Er is veel herhaling nodig om te zorgen dat leerlingen onthouden wat ze hebben geleerd. Door te herhalen wordt de leer- stof in het langetermijngeheugen opgeslagen, zodat het niet meer vergeten wordt en over een maand, jaar of decennium nog steeds kan wor- den opgehaald en gebruikt.
Waarom herhalen
Herhalen zorgt ervoor dat je informatie langer kunt onthouden. Dus door de leerstof te herhalen, gaat de informatie in je geheugen van herkennen naar kennen en weten.
Herhaling zorgt ervoor dat je informatie langer kan onthouden. Mensen hebben namelijk de neiging om een voorkeur te ontwikkelen voor mensen of dingen die herkenbaar voor hen zijn. Een herhaling van een boodschap zorgt voor herkenning waardoor mensen hier een positiever gevoel bij krijgen.
Wie iets nieuws leert, herhaalt de leerstof dus eerst en vooral de dag erna. Daarna laat je 3 dagen tussen, een week, 2 weken, een maand… Wie een maand na de laatste studiesessie de leerstof nog altijd kent, zal er zeker van zijn dat die de leerstof ook zal kennen op het examen!
Wanneer je informatie wilt onthouden door herhalen dan herhaal je het in je kortetermijngeheugen net zo vaak totdat de hersenen er een chemische verbinding van maken. Je zult alles wat je dan voor de rest van je leven wilt onthouden minimaal 300 keer moeten herhalen; Dit moet je verdelen over 7 verschillende momenten.
Bij spanningen en heftige gebeurtenissen kan het erger worden. Ook bij een depressie, sommige medicijnen of ziekten werkt het geheugen soms minder goed. U kunt ook andere klachten hebben, zoals problemen met aandacht of dingen begrijpen.
Hoe het geheugen precies werkt is dus ook nog niet helemaal duidelijk. Je hersenen bestaan uit een wirwar van zenuwcellen die door verbindingen bepaalde patronen maken. Wetenschappers hebben ontdekt dat wanneer je iets opslaat in je geheugen, dit patroon verandert en de verbindingen sterker worden.
Herman Ebbinghaus ontdekte het volgende: In de eerste twintig minuten nadat je hebt geleerd, vergeet je relatief gezien het meest. In het eerste uur nadat je iets hebt geleerd, vergeet je ongeveer de helft. Na ongeveer een dag neemt hetgeen je vergeet af.
Je sensorisch geheugen slaat al die indrukken heel even op. Maar dan wel voor maar drie tot vijf seconden. Je begrijpt dat het sensorische geheugen een grote capaciteit heeft. Al deze informatie kun je niet onthouden.
De kracht van herhaling
Ook stelde Pimsleur dat als bij de herhaling items goed zijn herinnerend deze de keer daarna minder snel hoeft herhaald te worden. Hierdoor wordt uiteindelijk veel beter geleerd. Dit principe is in later onderzoek ook vastgesteld door Thomas Landauer en Robert Bjork (1978).
We weten al dat veel praten tegen baby's goed is voor de taalontwikkeling, maar het maakt ook verschil hoe je dat doet. Het herhalen van woorden is een goede manier om de taalontwikkeling van baby's nog beter te stimuleren. Dit ontdekten Amerikaanse onderzoekers van Harvard en de Universiteit van Maryland.
De universitaire richtlijn ligt op 40 à 50 uren per week
Op een gewone dag volstaan 8 uur, zoals op een normale werkdag. Althans tijdens het semester. In de examens zelf is het anders. In de examens kan je beter 10 uur per dag studeren.
Tijdens een hoge activiteitsgraad kan je brein meer en beter informatie opslaan. Volgens de Amerikaanse socioloog Mariah Evans kan je het best studeren tussen de late voormiddag en de avond: tussen 11u en 21u30. Vroeg starten is dus niet persé beter. Als je te moe bent, kan je niet vlot werken en word je gefrustreerd.
Van wat ze lezen 20%, van wat ze doen 50% en van wat ze zelf ontdekken 100% We hoeven niet over deze cijfers in discussie te gaan om te begrijpen dat zoiets geen argumentatie is voor een ander type onderwijs (niet lezen, niet luisteren, maar zelf doen en zelf ontdekken).
In 1986 onderzocht wetenschapper Thomas Landauer hoeveel visuele en verbale informatie een mens kan opslaan, en hoe snel een mens deze informatie vergeet. Zijn conclusie: een gemiddelde volwassene slaat in zijn leven ongeveer 125 megabyte informatie op. Dit kunt u vergelijken met honderd dikke leesboeken.
Als iemand zich zorgen maakt, veel stress heeft of veel piekert, is er in de hersenen tijdelijk minder ruimte voor andere dingen. De geheugenklachten verdwijnen weer als de zorgen minder worden.
Lezen is dus niet automatisch onthouden wat je leest. Als je reflexen nog storen en je ogen niet optimaal samenwerken met je hersenen is het lezen al lastig genoeg! Je hersenen hebben geen energie en capaciteit meer over om nog meer te doen, zoals begrijpen en onthouden!
Met de volgende tips kun je jouw geheugen trainen: Herhaling: door nieuwe informatie te blijven herhalen – bijvoorbeeld bij het leren voor een tentamen – kun je het vaak beter onthouden. Leer daarom niet alles op het laatste moment, want dan heb je geen tijd om alles te herhalen.
Met name vitamine B3 (niacine) en B11 (foliumzuur) zijn essentieel om hersenmist en vergeetachtigheid tegen te gaan.
Vergeet je snel dingen, word je regelmatig moe wakker, heb je soms moeite om je te concentreren en voel je je vaak slap en futloos? Al dit soort symptomen wordt gezamenlijk ook wel beschreven als 'hersenmist' of 'brain fog'.
Gezond eten voor je geheugen betekent: veel broccoli en groene bladgroenten, zoals spinazie en andijvie. Je geheugen gedijt er prima bij. Voedingsmiddelen vol foliumzuur zijn ook prima voor je geheugen, denk aan erwten en linzen. En vis is belangrijk, vanwege de omega-3-vetzuren.
Leer maximaal 25 minuten en neem daarna 5 minuten pauze.
Een korte break helpt om weer fris aan de slag te gaan. Uren achter elkaar leren is dan ook niet zo effectief. Een manier om dit te doen is de Pomodoro techniek.