Nadelen zijn de afhankelijkheid van rijwind en de moeilijkheid om bij meercilindermotoren alle cilinders gelijkmatig te koelen. Voor beide problemen kan geforceerde luchtkoeling een oplossing zijn. Een ander probleem is de beperkte soortelijke warmte van lucht. Om een motor te koelen is relatief veel lucht nodig.
Luchtgekoelde ICE's zijn eenvoudiger, lichter en goedkoper dan vloeistofgekoelde ICE's en ze hebben geen radiator, waterpomp, slangen of antivries nodig. Ze hebben echter ook enkele nadelen, zoals een lagere thermische efficiëntie , hogere geluidsniveaus en meer gevoeligheid voor omgevingstemperatuur en hoogte.
Door de grote warmteopname van water, is waterkoeling doorgaans effectiever dan luchtkoeling. Waarbij de lucht direct over het te koelen oppervlak stroomt. De koelvloeistof raakt zijn warmte kwijt via de radiateur waarbij de warme over een groot oppervlak aan de lucht wordt afgegeven. Daarna begint de cyclus opnieuw.
Dit verklaart de drie verschillende soorten koelsystemen die beschikbaar zijn in fietsen in India. Terwijl luchtgekoelde motoren lage onderhoudskosten hebben, bieden oliegekoelde varianten betere prestaties. Maar voor motoren met hoge prestaties en de beste efficiëntie zijn vloeistofgekoelde motorenfietsen de beste .
Beide koelsystemen zijn eigenlijk goed: lucht: eenvoudig/ geen onderhoud/ efficient. water: onderhoudsgevoelig maar een gelijkmatigere koeling bij goede werking/ beter geschikt voor langere afstanden (lees 2 a 300km aan 1 stuk) en hogere snelheden (+100km/u).
Bovendien draaien luchtgekoelde motoren rijker, zijn ze minder efficiënt , meer vervuilend en luidruchtiger dan hun vloeistofgekoelde tegenhangers vanwege het gebrek aan geluidsisolatie dat een koelapparaat biedt. Deze eigenschap kan een van de eigenschappen zijn die erg belangrijk zijn bij forenzenfietsen.
Luchtgekoelde motorfietsen hebben een eenvoudigere aanpak voor onderhoud en worden vaak voor minder verkocht dan hun vloeistofgekoelde tegenhangers. Aan de andere kant hebben vloeistofgekoelde motorfietsen een betere hittetolerantie , kunnen ze gemakkelijk hogere RPM's aan en excelleren ze in overmatig verkeer en warm weer.
Gezien het bovenstaande geldt dat als uw fiets een luchtgekoelde motor heeft, u deze het beste kunt gebruiken voor korte ritten, omdat de motor bij lange ritten snel oververhit kan raken .
Luchtgekoelde motoren raken sneller oververhit . Ze kunnen ook duurder zijn om te bouwen en de grote ventilatoren die worden gebruikt om de motor te koelen, kunnen veel vermogen wegnemen.
Luchtkoeling heeft als voordeel dat een motor licht geconstrueerd kan worden, omdat koelende onderdelen zoals een radiateur, waterpomp, een koelmantel en uiteraard koelvloeistof ontbreken. Nadelen zijn de afhankelijkheid van rijwind en de moeilijkheid om bij meercilindermotoren alle cilinders gelijkmatig te koelen.
idd,veel korte stukjes rijden waarbij de motor niet warm wordt is heel slecht, je krijgt daardoor een slechtere smering en als je dan een keer wél je motor goed warm rijdt dan heb je kans op een carter explosie. o ja de bedrijfstemp van een luchtgekoelde motor is makkelijk 100-120 graden.
Een CORSAIR All-in-One (AIO) vloeibare CPU-koeler kan tussen de vijf en tien jaar meegaan. Sommige factoren die de levensduur kunnen beïnvloeden, hebben te maken met gebruik en onderhoud.
Het antwoord hangt af van hoe u uw computer gebruikt en de prestaties en workloads die u verwacht tegen te komen. Als u een bijna stille werking wilt, de meest efficiënte koeling en het niet erg vindt dat de prijs mogelijk hoger is, dan is vloeistofkoeling de juiste keuze .
Luchtgekoelde motorfietsen hebben over het algemeen een lager vermogen en kunnen moeite hebben om te presteren bij hoge snelheden of bij het langdurig dragen van zware lasten. Ze zijn het meest geschikt voor cruisen of korte ritten in plaats van lange afstandstochten of ritten met hoge snelheid .
Luchtgekoelde motoren zijn makkelijk te onderhouden ; het enige waar u zich op hoeft te richten is de ventilator. Tenzij de koelribben beschadigd zijn, hebben deze auto's geen onderhoud nodig. In tegenstelling tot vloeistofgekoelde voertuigen, heeft u slechts een paar onderdelen op uw auto, dus is de kans kleiner dat er iets misgaat.
Bovendien is de hoeveelheid vermogen die mogelijk is beperkt omdat meer vermogen meer warmte creëert en het vermogen om warmte af te voeren aanzienlijk wordt vergroot bij het introduceren van een waterkoelsysteem. Echter, zonder de leidingen, pomp en verschillende afdichtingen van waterkoeling, zijn luchtgekoelde motoren vaak robuust en betrouwbaar .
Traditioneel zijn Harley-Davidson-motoren uitgerust met luchtgekoelde motoren, bekend om hun kenmerkende gerommel en klassieke esthetiek. Echter, toen de vraag naar hogere prestaties en naleving van strenge emissienormen toenam , introduceerde het bedrijf vloeistofgekoelde motoren om deze uitdagingen het hoofd te bieden.
Zoals de naam al aangeeft, is het een relatief eenvoudig systeem omdat het afhankelijk is van lucht in plaats van een mengsel van koelvloeistof en water om ervoor te zorgen dat de motor niet oververhit raakt . Er is geen waterpomp, geen koelvloeistoftank, geen radiator en geen thermostaat, waardoor de onderhoudskosten relatief laag blijven en lekkage-gerelateerde storingen worden voorkomen.
Daarom zijn watergekoelde systemen efficiënter en vereisen ze dus een lager brandstofverbruik . Luchtgekoelde systemen worden echter gebruikt voor kleinere, lichtgewicht motoren die minder onderhoud vereisen. Fietsen en scooters zijn voorbeelden van luchtgekoelde systemen, terwijl in auto's en vrachtwagens watergekoelde motoren worden gebruikt.
De normale bedrijfstemperatuur van een motorfietsmotor ligt tussen 155°F en 230°F graden Fahrenheit (68°C tot 110°C) . Dit bereik kan variëren afhankelijk van het merk en model van de motorfiets, evenals de omgevingstemperatuur.
De motor buiten laten staan verhoogt het risico op diefstal. Heb je niet de mogelijkheid je motor ergens binnen op te bergen, dan kan je als extra veiligheid je motor best vergrendelen met een motorslot.
Luchtgekoeld is prima voor gebruik op de snelweg, zolang de luchtstroom de motor koelt . Gebruik wel een goede olie en ververs deze regelmatig.
Tegenwoordig kun je nog steeds gloednieuwe luchtgekoelde motoren kopen, maar het zijn meestal oudere ontwerpen .
Luchtgekoelde motoren vertrouwen op luchtstroom over vinnen om warmte af te voeren.Oliegekoelde motoren gebruiken motorolie die door een oliekoeler circuleert . Vloeistofgekoelde motoren gebruiken een mengsel van water en koelvloeistof dat door een radiator circuleert.
De luchtgekoelde condensor is ontworpen om kookdampen van zowel "batch"- als "continue" verwerkings-/droogsecties te condenseren en af te koelen. Ventilatoren blazen omgevingslucht langs buizen met dampen van het kook-/droogproces en zo wordt de koudere lucht opgewarmd en de dampen afgekoeld.