Het verschil tussen een exploitatiebegroting en een resultatenrekening zit in het feit dat de exploitatiebegroting een inschatting is die u vooraf maakt.De resultatenrekening maakt u achteraf. Deze geeft inzicht in de kosten die u gemaakt heeft en de omzet die u behaald heeft.
De exploitatiebegroting is een onderdeel van de totale begroting van je onderneming. Met een exploitatiebegroting of resultatenbegroting laat je zien of je over een bepaalde tijd winst of verlies denkt te gaan maken.
In een exploitatiebegroting staan de verwachte omzet en kosten van uw bedrijf voor een langere periode. Meestal van 1 tot 3 jaar. De kosten trekt u af van de omzet. Zo wordt berekend of uw bedrijf winst kan maken.
Houd er rekening mee dat een exploitatiebegroting niet hetzelfde is als een resultatenrekening. De resultaten bereken je achteraf, nadat je de omzet en kosten hebt gemaakt.
De resultatenbegroting is een overzicht van alle opbrengsten en kosten in een periode. De liquiditeitsbegroting is een overzicht van alle inkomsten en uitgaven. Inkomsten en uitgaven vinden op een bepaald tijdstip plaats, opbrengsten en kosten worden over een periode verspreid.
In je resultatenbegroting maak je een voorspelling van de verwachte omzet in een bepaalde periode (bijvoorbeeld het komende kalenderjaar) en alle te verwachte kosten. Het is eigenlijk je boekhouding, maar dan voor een periode in de toekomst.
De resultatenbegroting (of exploitatiebegroting) is een overzicht van alle verwachte opbrengsten en kosten van een onderneming in een bepaalde periode. Alle bedragen op de resultatenbegroting zijn exclusief btw.
Aflossing van een lening en privé opname van geld komen nooit op een resultatenbegroting omdat het geen kosten zijn (het gaat niet ten laste van de winst). Het zijn betalingen (uitgaven).
Terwijl de balans een foto is van het bedrijf op een specifiek tijdstip in de levensduur van de onderneming, is de winst- en verliesrekening een weergave van de activiteit voor een bepaalde periode, meestal 12 maanden, die overeenstemt met een boekjaar.
Op de resultatenrekening komen alle kosten en opbrengsten van een periode samen. Dit is dus de plek om te bepalen of er winst of verlies behaald is. Stel dat een bedrijf in 2014 € 1,2 mln aan kosten had en € 1,5 mln aan opbrengsten: er is dus een winst gehaald van € 300.000.
Met het bedrijfsresultaat wordt het bedrag bedoeld wat overblijft nadat de bedrijfskosten van de netto omzet afgetrokken zijn. Het bedrijfsresultaat wordt ook wel de bedrijfswinst, ondernemingswinst of het exploitatieresultaat genoemd.
Exploitatiekosten zijn kosten die voortkomen uit het bezit of in gebruik hebben van onroerend goed. Hieronder vallen bijvoorbeeld afschrijvingen, erfpacht, huur en eventuele huurderving, belastingen, verzekeringskosten, energiekosten, onderhouds- en beheerkosten en eventuele bewaking- en beveiligingskosten.
Waarom een resultatenbegroting? Een resultatenbegroting is een handig instrument voor het management directies, bestuurders en CFO's om beleid te bepalen. Je ziet aan de hand van een resultatenbegroting of de beoogde doelstellingen financieel haalbaar en rendabel zijn.
De winst- en verliesrekening (of resultatenrekening) is een overzicht van alle opbrengsten en kosten van een onderneming in een bepaalde periode. Alle bedragen op de winst- en verliesrekening zijn exclusief btw.
Wat is het verschil tussen kosten en uitgaven? Uitgaven zijn uit- en ingaande geldstromen. Deze worden geboekt op het moment dat de daadwerkelijk de onderneming verlaten of inkomen. Kosten hebben betrekking op het resultaat in een bepaalde periode.
Een ander woord voor winst/verlies is bedrijfsresultaat. Deze begrippen duiden dus hetzelfde onderdeel aan, al klinkt het woord resultaat wat neutraler dan winst of verlies.
Een afschrijving boek je ten opzichte van de waarde van het bedrijfsmiddel, waardoor het totaal aan activa af zal nemen. De afschrijvingskosten neem je op in de winst- en verliesrekening, zodat die invloed hebben op het resultaat en de belastingen.
Exploiteren betekend het beheren van een zaak/bedrijf om er winst mee te maken. Diegene die het bedrijf exploiteert heet een exploitant, vaak betalen die een bepaald bedrag per maand om gebruik te maken van het bedrijf.
Een onderneming heeft te maken met vele bedrijfskosten. Denk bijvoorbeeld aan inkoopwaarde van de omzet, huur, rente, afschrijving en loon. De onderneming hoeft het geld niet daadwerkelijk te hebben uitgegeven.
Er kunnen verschillende soorten balansen onderscheiden worden. De belangrijkste daarvan zijn de massabalans, de molbalans, de energiebalans en de impulsbalans.
Een liquiditeitsbalans is een balans die is opgesteld aan de debetzijde van bovenaf gezien van moeilijk in geld om te zetten vaste bezittingen naar zeer makkelijk in geld om te zetten bezittingen.
Het verschil tussen opbrengsten en inkomsten is dat de inkomsten de werkelijke geldtransactief aangeven en dus een momentopname zijn. Het wordt geboekt in het bankboek en kasboek. Deze inkomsten worden vervolgens opbrengsten / omzet als deze verwerkt worden in de winst- en verliesrekening van een bepaalde periode.
Afschrijvingen worden gerekend als kosten, maar zijn geen uitgaven. Als een bedrijf in een jaar bijvoorbeeld € 1.000 afschrijft op een bedrijfsauto, wordt deze € 1.000 niet betaald: het is geen uitgave. Wel wordt de waardevermindering van de bedrijfsauto gerekend tot de afschrijvingskosten.
Afschrijven gebeurt over de materiële vaste activa (met als uitzondering grond). Voorbeelden van vaste activa waarover we afschrijven zijn gebouwen, auto's en inventaris (zoals computers). Afschrijvingen worden gerekend als kosten en verminderen dus het eigen vermogen.