Let op, de stopafstand is niet hetzelfde als de remweg. De stopafstand is de remweg opgeteld bij de afgelegde afstand tijdens de reactietijd. De stopafstand is dus vanaf het moment dat de bestuurder een gevaarlijke situatie ziet en hij wil gaan remmen. Stopafstand in meter (m).
De stopafstand is de optelsom van de reactietijd en de remweg. Voordat de bestuurder daadwerkelijk begint met remmen is er vaak al een behoorlijke afstand overbrugt. Daarna duurt het nog enige tijd voordat de auto tot stilstand is gekomen.
De remweg is de afstand die een auto nog aflegt, na het maken van een noodstop. Deze afstand is langer dan je verwacht. Een alerte en fitte bestuurder heeft gemiddeld een reactietijd van één seconde. Daarna begint het remmen pas.
Er is een vuistregel voor het bepalen van de remafstand bij verschillende snelheden bij een droog wegdek. Je deelt de snelheid waarmee je rijdt door 10 en deze uitkomst vermenigvuldig je met elkaar.Vervolgens deel je het geheel door 2 (dus 100/10 = 10, 10x10=100, 100/2 = 50m).
Daarom moet dit in regelmatige afstanden worden geoefend. Afhankelijk van of het om een normale afremming of een noodstop gaat, verandert de gebruikte formule. Voor normale afremmingen geldt: Bij een snelheid van 70 km/u zou de remweg 49 meter lang zijn.
De remweg neemt niet lineair toe met de snelheid, maar met de snelheid in het kwadraat. Dat betekent dat als u twee keer zo snel rijdt, uw remweg 4x zo lang is. Bij volledig remmen vanaf 50 km/u is de remweg zoals reeds beschreven ongeveer 12,5 m.Bij volledig remmen bij 100 km/u neemt de remweg toe tot ongeveer 50 m.
Een significant langere remweg had een Mercedes Sprinter (28 meter) en de mobilhome Dethleffs Globebus T4 (29,8 meter). Zoals verwacht moest de vrachtwagen (een DAF XF) de langste weg afleggen alvorens tot stilstand te komen: 36,2 meter. Wat echter, volgens de ADAC voor een 40-ton zware truck geen slechte waarde is.
Met een passagier achterop heb je een langere remafstand en moet je je voorremmen veel harder inknijpen op het moment dat je een noodstop moet maken. Je zult ook merken dat je motor veel minder snel accelereert als je een duopassagier hebt.
Op natte wegen is de remweg langer dan op droge wegen. Rem daarom veel eerder dan u zou doen op een droge weg. Houd twee keer zoveel afstand van uw voorganger; u heeft deze extra tijd nodig om veilig tot stilstand te komen.
Een trein die 130 km/uur rijdt, heeft een remweg van 600 meter. Een trein kan nooit in één keer stilstaan, en komt ook weer traag op snelheid. Spoorlopers veroorzaken 3,5 uur treinvertraging per dag: bijna 30% van alle treinvertragingen.
30 kilometer per uur in de stad; 13 meter om tot stilstand te komen. 50 kilometer per uur; 26 meter. 80 kilometer per uur; 53 meter. 100 kilometer per uur; 76 meter.
Bij het besturen van een auto is het belangrijk om rekening te houden met de remweg of remafstand. De remafstand is de afstand in meters, die je nodig hebt om de auto tot stilstand te brengen, nadat je het rempedaal hebt ingedrukt.
De stopafstand is de som van de reactieweg en de remweg. De reactieweg is de afstand die een voertuig aflegt tussen het moment dat de bestuurder het signaal krijgt om te stoppen en het moment dat daadwerkelijk geremd wordt.
Het biedt op een gladde ondergrond een kortere remweg, maar het zorgt er vooral voor dat de wagen tijdens het remmen bestuurbaar blijft waardoor ook 'Altijd Blijven Sturen' ook een toepasselijke benaming is.
Anti blokkeer systeem zegt het eigenlijk al, het zorgt ervoor dat de wielen bij een noodstop niet blokkeren. En dat is belangrijk, want dankzij ABS wordt de remweg verkort in geval van een noodstop of remmen op een slecht wegdek. Want als een wiel blokkeert vermindert de grip en glijd je door.
Om een goede afstand te hebben, moet je de 2 seconden regel respecteren. Dit houdt in dat je bij 50 km/u ongeveer 28 meter afstand moet hebben op je voorligger. Om je auto tot stilstand te brengen, heb je 2 seconden om te reageren en ben je alweer bijna 28 meter verder!
60.000/3600 = 16,66 m. . de staat van de remmen. . de staat van de banden. De remweg wordt berekend berekend door het kwadraat van de snelheid in m per seconde te delen door 2 maal de remvertraging in meter per seconde in het kwadraat.
De maximale remkracht voor voertuigen op de weg wordt bepaald door de wrijving tussen wieloppervlak en wegdek. Voor personenauto's met goede rubberbanden en een antiblokkeersysteem (ABS) op een schoon, vlak en ruw wegdek ligt de maximale remvertraging rond 10 m/s².
Berekenen van de remweg:
Je rijdt 50 km/h. Dan deel je 50 door 10 = 5. 2 = 12.5 meter is je remweg.
Hoe hoger je snelheid, hoe langer je stopafstand. Verdubbel je de snelheid, dan neemt de remweg kwadratisch toe. De remweg wordt dan 4 keer langer. Is de remweg bij 50 km/u bijvoorbeeld 20 meter, dan zal de remweg bij 100 km/u 80 meter bedragen.
De remvertraging wordt aangeduid in m/s2. De wettelijk minimale vertraging voor personenauto's bedraagt 5,2 m/s2.