Bij het strategisch beleid gaat het om de koers van de organisatie voor de komende jaren. Onderdelen van de strategie zijn de missie en visie van de organisatie, concrete doelstellingen en plannen voor het bereiken van deze doelen.
Je beschrijft in je strategie wat je gaat doen, hoe je dat gaat doen en wat je daarvoor nodig hebt aan mensen, middelen en tijd. Maak je strategie concreet en behapbaar, zodat het je richting, focus en structuur geeft. Bij een strategie opstellen hoort keuzes maken.
Een strategisch plan is een meerjarenplan voor het hele bedrijf. Het stelt wat u in de komende drie tot vijf jaar wilt bereiken en hoe u dat denkt te doen. Een projectplan daarentegen geeft aan hoe u een specifiek project gaat volbrengen.
Een strategie wordt doorgaans vertaald in een strategisch plan. Het strategisch plan bestaat uit vijf elementen, te weten visie-missie, doelstellingen, kernwaarden, KPI's (Key Performance Indicators) en beleid & verantwoordelijkheid. De visie en missie brengen een organisatie op een lijn.
De begrippen strategie, missie en visie worden geregeld door elkaar gehaald. De missie is de opdracht, de bestaansreden van de organisatie. De visie geeft aan waar de organisatie in de toekomst wil staan. De strategie geeft aan hoe de organisatie de visie verwezenlijkt.
Onder strategische onderwerpen verstaan wij onderwerpen die pas op de lange termijn spelen, maar wel grote gevolgen kunnen hebben voor de organisatie.
Een strategische doelstelling legt de focus op het DOEL, niet (of zo weinig mogelijk) op de MIDDELEN. Ze zegt op een algemeen niveau hoe je naar de missie (en de decretale opdrachten) zal werken. Ze zijn op zijn best retrospectief, geformuleerd vanuit de toekomst, alsof de doelstelling gerealiseerd is.
Het toewerken naar een gunstige positie om kansen te benutten.
Het belang van strategie is voor organisaties duidelijk. Het geeft richting aan een organisatie, zorgt dat er heldere kaders zijn voor het maken van keuzes en helpt in het bepalen van de succes factoren voor groei.
Beleid is het stellen van doelen, middelen en een tijdpad in onderlinge samenhang. Liefst zijn plaats en tijd omschreven. Onder beleid wordt dus verstaan het aangeven van de richting en de middelen waarmee men gestelde organisatiedoelen wil gaan realiseren binnen de gestelde periode.
Waar staan we voor? (missie) ■ Waar gaan we voor? (visie) ■ Waar geloven we in? (kernwaarden) ■ Hoe pakken we het aan met het oog op alle belanghebbenden? (strategie) ■ Wat zijn onze doelen?
Strategie in enge zin omvat alleen de doelstellingen, de scenario's en de maatregelen. Het fundament van een strategie wordt gevormd door een missie en een visie. Deze onderdelen beschrijven de identiteit van een organisatie en zijn relatief stabiel.
Strategische vragen dwingen je om uit te zoomen en naar het grotere plaatje te kijken. Bij dit soort vragen gaat het om het proces van strategisch denken. Met zaken als de lange termijn doelen, het in beeld brengen van de belangen die er zijn en het in kaart brengen van de prioriteiten.
Strategische gesprekken lijken op het eerste gezicht op gewone vergaderingen of brainstormsessies, met een aantal goed gekozen deelnemers, een agenda, doelstellingen enzovoort. Maar ze zijn veel meer dan dat: ze stimuleren een team om creatief en 'emotioneel' te denken, zeggen de auteurs.
Strategische modellen zijn hulpmiddelen voor bedrijven voor het bepalen van de strategie voor de lange termijn. Deze special richt zich op de meest voorkomende strategische modellen.
Een missie is afgeleid van de visie. Om je missie te kunnen formuleren, moet je de visie als uitgangspunt nemen. Vragen die je moet stellen voor de formulering van een missie zijn: – Wat willen we als organisatie bereikt hebben?
Strategie is een door een organisatie gekozen koers die is gericht op de verwezenlijking van de door haar geformuleerde doelstellingen. Hierbij wordt rekening gehouden met de lange termijn afstemming tussen de eigen organisatie en de externe omgeving.
Strategisch Kader
In de theorie en in de praktijk worden begrippen als missie, visie, strategie, doelen en doelstellingen door elkaar heen gebruikt. Vaak wordt met strategie bedoeld het positioneren van de organisatie in de markt. Terwijl strategie ook wordt uitgelegd als een strategisch plan om de doelen te halen.
U geeft aan waar de focus van de organisatie de aankomende jaren op komt te liggen. Met andere woorden wat zijn de plannen voor de aankomende jaren. Onder beleid wordt dus verstaan het aangeven van de richting en de middelen waarmee men gestelde organisatiedoelen wil gaan realiseren binnen de gestelde periode.
De Rijksoverheid maakt beleid, vaardigt wetten uit en ziet toe op naleving. Daarnaast bereidt het Rijk plannen van de regering en het parlement voor. En voert het deze plannen uit.
Input voor een beleidsplan is mogelijk via:
- De aanleiding voor het schrijven van het plan en het raamwerk van eisen, middelen en andere kaders en randvoorwaarden waaraan de opsteller(s) van het plan gebonden is/zijn. - Tevredenheidsonderzoeken onder medewerkers en klanten. - Een SWOT-analyse van de organisatie.