Kinderen met NLD hebben moeite met het verwerken van informatie. Ze hebben vooral moeite met het ontwikkelen van ruimtelijk inzicht, oog-hand coördinatie, grove en de fijne motoriek en het contact met anderen mensen.
Kinderen met NLD zijn verbaal juist erg sterk, ze kunnen heel goed praten en hebben vaak een goed geheugen. Ze worden zelfs als bijdehand omschreven omdat ze zichzelf goed weten te verwoorden en een beter woordenschat hebben als leeftijdsgenoten. Ze praten dan ook graag, vaak zonder veel inhoud.
NLD is soms moeilijk te herkennen. NLD is een afkorting van de Engelse term Non-verbal Learning Disabilities. Letterlijk vertaald betekent dat 'non-verbale leerstoornissen', ofwel: leerstoornissen die betrekking hebben op non-verbale informatie.
Unieke sterktes
Mensen met NVLD kunnen een zeer analytische geest hebben en een groot probleemoplossend vermogen . Dit kan leiden tot succes in vakgebieden die gedetailleerde analyse vereisen, zoals wiskunde of computerprogrammering.
Kinderen met een NLD hebben vaak baat bij een gestructureerde leeromgeving. Ook helpt het kinderen met NLD vaak om te zeggen wat ze gaan doen, op die manier kunnen kinderen met NLD de informatie beter verwerken. Kinderen met NLD hebben vaak problemen met hun sociale vaardigheden.
We spreken van leerstoornissen als normaal begaafde kinderen ernstige en hardnekkige problemen ondervinden bij lezen, spellen of rekenen zónder dat er sprake is van een onderliggende medische stoornis of van beïnvloedende omgevingsfactoren. Hun vermogen om die schoolse vaardigheden vlot te leren lijkt aangetast.
Kenmerken NLD. Kinderen met NLD of Nonverbal Learning Disabilities of niet verbale leerstoornis) praten als de beste, maar leren vrij moeilijk op school. Ze hebben problemen met ruimtelijk inzicht en oorzaak-gevolgrelaties. Vaak wil daarom rekenen of begrijpend lezen niet vlotten.
Nederland, 3-letterige landcode volgens ISO 3166-1.
Kinderen met ADHD kunnen vaak intens genieten. Kinderen met ADHD zijn vaak creatief, verzinnen de meest geweldige verhalen en kunnen helemaal opgaan in een spel. Het empathisch vermogen van kinderen met ADHD is vaak goed ontwikkeld, het zijn vaak lieve en betrokken kinderen. Ze hebben vaak aandacht voor details.
Hoe vaak komen leerstoornissen voor? Meer dan 10% van de kinderen heeft problemen met leren lezen. Bijna 6% van de volwassenen ondervindt nog steeds problemen met lezen.
Kenmerken van dysfasie zijn: Een kind met dysfasie begrijpt anderen wel, maar praat zelf erg weinig of erg slecht. Het kind moet zoeken naar de juiste woorden en zegt dan net iets anders dan het had bedoeld. Het uitdrukken van gedachten en gevoelens gaat moeizaam.
Autisme wordt soms een spectrum of autismespectrumstoornis (ASS) genoemd. Autisme is geen leerstoornis , maar ongeveer de helft van de autistische mensen kan ook een leerstoornis hebben. Maar ongeveer de helft van de autistische mensen kan ook een leerstoornis hebben.
Uit recent onderzoek blijkt dat er zeker erfelijke (genetische) factoren meespelen. We weten dat kinderen van ouders die zelf een leerstoornis hebben meer kans maken om ook een leerstoornis te ontwikkelen. Die verhoogde kans bedraagt maar liefst 30 tot 50 % als een ouder dyslexie of dyscalculie heeft.
Leerproblemen kunnen op verschillende manieren ontstaan. Meerdere factoren kunnen hiermee te maken hebben. Denk bijvoorbeeld aan een genetische aanleg, neurologische achterstand, een externe factor of een moeilijke omgeving. Er zijn bepaalde leerstoornissen die zorgen dat een kind moeite heeft met leren.
ADHD en overprikkeling. Als je ADHD hebt, kan je moeite hebben om prikkels die op je afkomen te verwerken. Dit kunnen externe prikkels zijn maar ook interne prikkels. Externe prikkels zijn indrukken die via de zintuigen binnenkomen zoals geluiden, beelden, geuren, smaken, en lichamelijke sensaties.
Zorg voor voldoende ontspanning
Muziek kan heel kalmerend werken. Je kunt samen met het kind een fijne 'relax' playlist maken, waar hij met koptelefoon op lekker naar kan luisteren. Er zijn ook leuke mindfulness boekjes en apps met goede oefeningen te vinden.
Bij ADHD heeft uw kind moeite met opletten.Ook is uw kind drukker en doet het vaker dingen zonder na te denken dan andere kinderen die even oud zijn. Dit geeft thuis of bijvoorbeeld op school problemen. U kunt training krijgen om uw kind goed te kunnen helpen.
Op basis van een literatuuronderzoek werden de volgende diagnostische criteria gebruikt voor kinderen met non-verbale leerstoornissen (NLD): (a) lage visueel-ruimtelijke intelligentie; (b) discrepantie tussen verbale en visueel-ruimtelijke intelligentie; (c) visuoconstructieve en fijnmotorische coördinatievaardigheden; (d) ...
Het onderscheid tussen leerproblemen en leerstoornissen is ten eerste gebaseerd op de hardnekkigheid en ernst van de problemen. Zo zijn leerproblemen meestal tijdelijk, terwijl bij een leerstoornis het leren voor een kind ondanks extra aandacht en inspanningen moeilijk zal blijven.
Veel aandoeningen kunnen het gebruik van verbale spraak door een kind belemmeren, waaronder autisme, cerebrale parese, dyspraxie, leermoeilijkheden en selectief mutisme . Communicatie is echter groter dan spraak. U kunt uw niet-sprekende kind op veel manieren helpen communiceren, met behulp van gebaren, tekens, ondersteunende technologie en woorden.
Een leerstoornis ontstaat wanneer het leerproces niet goed ontwikkeld maar, het kind heeft een normale intelligentie, er zijn geen sociaal-emotionele, auditieve of zintuiglijke problemen of een gebrekkig onderwijs dat aan de oorzaak ligt.