Een lijnbus is een autobus. Je moet autbussen voor laten gaan binnen de bebouwde kom. Op de site van de belastingdienst staat dat een autobus een motorrijtuig op 3 of meer wielen, die is ingericht voor personenvervoer van meer dan 8 personen.
Een lijnbus is een bus die wordt ingezet voor openbaar vervoer. Er kan onderscheid gemaakt worden tussen stads-, streek- en langeafstandsbussen. Lijnbussen zijn vaak voorzien van apparatuur voor verkeerslichtbeïnvloeding, zoals VETAG.
Zo heeft een 12-meterbus zo'n 30 zitplaatsen en voorin vaak 2+1- of 1+1-stoelopstelling. Achterin is er vaak een 2+2-stoelopstelling. De stadsbus heeft meestal ook meer en/of bredere deuren dan een streekbus. Tegenwoordig worden stadsbussen meestal met een lage vloer afgeleverd.
Alleen bestuurders van een lijnbus, autobus of een tram mogen gebruik maken van busbanen en busstroken waarop het woord "BUS" is aangegeven.
Een bus of touringcar die binnen de bebouwde kom een bushalte wil verlaten, heeft voorrang op achteropkomend verkeer. De chauffeur van de bus geeft met de richtingaanwijzer aan de weg op te willen rijden. Buiten de bebouwde kom geldt deze voorrangsregel niet. Meer over verkeersregels in Nederland vind je op anwb.nl.
Als de buschauffeur een halteplaats verlaat die gelegen is binnen de bebouwde kom, dan moet je inderdaad voorrang verlenen aan de bus. Hiervoor is wel vereist dat de busbestuurder via zijn richtingaanwijzer te kennen gaf dat hij de halte zou verlaten.
Iedereen met een rijbewijs is vertrouwd met de verkeersregel die zegt dat een bus die zijn halte verlaat altijd voorrang heeft. Maar een minderheid weet dat die regel alleen van toepassing is in de bebouwde kom. Buiten de bebouwde kom moet een bus altijd wachten tot er geen verkeer is voordat hij de rijbaan oprijdt.
Een busbaan is een rijbaan waarop het woord “BUS” of “LIJNBUS” is aangebracht. Wanneer het woord “BUS” is aangebracht mogen lijnbussen en andere autobussen ervan gebruik maken. Wanneer het woord “LIJNBUS” is aangebracht mogen alleen lijnbussen gebruik maken van deze rijbanen.
Word je betrapt tijdens je ritje op de busbaan, dan kost je dat €140,-.
Een busbaan is bedoeld voor lijndienstbussen en eventueel taxi's. Rijd je over de busbaan terwijl dit voor jou niet toegestaan is, dan bedraagt de boete hiervoor € 140.
Vanaf 1 april betaal je dus altijd 2,5 euro voor een ticket, ongeacht de drager of het kanaal. In het overzicht hieronder zie je alle ticketprijzen vanaf 1 april op een rijtje.
Het goedkoopste ticket om een enkele rit te maken met openbaarvervoermaatschappij De Lijn wordt vanaf 1 april 25 procent duurder. De prijs van het m-ticket gaat van 2 naar 2,5 euro. Ook sommige andere tarieven zullen stijgen. De regering trekt de ritprijs over de verschillende ticketsoorten gelijk.
De meeste streekbussen zijn 12 meter lang, maar kortere bussen (10 meter) of verlengde bussen (15 meter), of gelede bussen (18 meter) worden eveneens ingezet.
De maximumsnelheid voor autobussen is 80 kilometer per uur. Bussen mogen in Nederland op de auto(snel)weg en in Duitsland op de Autobahn 100 km per uur rijden als ze aan speciale eisen voldoen. Dan heet het een Tempo 100-bus of T100-bus.
Een bussluis is een hindernis op de busbaan om ervoor te zorgen dat het wegdek niet gebruikt kan worden door regulier autoverkeer. Een personenauto kan er niet zomaar overheen; daar kwam deze bestuurder snel achter.
25 km/h: € 235. 30 km/h: € 302. 35 km/h: € 378.
De boete voor het negeren van een rood licht bedraagt 250 euro. Daar komt nog 9 euro aan administratiekosten bij van het CJIB.
Nieuwe bussen zijn 2,55 meter breed, maar daar komt nog eens de breedte van de spiegels bij. Als een fietser over de busbaan rijdt, is het vaak onmogelijk om te passeren, laat staan om een veilige afstand te bewaren. .
Vaak is het asfalt van een fietsstrook rood. De rode kleur heeft geen wettelijke betekenis. Wanneer de strook alleen rood is, (in Nederland: zonder fietssymbool), dan wordt de strook officieel fietssuggestiestrook genoemd, en kunnen andere voertuigen er ook gebruik van maken.
Strepen op de weg kunnen een rijbaan in rijstroken verdelen of aangeven wat de maximumsnelheid is. De strepen die de maximumsnelheid aangeven, heten ook wel essentiële herkenbaarheidskenmerken (EHK).
Laden, lossen en parkeren op een bushalte is niet toegestaan binnen de zwart-witte blokmarkering, of indien afwezig binnen 12 meter voor en voorbij het haltebord (L3). Wel mag de halte door ieder voertuig gebruikt worden om passagiers in of uit te laten stappen.
U moet als bestuurder, blinden voorzien van een witte stok met één of meerdere rode ringen en mensen die zich moeilijk voortbewegen voor laten gaan. U moet als bestuurder, voetgangers en bestuurders van gehandicapten voertuigen die oversteken of van plan zijn over te steken bij een zebrapad voor laten gaan.
Auto en bus moeten allebei voorrang verlenen aan het verkeer op de rotonde, maar wanneer ze op dezelfde rijbaan rijden (één rijstrook voor alle verkeer en één voor de bus); heeft de auto geen voorrang op de bus of andersom. Om veiligheidsredenen kunnen de auto en de bus niet tegelijkertijd de rotonde oprijden.