel geeft meer het gevoel dat de E-bike wordt getrokken. Het gewicht zit in het voorwiel waardoor de elektrische fiets goed in balans is. Om doorslippen te voorkomen is de trekkracht van de voorwielmotor beperkt tot 33 Newtonmeter.
Beperkte actieradius: De capaciteit van de accu kan te krap zijn. Zeker als de accu na verloop van tijd slechter wordt. Fietsen zonder elektrische ondersteuning gaat op sommige e-bikes heel wat zwaarder dan bij een gewone fiets. Onderhoud en reparaties zijn naar verhouding duur.
Met een tweedehands elektrische fiets kun je honderden euro's besparen. Maar let goed op de kwaliteit van de accu en pas op met e-bikes die ouder zijn dan 7 of 8 jaar.
Conclusie. Elektrisch fietsen is een matig fysieke inspanning en is beter voor je conditie dan niet bewegen. In vergelijking met gewoon fietsen verbrand je echter minder calorieën en bouw je minder snel conditie op. Op een gewone fiets lever je een grotere inspanning op hetzelfde traject.
Er zijn nog niet veel duidelijke cijfers beschikbaar over hoe lang een middenmotor als die van Bosch gemiddeld mee gaat. De kilometrages variëren van 17.000 tot ruim 40.000 km.
Met een 400 Wh accu kan je dus, afhankelijk van het systeem, het gebruik en de omstandigheden, ongeveer tussen de 50 en 100 kilometer fietsen. Met een grote 500 Wh accu is dat gemiddeld tussen de 60 en 125 km.
Een elektrische fiets stopt met ondersteunen bij 24-26 kilometer per uur. Wettelijk gezien mag een e-bike niet meer ondersteunen na 25 kilometer per uur. Deze regelgeving maakt deel uit van de Europese EN-15194 norm voor EPAC (Electrically Power Assisted Cycle).
De opgevoerde tweewieler mag ook niet meer de weg op totdat deze weer in de originele staat is teruggebracht. De verkoop van opvoersetjes is ook verboden. Overtreders kunnen worden gestraft met een jaar in de gevangenis of een geldboete van 30.000 euro.
Elektrische fietsen hebben van zichzelf een begrenzer, zodat je niet harder kunt dan 25 a 30 kilometer per uur. Bij een fiets met Bafang motor kun je de begrenzer eenvoudig hoger afstellen en bij Bosch e-bikes monteer je een speed chip.
Het opvoeren of tunen van uw e-bike is erg eenvoudig door het gebruik van de plug en play tuning kits. U kunt kiezen voor de eenvoudige tuning kit van Badass, of de betrouwbare Bikespeed RS die wat meer handigheid van u vraagt.