Karten: iedereen is er wel bekend mee en heeft er wellicht zelf al eens in gereden of aan de zijlaan staan aanmoedigen. Door het huren van karten werd de racesport laagdrempelig en toegankelijk voor iedereen. Zo kan iedereen nu ervaren hoe het is om coureur te zijn.
Starten met karten
Het antwoord is eigenlijk vrij simpel: ga naar de dichtstbijzijnde kartbaan, stap in een kart en jouw race carrière is begonnen. Op die manier starten de meeste autocoureurs. Maak je eerste meters bij een kartbaan in de buurt en je zal merken dat je je meteen een echte coureur voelt.
Voor kinderen vanaf 8 jaar met een minimale lengte van 125 cm is het al mogelijk om te komen karten in een kinderkart. Vanaf 14 jaar met een minimale lengte van 155 cm mag er in een gewone kart gereden worden.
Goedkoop is karten niet: 2.000 tot 3.000 euro per jaar ben je gemiddeld zeker kwijt als je het als serieuze sport wilt beoefenen. Een tip voordat je je volledig in het wedstrijdkarten stort: ga eerst eens bij een wedstrijd kijken en maak een praatje met rijders, begeleiders en teams.
Zeker als je net begint is met makkelijk om snel harder te gaan met wat simpele tips. Sneller gaan dan de gemiddelde karter is niet moeilijk. Een hoop mensen denken dat ze kunnen rijden maar gebruiken totaal de verkeerde techniek.
Een vraag die regelmatig gesteld wordt is of je geld kunt verdienen met de kartsport. Win je bijvoorbeeld prijzengeld? Nee, in de meeste klassen win je een trofee of medaille en als je geluk hebt win je weleens het inschrijfgeld voor een wedstrijd terug, maar dat is zelden.
Het hangt van het type, de staat, de klasse, de opties en nog veel meer af. Een tweedehands kart schaf je soms al voor een paar honderd euro aan, terwijl een nieuwe schakelkart maar zo € 10.000,00 kan kosten. Het voordeel van een eigen kart is dat de baanhuur meestal meevalt; voor zo'n € 50,00 rijd je een hele dag.
Nee, je hebt geen rijbewijs nodig om te mogen karten. Wel geldt er een minimum lengte voor de verschillende soorten karts.
Een kart weegt tussen de 100 en 200 kilo. Ben jij 10 kilo zwaarder dan de winnende karter, kun je claimen dat jij met 5 tot 10 procent strafgewicht reed. Bij een echte auto zou dat neerkomen op 150 kilo bagage of twee passagiers.
De duurste manier om wedstrijden te karten is met een eigen kart. Hier krijg je namelijk te maken met je eigen variabele kosten. Denk aan een setje banden, schades, onderhoud, benzine, inschrijfgelden, etc. Dit zorgt ervoor dat het al snel redelijk duur wordt, een kart aanschaffen is namelijk het probleem nog niet.
Kids mogen karten vanaf 6 jaar en als ze 1m30 groot zijn. Vanaf 16 + rekenen we de deelnemers als volwassenen. Alle leeftijden - 16 zijn dus kinderen vanwege weinig of geen ervaring met rijden/racen.
Karten is een geliefde activiteit bij velen en er zijn dus ook genoeg toffe banen voor jou en je vriendjes en/of vriendinnetjes. Er zijn zowel leuke indoor als outdoor kartbanen te vinden dus voor iedereen is er wel een geschikte baan.
Is karten gevaarlijk? Zolang je je bij recreatie karten aan de veiligheidsregels houdt, is het niet gevaarlijk. Je moet verplicht een helm op en bij lang haar je haar vastmaken onder de helm. Ook krijg je vaak een beschermende overall of jas.
Het Canadese bedrijf Daymak maakt deze supersnelle elektrische kart. Hij gaat 0 naar 100 km/u in anderhalve seconde. De nieuwe C5 Blast-kart heeft een DC-motor met 10KW en 12 kleine elektrische motoren. Het prijskaartje is fors: 60.000 dollar.
Automaat privé kart: max. 120 km/h. Schakelkart: max 160 km/h. Superkart: max 250 km/h.
Het lijkt een regelrecht recept voor de dood, maar dat weerhield een stel megalomane creatievelingen niet om deze gemotoriseerde skelter klaar te maken voor de openbare weg. De kart lijkt niet direct de beste optie voor woon-werkverkeer, maar mag van de overheid wel degelijk de straat op.
Eén heat duurt 12 minuten. Afhankelijk van waar jouw voorkeur naar uitgaat kun je één of meerdere heats reserveren. Meestal boeken mensen twee of drie heats, het is natuurlijk de uitdaging om je snelste rondetijd te verbeteren. Tussen de heats door wordt over het algemeen een pauze ingepland van 30 minuten.
Is Karten vermoeiend? Karting belast spiergroepen die anders nauwelijks worden gebruikt. Vooral de rug- en nekspieren, maar ook de arm- en handspieren zijn gespannen tijdens het karten.
In een normale huurkart karten is relatief veilig te noemen. Hier kan je vervelende blessures aan overhouden, maar zware ongelukken gebeuren nauwelijks. Als je met een eigen, snellere kart het circuit opgaat, zal die kans wat groter zijn.
De 125cc 2-takt motor levert ongeveer 30 pk en trekt door tot maar liefst 14.500 toeren. Deze racekarts accelereren in 5 seconden naar 100 km/h en afhankelijk van het circuit is een topsnelheid van 125 km/h mogelijk. Al onze karts zijn uitgerust met handbediende voorremmen voor optimale remkracht.
Naast het volgen van kart cursussen en het oefenen met racen, is het ook belangrijk om mee te doen met kartwedstrijden. Op deze manier leer je ook het competitie aspect van de sport karten en kun je jouw inhaal skills het beste testen. Er zijn verschillende competities in Nederland waar jij je voor kunt inschrijven.
Om te kunnen racen, heb je allereerst je racelicentie nodig. Om die in bezit te krijgen moet je een racecursus volgen, dat kan bijvoorbeeld bij de door de legendarische Nederlandse autocoureur opgerichte Rensportschool Zandvoort. Zorg in ieder geval voor een goede helm en handschoenen.
Een F1-team mag in het seizoen 2022 145,6 miljoen dollar uitgeven (net gecorrigeerd voor hogere transportkosten plus inflatie). Tegen de huidige wisselkoers komt dat neer op 143 miljoen euro, maar alle uitgaven van het team (minus de coureurssalarissen en een paar andere uitzonderingen) moeten daaruit worden betaald.
Auditie is niet nodig; iedereen met een geldige racelicentie mag bij Team Bleekemolen rijden. Wij zijn, net als alle andere Nederlandse raceteams, een commercieel raceteam. Dat houdt in dat de coureur zorgt voor het budget dat noodzakelijk is om een raceauto een seizoen lang te laten rijden.