Vrijliggende fietspaden maken geen onderdeel uit van de rijbaan waar auto's op rijden.Dat is anders in het geval van een fietsstrook.De regels van fietsstroken hangen af van de belijning. Freek: 'Een fietsstrook is te herkennen aan het fietssymbool op het wegdek.
Vaak wordt dat aangegeven door een onderbroken streep maar soms door een afwijkende kleur of afwijkende bestrating. Essentieel is echter dat op een fietssuggestiestrook geen afbeeldingen van een fiets zijn aangebracht. Het lijkt dus alsof de rijbaan smaller is om apart fietsverkeer mogelijk te maken.
Wettelijk mag alles. Als een wegbeheerder (meestal de gemeente, de provincie of het waterschap) het blauwe ronde bord met de witte fiets plaatst bij een pad is het een fietspad. Dan moeten fietsers er gebruik van maken, hoe smal dat pad ook is.
Vaak is het asfalt van een fietsstrook rood. De rode kleur heeft geen wettelijke betekenis. Wanneer de strook alleen rood is, (in Nederland: zonder fietssymbool), dan wordt de strook officieel fietssuggestiestrook genoemd, en kunnen andere voertuigen er ook gebruik van maken.
De fietsstrook is een deel van de weg met een fietssymbool, hetzelfde symbool als voor een fietspad. De fietsstrook is alleen bedoeld voor fietsers; de bromfietsers moeten de rijbaan gebruiken. Meestal heeft een fietsstrook rood asfalt, maar dat hoeft niet, de asfaltkleur heeft geen wettelijke betekenis.
Fietsstroken zijn te herkennen aan het fietssymbool dat op de weg is aangegeven. Automobilisten mogen hier niet rijden, parkeren of stoppen. Wel mag een automobilist de onderbroken streep overschrijden om bijvoorbeeld af te slaan of een parkeerplaats op te rijden.
Zo'n strook is niets anders dan een geverfde strook op de rijbaan waarop je ook met met een auto mag rijden, stilstaan of parkeren. Een fietssuggestiestrook maakt vooral duidelijk dat er fietsers kunnen, maar niet moeten, rijden.
Door de rode kleur valt het onderscheid tussen de autorijbaan en de fietsstrook extra op.Dat zorgt voor meer duidelijkheid voor de weggebruiker en dus voor meer veiligheid. Er is overigens geen wet die bepaalt dat het fietspad een (rode) kleur moet hebben.
Kinderen die jonger zijn dan 10 jaar mogen altijd op het trottoir en de verhoogde bermen gebruiken; de grootte van de fiets is niet langer een criterium. Andere fietsers hebben daarentegen niet dezelfde rechten. Je mag enkel op het trottoir rijden op voorwaarde dat: het fietspad onbestaand of niet berijdbaar is.
Fietspad voor de fietsers
Automobilisten mogen niet rijden en ook niet stilstaan op een fietspad. Op een fietsstrook (onderbroken of ononderbroken streep en fietssymbool) mogen ze niet parkeren en niet stilstaan.
Op een doorlopend fietspad (te herkennen aan de twee parallelle onderbroken witte strepen), hebben fietsers altijd voorrang, zelfs als ze niet van rechts komen, tenzij een verkeersbord de voorrang aan rechts aangeeft (bord B17) of er een omgekeerde driehoek of stopbord staat.
'Voor fietsen is er geen maximumsnelheid. Voor snorfietsen en speedpedelecs is die er wel. En bij gewone elektrische fietsen stopt de ondersteuning bij 25 kilometer per uur. De ervaring met snorfietsen leert dat handhaving op het fietspad niet realistisch is.
Het onverplichte fietspad mag u als fietser gebruiken.Brom- en snorfietsers met een benzinemotor mogen geen gebruik maken van dit fietspad. Ook al is het een onverplicht fietspad, gebruik als fietser dit fietspad wel.
Is het fietspad aangeduid met verkeersborden D7 of D9, dan moet er op gereden worden in de richting van waaruit die signalisatie zichtbaar is. Een links gelegen fietspad mag dus alleen gebruikt worden indien het in die rijrichting gesignaleerd is met een bordje D7 of D9.
12.4 bis wegcode ingevoerd (in 2014) waarbij de voorrangsregeling werd bepaald als volgt : "De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, MOET voorrang verlenen aan de weggebruikers die gebruik maken van dit trottoir of fietspad."
“Er geldt een aantal basisregels in het verkeer. Zo moeten voetgangers gebruikmaken van een trottoir of voetpad. Als dit niet beschikbaar is, mag er op het (brom-)fietspad gelopen worden. Ontbreekt ook een fietspad, dan mag de voetganger gebruikmaken van de berm of de uiterste zijde van de rijbaan.
Kenmerkend voor het snelfietspad is rood asfalt met een groene middenstreep.
Een fietser is verplicht van de fietsstrook gebruik te maken op grond van de algemene regel, dat verkeer zo veel mogelijk rechts dient te houden.
Boete fietsen op de stoep 2022
Soms is het verleidelijk. Even de weg afsnijden en een stukje over de stoep fietsen. Dat kan u een boete van605 euro opleveren.
Het fietspad
Het maakt geen deel uit van de rijbaan. Er mogen dus geen auto's op rijden (Art. 2.7). Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te parkeren op een fietspad.
Een fietser heeft voorrang op het fietspad. Een fietspad is het deel van de openbare weg dat afgebakend is door twee evenwijdige witte onderbroken strepen en dat niet breed genoeg is voor het autoverkeer.
Inmiddels is de wet al weer jaren terug veranderd. Fietsers worden nu, net als auto's en scooters door de wet aangezien als 'bestuurders'. Zij zijn wat betreft de voorrangregels gelijk gesteld met motorvoertuigen. Een auto van links moet een fietser van rechts voorrang verlenen.
Volgens de huidige aanbeveling van CROW hebben fietsers op rotondes binnen de bebouwde kom, ook als ze daar op vrij liggende fietspaden rond de rotonde rijden, voorrang op naderend verkeer. Daarbij wordt een standaardvormgeving aanbevolen.
Fietsers en motorvoertuigen zijn dus nu voor de wet gelijk. Dit betekent dat nu de hoofdregel bij voorrang geldt. De hoofdregel bij voorrang is dat verkeer dat van rechts komt voorrang heeft op verkeer dat van links komt. Nu heeft een fietser van rechts voorrang op fietsers, auto's scooters en alle andere bestuurders.