Koelvloeistof lampje rood Dit rode lampje in de auto staat voor het koelsysteem en de koelvloeistof.
Zo geeft een dashboardlampje aan wanneer er te weinig koelvloeistof in jouw auto zit. Het symbool voor het bijvullen van koelvloeistof kan variëren per voertuigtype en fabrikant, maar wordt meestal weergegeven in de vorm van een thermometer die omhoog wijst vanuit een water(tank).
Koelvloeistof
Als dit lampje tijdens het rijden gaat branden, is je motor oververhit. Doorrijden kan tot ernstige motorschade leiden. Je moet het koelvloeistofpeil controleren en zo snel mogelijk bijvullen.
Wanneer je doorrijdt met te weinig koelvloeistof is het risico op motorschade namelijk bijzonder groot. Een zakkend koelvloeistofpeil is gemakkelijk te herkennen: De temperatuurmeter op het dashboard slaat uit naar rechts of loopt op.
Kun je koelvloeistof zelf bijvullen? Ja, het is mogelijk om de koelvloeistof zelf bij te vullen. Het is een eenvoudig proces en vereist weinig technische kennis. Het is wel belangrijk om de juiste stappen te volgen en de juiste veiligheidsmaatregelen in acht te nemen.
Wanneer u een overhitte motor heeft of de temperatuurmeter in het rood komt. Dan kan dit duiden op te weinig koelvloeistof. Ook een laag peil van de koelvloeistof kan dit veroorzaken. Let daarom altijd goed op de signalen van uw auto en vul tijdig bij indien dit nodig is.
Koelvloeistof lampje rood
Dit rode lampje in de auto staat voor het koelsysteem en de koelvloeistof. Wanneer het koelvloeistof lampje rood brandt, moet u onmiddelijk stoppen. De motor kan namelijk oververhit raken en dit heeft ernstige gevolgen.
U kunt doorrijden zolang de temperatuurmeter niet in het rood komt of het waarschuwingslampje uit blijft.
Een liter koelvloeistof kost zo'n 5 euro en vaak gaat er 5 liter in een reservoir. Een 5 liter fles koelvloeistof voor je auto kost tussen de 15 en 20 euro. Het laten bijvullen kost gemiddeld een stuk meer: in een garage komt er namelijk meestal rond de 40 euro aan arbeidskosten bovenop.
Tot slot kan er ook binnen in de motor zelf koelvloeistof verdwijnen, bijvoorbeeld door een lekke koppakking, gescheurde cilinderkop, een lek in een EGR-koeler of een lekkage binnenin de oliekoeler. In de meeste gevallen zit de oorzaak hem in een kapotte slang, waterpomp of radiateur.
Gevaren rijden zonder koelvloeistof
Zonder koelvloeistof kan de temperatuur van de motor snel oplopen en kan dit leiden tot oververhitting van de motor. Dit kan schade veroorzaken aan de motor, zoals het vervormen van de cilinderkop, beschadiging van de krukaslagers, of het vastlopen van de motor.
Bent u benieuwd hoe vaak u de koelvloeistof moet bijvullen? Wij raden aan het koelvloeistofpeil elke maand te controleren. Op het expansievat staat een minimum en maximumstreep. Is de koelvloeistof gedaald tot onder het minimum, vul dan de vloeistof bij.
Het lampje lijkt op een thermometer met golfjes. Dit waarschuwingslampje geeft aan dat er een defect is met het koelsysteem. Het koelsysteem van de auto voorkomt dat de motor oververhit raakt. Wanneer het dashboardlampje begint te branden is het verstandig om het koelvloeistof reservoir te controleren.
Wij adviseren om minimaal 15 tot 20 minuten te wachten, mits de motor koud is, dan kun je het direct toevoegen natuurlijk. Conclusie: Het beste is om 15 tot 20 minuten te wachten om de koelvloeistof bij te vullen.
Als er te weinig koelvloeistof in het systeem aanwezig is, kan dat duiden op een lek.De motor kan oververhit raken.In het ergste geval kan de koppakking er tussenuit geblazen worden en sta je voor een dure reparatie.
Er is iets mis met je koelsysteem. Daardoor kan de motor oververhit raken en ernstige schade oplopen. In veel gevallen is dit lampje een teken dat de koelvloeistof op is. Stop en kijk of er nog voldoende koelvloeistof in het reservoir zit en vul zo nodig bij.
G11 koelvloeistof is geschikt voor auto's die ouder dan 1997 zijn, deze vloeistof is vaak blauw/groen van kleur. Koelvloeistof G12 is rood/roze van kleur en wordt veel gebruik in auto's vanaf 1997 en ouder. En tot slot koelvloeistof G13, deze vloeistof wordt vaak gebruikt in auto's vanaf 2013.
Koelvloeistof koelt en beschermt de motor
Koelvloeistof bevindt zich in een gesloten systeem. Door kleine lekkages kan de koelvloeistof echter uit dit systeem ontsnappen. Het is daarom belangrijk dat het peil regelmatig gecontroleerd wordt en de koelvloeistof indien nodig bijgevuld wordt.
Stap 1. Zorg dat jouw auto zo veel mogelijk waterpas staat en zorg ervoor dat er niet is gereden met de auto. Koelvloeistof controleren bij een warme motor is erg gevaarlijk! Doe dit daarom enkel bij een koude motor.
De materiaalkosten voor een nieuwe cilinderkoppakking inclusief schroeven liggen rond de 150 – 450 euro*. Als u de hele cilinderkop moet vervangen, liggen de kosten tussen de 600 en 1.500 euro*. Dan zijn er nog de arbeidskosten, die voor dergelijk werk al snel tot 800 euro* kunnen oplopen.
Oorzaak 2: er lekt koelvloeistof of antivriesvloeistof
De radiator van je auto lekt — of een van de buizen. Het plasje onder je auto kan trouwens ook in andere kleuren voorkomen, zoals groen en rood. Is het een lek in de radiator, dan ruik je vaak een zoete geur.
Kunt u doorrijden met een brandend motorstoringslampje? Om ergere problemen te voorkomen is het aan te ramen om uw brandende motorstoringslampje zo snel mogelijk op te laten lossen. Echter, in het geval van een oranje lampje kunt u door blijven rijden, maar wanneer deze rood is moet u direct stoppen.
AUTOMATISCHE AIRCONDITIONING: knop A.
Lekkage: Als het niveau van de koelvloeistof te hoog is kan dit leiden tot overmatige druk in het koelsysteem. In de waterpomp of radiator kunnen daardoor lekkages ontstaan. Schade aan motoronderdelen: De overmatige druk kan tevens leiden tot schade aan motoronderdelen, zoals de pakkingen, slangen en radiatoren.
Ja absoluut. Water is een koelvloeistof in verbrandingsmotorenIn landen met tropische en tropische klimaten heeft het zelfs de voorkeur boven koelvloeistof. Allemaal omdat het sneller temperatuur verliest.