Iedereen met een profiel op social media kan zowel informatie zenden als ontvangen. Zie dat maar eens voor elkaar te krijgen met televisie, radio of bannering. Het laagdrempelige karakter en de lage kosten van social media maken het voor organisaties bovendien mogelijk om ook snel te reageren.
Dat is een goede vraag, maar het antwoord is simpel: super belangrijk! Je kunt als bedrijf oude contacten herstellen, nieuwe contacten maken, personeel vinden, je doelgroep beter leren kennen en nog veel meer. Het is zelfs mogelijk om klanten te werven door middel van social media.
Social Media zijn om te beginnen een van de meest stressvrije en winstgevende digitale marketingplatforms die gebruikt worden om de zichtbaarheid van je bedrijf te vergroten. Social Media kunnen je helpen opgemerkt te worden op evenementen en media-aandacht te genereren.
Voordelen van social media marketing
Je vergroot het bereik van je bedrijf, wat zorgt voor meer naamsbekendheid. Als jouw klant je vaak tegenkomt op sociale media dan beïnvloed het hun koopgedrag. Zo blijkt uit onderzoek dat klanten die bedrijven op social media volgen, vaker hun producten of diensten kopen.
In de puberteit is contact met leeftijdgenoten heel erg belangrijk. Sociale media zijn dan ook populair bij jongeren. Als ze geen internet hebben om contact te kunnen maken met hun vrienden, kunnen ze zich heel eenzaam voelen. Online contact is een aanvulling op offline contact.
“De meeste mensen delen filmpjes en foto's op social media omdat ze het echt leuk vinden om een mooi moment te delen,” legt mediapsycholoog Mischa Coster uit. “Maar op de achtergrond spelen er, vaak onbewust, allerlei processen mee die ook invloed hebben. De menselijke behoefte aan sociale goedkeuring bijvoorbeeld.
Wanneer je social media consequent en consistent inzet, dan levert het je veel zichtbaarheid op, waardoor meer mensen jou en jouw bedrijf leren kennen. Jouw volgers voelen zich vervolgens aangesproken door jouw expertise in je berichten, de verhalen die je post en de interactie die je met ze aangaat.
De druk om snel te reageren en/of de angst om belangrijke informatie te missen, brengt spanning en stress met zich mee. Kinderen en jongeren die mediawijs zijn, lopen minder risico op online problemen, zoals cyberpesten, grensoverschrijdend gedrag en (seksueel) misbruik.
Verbreed de verbinding en het begrip van de wereld. Kinderen kunnen verschillende perspectieven en wereldbeelden leren kennen en waarderen om de wereld om hen heen beter te begrijpen en hun kennis over een reeks onderwerpen op te bouwen.
Onzorgvuldigheid van mensen
Het grootste nadeel van social media is namelijk de mens! Jawel, wij mensen behoren tot de grootste nadelen van social media, en waarom? Mensen hebben de neiging om overal een (tijds)druk op te leggen, iedereen heeft haast, het moet altijd sneller en meer.
Uit onderzoek blijkt dat social media verslavend zijn doordat ze gebruikers continu belonen. Mensen krijgen waardering in de vorm van likes en volgers en hun nieuwsgierigheid wordt steeds weer gevoed. Hierdoor komt het beloningshormoon vrij in het brein en dat zorgt voor de verslavende werking.
Bij WhatsApp daalde het dagelijks gebruik onder jongeren en 20-29-jarigen. De grootste stijgers wat betreft social media gebruik zijn TikTok, Instagram en, erg opvallend, Twitter.
Door middel van online advertenties kun je positieve associaties opwekken bij je doelgroep en bouwen aan een goede reputatie. Bijvoorbeeld met het belonen van loyaliteit via sociale media. Daarnaast zijn ook nieuwsbrieven een goed middel om huidige klanten te blijven behouden.
advertenties gericht op het genereren van meer 'likes' voor een pagina; advertenties gericht op een bepaalde pagina binnen jouw eigen website; het actief promoten van een geplaatst bericht op de tijdlijn van de doelgroep; een videoboodschap als advertentie op de tijdlijn (beschikbaar vanaf 2014).
Uiteraard kennen we de grootste spelers op het gebied van social media: Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, Snapchat, YouTube en Pinterest. Ieder platform is uniek op zijn eigen manier, en dat biedt dus kansen voor ieder type bedrijf dat gebruik wil maken van social media als marketingmiddel.
Maar waarom is dat zo? Volgens neurowetenschapper Roeland Dietvorst wordt het genotscentrum in je hersenen geactiveerd wanneer je likes binnen krijgt, net zoals dat werkt met andere verslavingen als roken of gamen. “Het voelt als een soort beloning,” vertelt hij in de Volkskrant.
Instagram is hét platform om interactie te creëren met je volgers. Dit is ook een van de redenen waarom je dit sociale medium moet inzetten voor je bedrijf. Instagram is iets persoonlijker dan bijvoorbeeld twitter en dat roept reacties en likes op. Ideaal om wat meer contact met je klanten, fans of volgers te hebben.
Likes bewijzen dat je je doelgroep bereikt én weet te raken. En ze helpen je om meer bereik te krijgen, omdat ook Instagram ze als bewijs ziet van interesse.
Uit ander onderzoek is gebleken dat de kans op depressie toeneemt, naarmate mensen vaker hun social media gebruiken. De oplossing is simpel. Minder vaak je Facebook, Insta of Twitter checken. Volgens het Deense onderzoek waren mensen na een weekje zonder Facebook gelukkiger.