Hoe kleiner de camper, hoe minder deze verbruikt. Zo zal een truck camper en campervan ongeveer 1 liter op 6 kilometer rijden. De gemiddelde camper rijdt ongeveer 1 liter op 4 of 5 kilometer.
Half-integraal en integraal campers zijn iets zuiniger en rijden normaliter tussen de 8 en 11 kilometer per liter. De vaak kleinere en lichtere buscampers rijden het zuinigst; hiermee kunt u tussen de 1:9 en 1:13 halen.
Onze ervaring is dat buscampers een verbruik hebben tussen 1:9 (1 liter op 9km) en 1:12 (1 liter op 12km). Half integraal en integraal campers verbruiken tussen de 1:8 en de 1:11.
116 pk is voldoende voor deze kampeerbus onder normale omstandigheden. In de bergen moet u misschien wat eerder terugschakelen dan met een 150 pk motor. Het grootste verschil zult u ervaren bij snelheden boven de 90 km/h.
- Toegang tot de milieuzone voor alle dieselvoertuigen met emissieklasse 4 of hoger (in 2025 gaat het om voertuigen van 20 jaar en ouder). - Toegang tot de milieuzone voor alle dieselvoertuigen met emissieklasse 5 of hoger (in 2025 gaat het om voertuigen van 15 jaar en ouder).
De Fiat Ducato met 130 multijet diesel motor staat bekend als een betrouwbare auto en motor. Fiat is bij de introductie van de Euro 6D-temp motor overgeschakeld op een andere versnellingsbak. Deze versnellingsbak heeft een heel andere bouw en is hierdoor ook veel minder storingsgevoelig.
Veel tweedehands campers hebben een gemiddelde van 50.000 km op de teller, wat niets is als je weet dat dergelijke motoren tot 350.000 km kunnen meegaan.
Je krijgt een product die enorm goed is afgewerkt. Je koopt niet alleen een vervoermiddel, het is je verblijfplaats voor lange dagen. Het moet er goed uit zien en duurzaam zijn. Voor de bestuurder zitten er allerlei hulpmiddelen in, zoals parkeercamera's, cruise-control en navigatie.
Klassieke campers bijvoorbeeld, hebben eigenlijk geen waardevermindering en kunnen in sommige gevallen zelfs meer waard worden in de loop van tijd. Bij nieuwere campers is de afschrijving (naast de brandstofkosten) een van de hoogste jaarlijkse kostenposten.
In een lage mengverhouding van 7% kan het met gewone diesel gebruikt worden. In Nederland tank je aan de pomp bij gewone diesel ook 7% biodiesel. Op het handvat staat daarom B7. B10 voldoet niet aan de standaard dieselnorm EN590 en moet je dus niet tanken, tenzij jouw autofabrikant dat uitdrukkelijk heeft toegestaan.
Voor een kampeerauto is de motorrijtuigenbelasting voor een tijdvak van 3 maanden een kwart van de belasting die u moet betalen voor een personenauto.
De meeste campers hebben een schoonwatertank van 100 tot 120 liter. Dit water gebruik je voor koken en afwassen, wassen, douchen en het doorspoelen van het toilet.
Het verbruik van AdBlue is ongeveer 3 - 5% op het verbruikte Diesel. Dus bij een verbruik van 70 liter Diesel zal er ongeveer 2,1 tot 3,5 liter AdBlue verbruikt zijn. Met een volle AdBlue tank kan je ongeveer 8.000 à 10.000 kilometer rijden.
Het grootste nadeel van' een camper is vooral het prijskaartje. In de aanschaf zijn campers al snel twee keer zo duur als een caravan. Natuurlijk kun je ze tweedehands kopen, maar dan nog zijn ze aanzienlijk duurder.
In de meeste gemeentes mag je je camper 3 dagen achtereen op de openbare weg laten staan. Echter, deze regel kan per gemeente verschillen. Daarom is het verstandig na te gaan in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van jouw gemeente welke regels daar gelden.
Als u besluit uw kampeerauto voor langere tijd niet te gebruiken, dan kunt u deze voor 1, 2 of 3 jaar schorsen. Tijdens de schorsing mag uw kampeerauto niet op de openbare weg staan of rijden. U hoeft in die periode geen motorrijtuigenbelasting te betalen.
Campers zijn vrijwel altijd voorzien van een dieselmotor. Dat is prima voor het gebruik van de voertuigen. Waar u wel rekening mee moet houden is de milieuklasse waarin de auto valt. Dit kan er voor zorgen dat er bepaalde stedelijke gebieden een beperking geldt.
Voorbeeld kosten van een caravan per jaar
Een caravan van 10 jaar oud kost geen 40.000 maar eerder iets van 15.000 euro - en dan heb je echt een hele luxe.
de kwaliteit van de accu, hoe vaak de accu wordt gebruikt en hóé u de accu gebruikt. Gemiddeld wordt er een levensduur van zo'n 4 tot 8 jaar geschat voor een accu.
U vraagt wat de nog te verwachten levensduur is van de turbo van uw Fiat Ducato van 1998. De levensduur van een turbo is circa 150.000 tot 200.000 kilometer bij normaal gebruik en normaal onderhoud.
Antwoord van Jos
Volgens onze info moet de distributieriem van deze Fiat motor iedere 192.000 km óf om de 5 jaar vervangen worden.
De motoren die Fiat in de nieuwe Ducato levert, zijn viercilinder MultiJet's. De 115 (pk) is een 2,0-liter (280 Nm), de 130 en 150 zijn 2,3-liter groot (320 en 350 Nm) terwijl de 180 (400 Nm) 3,0-liter meet.