Een performance indicator is een meting of data point dat wordt gebruikt om de prestaties ten opzichte van een bepaald doel te meten. Als de doelstelling bepaalt wanneer je succesvol bent, dan is de KPI het meetinstrument om te bepalen hoe je dat gaat behalen en daarmee ook een indicator of je op de juiste weg zit.
Het verschil tussen een KPI en doelstelling
Een doelstelling is het doel waar je naartoe wilt werken, een KPI is de graadmeter om te bepalen of je een doelstelling wel of niet hebt behaald. Bijvoorbeeld, het marketingteam van een online badkamerwinkel heeft als doelstelling het binnenhalen van nieuwe leads.
Doelstellingen zijn abstracte concepten en het is daarom moeilijk om prestaties ertegen te meten.Indicatoren zijn manieren om doelstellingen of subdoelstellingen te kwantificeren . Bijvoorbeeld, aantallen slachtoffers zouden de algehele veiligheidsdoelstelling meten; locaties die een vervuilingsdrempel overschrijden, zijn een onderdeel van de milieudoelstelling.
KPI's zijn kwantificeerbare prestatiemetingen die worden gebruikt om succesfactoren te definiëren en de voortgang te meten richting het behalen van bedrijfsdoelen. Terwijl Objective een beknopte verklaring is die de specifieke dingen beschrijft die een organisatie goed moet doen om haar strategie uit te voeren .
Maar KPI's zijn NIET hetzelfde als doelen. Het doel is de uitkomst die u hoopt te bereiken; de KPI is een metriek om u te laten weten hoe goed u presteert in het werken aan dat doel . Metrieken zouden geen targets moeten worden.
De doelen zijn interessant omdat ze een meer lokale, specifieke en gerichte lens bieden waardoor elk doel bekeken kan worden. Indicatoren: Indicatoren helpen meten of de doelen worden gehaald . Om dit te doen, moet er een enorme hoeveelheid data worden verzameld.
SMART-doelen bieden de richting en focus voor uw acties, terwijl KPI's de feedback en het inzicht voor uw verbetering bieden . KPI's kunnen worden gebruikt om de voortgang en resultaten van uw SMART-doelen te meten, en SMART-doelen kunnen worden gebruikt om uw KPI's te verfijnen en aan te passen.
KPI's alleen kunnen niet worden gebruikt om de prestaties van een individu te evalueren . Prestatiebeoordelingen zijn gebaseerd op zowel kwalitatieve als kwantitatieve feedback van managers, wat meer is dan alleen productiviteit. De waarde van een werknemer kan niet alleen worden bepaald op basis van KPI's, en het reikt verder dan dat.
Een doel is een haalbaar resultaat dat over het algemeen breed en op de lange termijn is, terwijl een doelstelling op de kortere termijn is en meetbare acties definieert om een algemeen doel te bereiken . Hoewel verschillend, worden de twee termen vaak in samenhang gebruikt bij het werken aan een project. Dit komt omdat beide essentieel zijn voor het plannen en uitvoeren van een project.
Je kunt een doel stellen voor alles wat je wilt bereiken. Om je op weg te helpen, zijn dit een aantal voorbeelden van persoonlijke doelstellingen: Een promotie bereiken op je werk. Een bepaald aantal kilometer hardlopen achter elkaar.
Hoewel het beide kwantitatieve metingen zijn, worden ze voor verschillende doeleinden gebruikt . Simpel gezegd, KPI's moeten uitsluitend aan targets of doelen worden gekoppeld om te bestaan, en metrieken meten alleen de prestaties van specifieke zakelijke acties of processen.
In de doelstelling formuleer je waarom je precies gaat onderzoeken wat je onderzoekt. Samen met de probleemstelling leidt de doelstelling uiteindelijk tot de formulering van je onderzoeksvraag of hoofdvraag. Je beschrijft dus het doel van je scriptie en onderzoek.
Key performance indicators (KPI's) zijn doelen die u helpen de voortgang te meten ten opzichte van uw meest strategische doelstellingen . Hoewel organisaties veel verschillende soorten statistieken kunnen hebben, zijn KPI's doelen die 'de sleutel' zijn tot het succes van uw bedrijf.
Elk doel kan meerdere doelstellingen hebben. Doelstellingen naar taken: Taken zijn de specifieke acties die moeten worden ondernomen om de doelstellingen te bereiken. Elke doelstelling kan worden opgesplitst in een reeks taken. Taken naar prestatie-indicatoren: Prestatie-indicatoren meten het succes van de taken bij het bereiken van de doelstellingen .
Een KPI is de meetlat, een doel is de waarde op de meetlat die je wilt bereiken. KPI staat voor Key Performance Indicator. Het is dus de meeteenheid die gebruikt wordt om te bepalen of je op de goede weg zit, bijvoorbeeld 'het aantal weergaves van een specifieke webpagina'.
Key performance indicators zijn statistieken die bedrijven volgen en analyseren om prestaties te begrijpen en uitvoerbare doelen te behalen. Veelgebruikte KPI's zijn financiële, klantenservice-, proces-, verkoop- en marketingstatistieken .
Denk bijvoorbeeld aan het aantal orders per dag, de omzet per week, de leegstand per wijk of de doorlooptijd per magazijn (alle KPI voorbeelden). Sommige KPI's zijn strategisch: ze tonen de voortgang om een belangrijk doel te bereiken.
Cognitieve doelstellingen benadrukken DENKEN,affectieve doelstellingen benadrukken VOELEN en . Psychomotorische doelstellingen benadrukken ACTEREN .
Een doelstelling is een beschrijving van het gewenste resultaat dat een persoon of een organisatie wil behalen of naar streeft. Op persoonlijk vlak is 'ik wil binnen 3 maanden mijn rijbewijs halen' een voorbeeld.
Als de doelstelling bepaalt wanneer u succesvol bent, dan is de KPI het meetinstrument om te bepalen hoe u dat zult bereiken en dient als indicator of u op de goede weg bent . Daarom is het cruciaal dat een KPI SMART-geformuleerd is.
Dus, waar staat SMART voor? Laten we het eens uitsplitsen. SMART omvat vijf kritische criteria waaraan elke KPI moet voldoen: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Relevant en Tijdgebonden .