Communiceren is niet alleen het zenden en ontvangen van informatie. Er is pas interactie wanneer beide partijen zich door elkaar laten beïnvloeden en er geen sprake is van eenrichtingsverkeer. Wanneer mensen elkaar zien, beïnvloeden ze voortdurend elkaars waarnemingen en verwachtingen.
Interactie betekent dat er een wederzijdse actie plaatsvindt tussen personen, dieren of objecten. Deze acties kunnen zowel fysiek als verbaal van aard zijn. Er is sprake van beïnvloeding met als doel een resultaat tot stand te brengen.
Wat is communicatie? De definitie van communicatie luidt: bedoeld of onbedoeld (bewust of onbewust) een bepaalde boodschap overbrengen op iemand anders. Deze boodschap bevat informatie, die bestaat uit gedachten, gevoelens en/of gedrag. Dus eigenlijk communiceer je altijd, ook als je niets zegt.
Er zijn verschillende vormen door middel waarvan mensen met elkaar communiceren. We kunnen mondeling communiceren, schriftelijk, digitaal of via de media. Binnen de gezondheidszorg neemt de mondelinge communicatie de belangrijkste plek in. Tijdens deze mondelinge communicatie vindt het communicatieproces plaats.
Verbale communicatie omvat taal en spraak, terwijl non-verbale communicatie omvat lichaamstaal, gezichtsuitdrukkingen en gebaren. Andere vormen van communicatie-uitingen omvatten bijvoorbeeld schriftelijke teksten, beelden, video's, geluid en multimedia.
- verbale communicatie (afgesproken betekenis van woorden); - non-vocale communicatie (er wordt geen stemgeluid gebruikt).
Elke boodschap die we uitwisselen in de interactie tussen twee of meer personen - hoe kort ook - omvat maar liefst vier dimensies: het zakelijke aspect, het expressieve aspect, het relationele aspect en het appellerende aspect.
Er zijn vier belangrijke communicatiestijlen: passieve communicatie, agressieve communicatie, passief-agressieve communicatie en assertieve communicatie. Elke communicatiestijl kan verbaal, non-verbaal, of in geschreven vorm worden weergegeven.
Zender: degene die de boodschap zendt. Boodschap: informatie in de vorm van gedachten, gevoelens, gedrag. Kanaal of Medium: gesprek, verhaal, boek, videofilm, facebook etc.
Vier belangrijkste aspecten van communiceren
Een boodschap mondeling of schriftelijk helder aan anderen overbrengen. Aandachtig en respectvol luisteren naar anderen.
Goede communicatie
Je staat niet alleen op 'zenden', maar schakelt over op ontvangen als de ander behoefte heeft om iets te zeggen of te vragen. Je hebt echte aandacht voor de ander. Je laat de ander uitpraten. Je stelt vragen om de ander goed te begrijpen.
Interactie zorgt ook voor het opbouwen van relaties. Door met mensen in gesprek te gaan, leren jullie elkaar beter kennen. En mensen doen alleen zaken met mensen die ze aardig vinden en vertrouwen. Relaties ontstaan door kleine interacties in de loop van de tijd.
wisselwerking (zn) : interactie, kruisbestuiving, spanningsveld, symbiose, verwevenheid.
In dit artikel delen we het effect van geweldloze communicatie en de vier stappen hierin: waarnemen, gevoelens uiten, behoefte(n) onderkennen en verzoeken tot actie.
Volgens Aristoteles heeft de kracht der overtuiging vijf elementen, namelijk de spreker, die oreert, de boodschap, de situatie, het publiek en het effect, namelijk overreding.
Communicatieve vaardigheden zijn wat je gebruikt om te interacteren met de mensen om je heen. Ze worden ook wel sociale vaardigheden genoemd. Het gaat verder dan alleen de woorden die je uitspreekt: ook lichaamstaal, uitstraling en non-verbale uitingen spelen een rol.
Verbale communicatie kan zowel gesproken als geschreven zijn. Bij het uiten van emoties speelt non-verbale communicatie een veel grotere rol dan verbale communicatie. Gesproken verbale communicatie gaat bijna altijd samen met non-verbale communicatie zoals handgebaren en gezichtsuitdrukkingen.
De Duitser Friedeman Schulz von Tuhn ontwierp in 1977 een elegant model, waarin hij vier aspecten onderscheidt van een communicatieve boodschap. Het zakelijke aspect, ten eerste, is inhoudelijk van aard. Het bestaat eruit dat een boodschap allereerst zakelijke informatie, een feit of feiten bevat.