De Rok is een vogel die voorkomt in het verhaal De tweede zeereis van Sinbad de Zeeman uit het verhalenbundel van Sprookjes van 1001 Nacht. In dit verhaal tilt de Rok de zeeman Sinbad op en neemt hem mee voor een avontuurlijke reis naar het nest van de vogel. Meer: Drukteverwachting bij de attracties en het park.
Een Rok is een grote vogel met het lichaam van een reusachtige adelaar en de kracht van honderd leeuwen. In De tweede zeereis wordt de zeeman Sindbad door de Rok opgetild en voor een lange, avontuurlijke vlucht meegenomen naar het nest van de vogel.
In de Efteling
Sinds 2022 is dit themagebied uitgebreid tot de 'Wereld van Sindbad' waar ook attracties Archipel en Sirocco deel van uitmaken. De attractie Vogel Rok is gebaseerd op de tweede reis van Sindbad.
De Vogel Rok ging direct dicht nadat de loszittende afdekplaat werd ontdekt. Deze werd weer vastgemaakt, waarna het volledige wagentje is nagekeken door de technische dienst van de Efteling. Daarna kon de achtbaan weer open. De rest van de week zijn er geen problemen meer geweest.
De volgende attracties kennen een lengterestrictie: Baron 1898: 132 cm in de buitenste stoelen, 140 cm voor de ruimere stoelen in het midden. Danse Macabre, Python, De Vliegende Hollander en Vogel Rok: 120 cm.
De attractie. De dubbele achtbaan is geschikt voor het hele gezin, en speciaal voor kinderen tussen de 4 en 10 jaar oud (vanaf 1 meter groot). De attractie heeft een hoge capaciteit van 1800 personen per uur. In tegenstelling tot de dubbele houten achtbaan Joris en de Draak heeft Max & Moritz geen race-element.
30-07-2017, 21.01 uur. Het is vandaag precies tien jaar geleden dat bezoekers van de Efteling aan de dood ontsnapten tijdens een ritje in de Python. Op 30 juli 2007 vond er een huiveringwekkend incident plaats bij de beroemde achtbaan.
Met een begroot budget van 25 miljoen euro — dat zal worden overschreden — wordt Danse Macabre de op één na duurste attractie van het hele park. Symbolica is met 35 miljoen euro de duurste en grootste.
De attractie bestaat uit twee achtbanen die in tegengestelde richting van elkaar vertrekken, de blauwe baan Max en de groene baan Moritz. De topsnelheid bedraagt 36 kilometer per uur en de maximale hoogte is zes meter.
Vogelrok is lekker soepel, geen over-de-kop elementen en omdat het donker is kan je je gewoon mee laten nemen in de ervaring. Hij gaat niet bijzonder hoog of hard. Oftewel, prima beginners achtbaan.
De snelste operationele rollercoaster van de wereld staat momenteel in Europa. Lanceerachtbaan Red Force in het Spaanse pretpark Ferrari Land haalt een topsnelheid van 180 kilometer per uur.
De Python is een stalen achtbaan in Ruigrijk en de oudste van de Efteling.
Baron 1898 is een divecoaster van de Efteling. Deze achtbaan is geopend op woensdag 1 juli 2015. In deze achtbaan maak je een vrije val van 37,3 meter met een topsnelheid van 90 kilometer per uur.
Het boek is een hervertelling van de zeven reizen van Sinbad de Zeeman uit de wereldberoemde vertellingen van Duizend-en-een-nacht. Sinbad reist vanuit de Arabische wereld naar fantastische oorden, reist over woeste zeeën en komt cyclopen, reuzenslangen, giga-vogels tegen.
Het verhaal van Max & Moritz
De kwajongens Max en Moritz wonen in een schattig Duits bergdorpje met hun moeder: Frau Schmetterling. Ze drijven de inwoners tot wanhoop met hun streken. Als Frau Schmetterling ze weer eens opgesloten heeft proberen ze met hun zeepkist te ontsnappen uit de werkplaats.
20-06-2020, 14.22 uur
Pretparkfans blijken een overduidelijke voorkeur te hebben voor de Max-track. Van de personen die beide banen al geprobeerd hebben, stemde ruim 77 procent op de blauwe baan van Max. De groene Moritz-baan moet genoegen nemen met bijna 23 procent van de stemmen.
De Efteling heeft verschillende ticketprijzen. Het goedkoopste tarief blijft, net als in 2024, € 38,-.Het duurste tarief zal een stijging van € 2,- hebben en wordt € 53,-. Het aanschaffen van tickets voor een bezoek in 2025 zal binnenkort mogelijk zijn.
“De Stichting Natuurpark de Efteling is onze eigenaar, en die heeft de zorg voor de leefomgeving hoog in het vaandel, al vanaf de oprichting in 1952.” Die zorg gaat een stuk verder dan alleen minder uitstoot van CO2. Het pretpark doet aan afvalpreventie, natuurbeheer, biodiversiteit en maatschappelijke betrokkenheid.
Met bouwkosten van €240 miljoen is Test Track de duurste pretparkattractie ter wereld.
Op 23 juli 2013 is een 10-jarig meisje ernstig gewond geraakt aan haar onderbeen waarna haar voet moest worden afgezet. Het meisje raakte bekneld tijdens het uitstappen. Ze stapte eerder uit dan wat eigenlijk de bedoeling was. Volgens Walibi kon het ongeluk gebeuren door "een combinatie van factoren".
Het meest recent ging het goed mis in 2016, toen het IJspaleis voor de Winter Efteling werd opgebouwd op de Speelweide vlak bij Carnaval Festival. Een 37-jarige man kwam vermoedelijk onder de lepels van een heftruck terecht, buiten zicht van het publiek.De man raakte zwaargewond en overleed later.
Daar wordt komende winter druk gebouwd aan een splinternieuwe achtbaan: de Baron 1898. En die wordt héél eng! In de Baron 1898 donder je met 90 kilometer per uur bijna recht naar beneden. De achtbaan maakt namelijk een vrije val van 37,5 meter.