Dit is het aantal kettingbladen op je cassette. Wanneer je cassette uit 10 kettingbladen bestaat, dan is het een 10-speed.Bestaat het uit 11 bladen, dan is het een 11-speed, enzovoorts.
Je kan gewoon een 10 speed ketting in een 9 speed setup gebruiken, is geen probleem. Andersom valt 't niet aan te raden, want dan wordt de afstelling zeer kritisch.
Dat gaat niet werken, de kransjes hebben een verschillende afstand (pitch).
Re: van 10 naar 11
Een derailleur is een paralellogram en de verhoudingen tussen Campa 10 en 11 zijn niet gelijk, net zoals dat er verschillen zijn tussen Shimano, Sram en Campa 10 speed, waardoor de boel niet uitwisselbaar is. 11 speed ketting is smaller, daardoor kon de kooi van de voor-derailleur ook smaller.
Het aantal kettingwielen van een cassette wordt veelal aangeduid met het begrip 'speed'; een cassette met zeven kettingwielen wordt een 7-speedcassette genoemd, één met acht kettingwielen een 8-speedcassette, één met negen kettingwielen een 9-speedcassette et cetera.
In het mountainbike is de trend naar een 12-speed al langer aan de gang. Maar daar wordt die gecombineerd met een enkel tandwiel vooraan. De 1x12. Met zo een fiets hoef je vooraan niet meer te schakelen, maar zijn de verschillen bij het schakelen achteraan veel groter.
'De beste naaf voor het vlakke Nederland en lichte heuvels is de Nexus 8′, zegt TestKees. 'In de lichtste versnelling kun je ongeveer 8 km/h fietsen met een traptempo van 60 omwentelingen. Licht genoeg om met volle ondersteuning bijna alle heuvels op te komen.
De voordelen van een 1x11 of 1x12 versnellingsgroep
Het voorderailleur én de bijbehorende shifter zijn namelijk overbodig bij dit systeem en ook het crankstel is een stuk lichter geworden dankzij het gebruik van minder voorbladen.
Veel mensen maken zich zorgen of de lichtste versnelling van een 1x12 derailleur wel licht genoeg is. Een gangbaar 2x11 systeem heeft als lichtste overbreging 26-42 wat resulteert in een verzet van 0,62. Bij 1x12 heb je doorgaans een 32 tands voorblad en een 50 tands tandwiel als grootste achter ( Shimano XTR = 51t ).
De 12-speed-cassettes passen wel op een 11-speed-body, maar omgekeerd passen 11-speed-cassettes niet op de nieuwe body.
Beter gezegd: 5,8 resp 5,1 Watt/kg, want daar gaat het om. Een vermogen van 150 tot 200 Watt bij 60-65 kg is al heel mooi om de kale berg te beklimmen. Een laag gewicht, jezelf en je fiets, is dus een heel groot voordeel. Een kleiner vermogen per kilo vraagt om kleinere verzetten.
De 11/28 of 11/30 cassettes zijn geschikt voor heuvelachtige parcoursen en voor sommigen al in de bergen. Voor de meeste fietsers zijn echter de 11/32 en 11/34 cassettes het meest geschikt voor in het hooggebergte.
Voor de meeste etappes kiezen de renners voor een cassette met 11-28 verhouding. Het kleinste tandwiel is daarbij 11 tanden groot en het grootste tandwiel heeft er 28. Tijdens zware bergritten kiezen sommige renners voor een lichter verzet, bijvoorbeeld 11-30. Dit zie je vooral vel bij de renners van Ineos Grenadiers.
Een standaard fietsketting past op eigenlijk alle fietsen. Je kunt dus iedere ketting aanschaffen. De enige uitzondering kan bij bijvoorbeeld een ligfiets of elektrische fiets zijn. Hier kan de afstand tussen het voor en achter tandwiel groter zijn waardoor je dus meerdere kettingen aan elkaar zult moeten zetten.
Dan geldt de vuistregel: groot-groot + 2 schakels. Breng beide uiteinden van de ketting naar elkaar toe. Trek de ketting strak zodat de derailleur bijna gestrekt naar voren wijst. Je kunt ook tellen hoeveel schakels je oude fietsketting heeft om erachter te komen hoelang je nieuwe ketting moet zijn.
XT is duurzamer en sterker dan Deore behalve de naven, die zijn een stuk slechter, ketting en zo slijten bijna net zo snel maar de shifters en derailleurs zijn degelijker dan Deore en schakelen duidelijk beter.
Shimano Dura Ace is de beste groepset van Shimano. Je krijgt hier echt het beste van het beste. Een zo laag mogelijk gewicht, maar wel oersterk. Shimano Dura Ace is echt het beste van het beste.
Het voordeel van 12 speed is de kleinere overstap tussen de tandwieltjes. Zo kun je beter je ideale cadans rijden en beter presteren. Op 11 speed is dat ook mogelijk als je een 'vlakke' cassette hebt.
Een fiets zonder versnellingen gaat minder snel stuk en je kunt het achterwiel makkelijker uit je fiets lichten. Als je toch versnellingen wilt, kun je het best een fiets met drie of acht versnellingen kopen.
Dit ongeacht het wielformaat en ongeacht de invloed van het gewicht van de berijd(st)er van de fiets en hoogte van de bandenspanning. Maar MTB-fietsen hebben vaak voorbladen van 22, 24 en 26 tanden, terwijl tijdritfietsen voorbladen kennen van 54 en 56 tanden.
Een enkel voorblad is lichter
De crank wordt standaard geleverd met 32 tandjes, tegenover de 36 tandjes van het grootste blad bij een dubbel.
Fietst u dagelijks, vooral in de stad en wilt u zelf weinig onderhoud uitvoeren? Dan is een naafversnelling iets voor u. Fietst u vaker grote afstanden of regelmatig op heuvelachtig terrein en vindt u wat onderhoud geen enkel probleem? Kies dan voor een derailleur.
De 11/28 of 11/30 cassettes zijn geschikt voor heuvelachtige parcoursen en voor sommigen al in de bergen. Voor de meeste fietsers zijn echter de 11/32 en 11/34 cassettes het meest geschikt voor in het hooggebergte.
Re: Welk verzet voor de Alp d'Huez ? In principe zou 30x25 voldoende moeten zijn als je alleen de Alp op gaat en een redelijke conditie hebt. Als je wilt kun je ook een groter tandwiel monteren. Als je een lange kooi hebt, moet een 30 eventueel ook wel kunnen.