Na het eerste getal staat altijd de letter 'W' (voor Winter). Deze aanduiding heeft betrekking op de weerstand tegen stromen van olie wanneer die koud is, zoals bij een koude start. Het tweede getal is bepaald door hoe een olie stroomt bij normale bedrijfstemperaturen van de motor.
0W20 wordt als 1ste keus aanbevolen door de fabrikant (en ook 1ste keus via externe olie-advies leveranciers). Als alternatief (het woord zegt het al) kan een 5W30 gebruikt worden en in dit geval onder bepaalde voorwaarden.
Hedendaags is een 5W-30 motorolie standaard, maar een opkomende trend is de verschuiving naar dunnere oliën, bijvoorbeeld 0W-20. Het nadeel van deze motorolie is dat niet elke motor hiervoor geschikt is. De verbrandingsmotor kan bijvoorbeeld alleen een 0W-20 aan als deze hier speciaal voor ontwikkeld is.
De reden van 0W-20 olie
De grootste reden voor de keuze van 0W20 olie is de brandstofbesparing die deze producten realiseren. Met dunnere olie heeft de motor minder werk om olie rond te pompen, en dat zorgt voor een x% brandstofbesparing.
0W20 olie is relatief dunne motorolie. Deze aanduiding stamt uit de SAE klasse voor motoroliën. De 0W geeft de viscositeit bij koude temperatuur aan, terwijl de 20 de viscositeit bij hoge temperatuur aangeeft. Tegenwoordig schrijven steeds meer autofabrikanten dunnere olie voor.
Check altijd het serviceboekje van je auto. In dit boekje heeft de fabrikant vaak al aan de hand van een origineel olie nummer aangegeven welke olie je moet gebruiken. Het maakt geen verschil welk merk je koopt. als het soort olie altijd maar hetzelfde blijft.
Een SAE 0W20 heeft dus dezelfde vloeibaarheid bij koude start als bijvoorbeeld een SAE 0W30 terwijl de 0W20 dunner (vloeibaarder) is op bedrijfstemperatuur.
In 0W30 staat het getal voor de W voor de vloeibaarheid van de motorolie bij koude temperatuur en het getal achter de W voor de vloeibaarheid op bedrijfstemperatuur.
KIES DE JUISTE 0W-20-OLIE VOOR UW MOTOR.
Dat klopt niet; de 'W' staat voor 'Winter'. In het geval van synthetische 0W-20-olie betekent dit dat de olie bij winterse temperaturen stroomt als een 0W-olie, maar even dik en viskeus is als een 20W-olie zodra de motor opgewarmd is.
Als er 5W-30 op de verpakking staat dan zal er ongetwijfeld 5W-30 in de kan zitten. In die zin zit dezelfde olie er dus in welke de garage aan jouw verkoopt. Er zijn dan ook erg veel verhalen van mensen die hun auto 400.000+km hebben laten lopen op een olie van bijvoorbeeld de Action. Het kan dus zeer zeker goed gaan.
Normaal gesproken heeft een 0W30 een hogere viscositeitsindex dan een 5W30 motorolie. Bij 100 graden ongeveer even dik, bij koude temperatuur dunner. Boven de 100 graden moet het product dan dikker zijn. De keuze voor een 0W30 wordt normaal gesproken genomen op basis van mogelijke brandstof besparing.
Motorolie met verschillende eigenschappen/specificaties mengen wordt altijd afgeraden. De olie verliest zijn specifieke eigenschappen en de kwaliteit gaat in vrijwel alle gevallen achteruit. Als in het boekje meerdere geschikte olien staan vermeld, kun je meerdere soorten gebruiken. Maar nooit gemengd gebruiken.
De olie heeft een betere natuurlijke bescherming tegen thermische extremen en verdamping bij hogere temperaturen, terwijl het vloeibaar blijft in lage temperatuur. Daarom zijn oliën met een lagere temperatuur, zoals 0W20 of 5W30, meestal synthetisch.
U vraagt of een ander type olie het olieverbruik omlaag zou kunnen brengen. Naast 5W40 wordt ook 5W30 voorgeschreven. Dat gaat in ieder geval geen gunstiger olieverbruik opleveren. Een verbruik van 1l op 3.500 km is best veel maar nog niet buitensporig.
De viscositeit van motorolie is bij lage en hoge temperatuur vastgelegd. Zodoende wordt de aanduiding bijvoorbeeld: SAE: 5W30 olie, 10W40 olie, 5W40 olie etc. Het eerste getal met de letter W: hoe lager het getal, des te dunner is de olie bij lage temperaturen (van belang bij koude starts).
Er zijn drie soorten motorolie: minerale, half-synthetische en synthetische olie. Minerale olie wordt geproduceerd uit natuurlijke ruwe olie en is de goedkoopste soort motorolie.
Motorolie met verschillende eigenschappen/specificaties mengen wordt altijd afgeraden. De olie verliest zijn specifieke eigenschappen en de kwaliteit gaat in vrijwel alle gevallen achteruit. Als in het boekje meerdere geschikte oliën staan vermeld, kun je meerdere soorten gebruiken. Maar nooit gemengd gebruiken.
In de praktijk betekent dit dat elke olie net zo stroperig is bij lagere temperaturen en viskeus blijft bij -30 ° C, maar 5w40-olie presteert beter dan 5w30-oliën bij hogere temperaturen en is effectief tot omgevingstemperaturen van 50 ° C, in plaats van 30 ° C.
De 0w30 motorolie is bij ons al te krijgen vanaf €3,34 per liter. Populaire merken bij deze soort motorolie, en aan te raden door ons, zijn de merken Castrol, Eurol en Kroon Oil.
Voor een Peugeot is motorolie met een viscositeit van 0W30, 5W30, 5W40, 0W40 of 10W40 het meest geschikt.
Voor een Toyota is motorolie met een viscositeit van 0W20, 0W30, 5W20, 5W30 of 10W40 het meest geschikt. Voor de Turbo varianten adviseren we motorolie met een viscositeit van 15W40 of 20W50.
Alhoewel de viscositeitsindex belangrijk blijft, zal het gebruik van de foute olie geen grote invloed hebben op de werking van de motor. Je zal wellicht een beetje meer olie of meer brandstof verbruiken, maar meestal niet meer dan dat.
Dat niet iedere motorolie geschikt is voor jouw auto komt onder andere omdat niet iedere motorolie even dik is. Hoe dik de olie en hoe hoog de kwaliteit van de olie moet zijn voor de motor van jouw auto hangt onder andere af van de prestaties die de motor leveren kan.