Een 3-cilinder motor maakt vaak meer lawaai dan een motor die beschikt over een standaard 4-cilinder motor of misschien wel een 6-cilinder motor. Door het extra lawaai dat een 3-cilinder motor maakt ervaar je minder comfort tijdens je ritten. Dat motorgeluid werkt natuurlijk niet echt ontspannend.
Levensduur cilinders
Op basis van uw gebruik kan een drie cilinder motor prima volstaan, óók wanneer er op de kogel twee fietsen mee moeten. Let wel van de betreffende auto op de toegestane kogeldruk volgens opgave autofabrikant.
Vroeger werd de driecilindermotor gezien als een klein motortje geschikt voor een compacte auto, maar tegenwoordig is dat wel anders. De driecilinder is zuinig, maar ook krachtig.
Voor- en nadelen
De kleinere hoeveelheid cilinders van de driecilinder ten opzichte van een viercilinder zorgt er voor dat de motor compacter en lichter is, sneller warm wordt, minder wrijving heeft en dus zuiniger is.
Er bestaan auto's met een motor onder de motorkap die slecht uit drie cilinders bestaat. Met de uitspraak de auto rijd maar op drie cilinders bedoelen we daar natuurlijk niet deze motoren mee. De meeste diesel en benzine auto's zijn voorzien van viercilinder motoren.
Ze kunnen 1 miljoen kilometers mee, maar dat doen ze niet. Een metalen as die draait in een kunststof huis kan je na 100.000 km vervangen. Dat kan iedereen bedenken, en toch wordt het gemaakt”. Een meer recent voorbeeld is de PureTech 3 cilinder van PSA.
De cilinderinhoud van een auto (CC) is een term die wordt gebruikt om aan te geven hoeveel gas er in de cilinders van een verbrandingsmotor kan worden verbrand. De stelregel hierbij is eenvoudig: hoe groter het volume, hoe meer energie de motor kan leveren.
Een turbomotor biedt een gunstiger brandstofverbruik, zeker over langere afstanden. De brandstof in een turbomotor wordt beter verbrand en daardoor vermindert de uitstoot van schadelijke stoffen.
Op basis van eigen ervaringen en verschillende artikelen op het internet wordt een absolute kilometerstand van meer dan 200.000/250.000 kilometer voor benzineauto's en 250.000/300.000 voor dieselauto's als een hoge kilometerstand beschouwd.
In principe is het zo dat hoe groter de cilinderinhoud is hoeveel meer kracht de motor kan leveren. Dit is niet helemaal zo want de kracht is afhankelijk van meerdere zaken, maar het is een goede richtlijn.
Het is de eeuwige kroegdiscussie: wat is sneller, een auto of een motor? De meesten zullen antwoorden: “De motor natuurlijk! Die hoeft immers veel minder kg per pk mee te zeulen”.
1.2 en 2.2 geven aan hoe groot de motor is die in de auto zit. De motor kan dus 120pk zijn en heeft dan een cilinder inhoud van 1liter. Die heeft dan meer pk per cc.
Met de focus op vermogen heb je met een 4 cilinder bovenin de toeren meer power en over het algemeen een hogere top snelheid. Het karakter van een 4 cilinder is soepel en kalm, zit je echter hoog in zijn toeren dan reageert de motor net zo heftig al dan niet heftiger dan een 2 cilinder.
In een poging om de auto's langzamer te maken heeft de FIA besloten om vanaf 2006 de auto's te laten rijden met een 2,4 liter V8-motor met niet meer dan vier kleppen per cilinder.
De 1.0 heeft natuurlijk 3 cilinders en de 1.2 4 cilinders. Zie wel dat de 1.0 meer wordt aangeboden met mooiere opties die ik wel interessant vind. Bijvoorbeeld multifunctionele stuur. Ik weet gewoon niet welke type motor ik zou moeten nemen.
Een turbo kan onder andere defect raken door een verstopt luchtfilter, waardoor te weinig lucht aangezogen kan worden. Onvoldoende smering is ook vaak een probleem bij turbo's. Controleer regelmatig het oliepeil, zodat je er zeker van bent dat alles voldoende gesmeerd en gekoeld wordt.
U heeft een vraag over de levensduur van een turbo. Het uitgangspunt is inderdaad dat een turbo een levensduur heeft van tenminste 150.000 km. Het is dus niet zo dat de turbo vanaf die kilometrage per definitie kapot gaat en kan ook gerust het een autoleven lang volhouden.
Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau J.D. Power kun je het beste gaan voor Lexus, Porsche, Toyota of Volkswagen. Het Britse What Car maakte een top zes van Suzuki, Lexus, Toyota, Kia, Mitsubishi en Subaru. De conclusie is dus duidelijk: met een Japanse auto, met name een Toyota of een Suzuki, zit je vaak wel goed.
Met stip op nummer 1 staat Lexus, met een betrouwbaarheidsscore van 98,7 procent. Geheel onverwacht is dit niet. Lexus komt in veel onderzoeken naar boven als een van de meest betrouwbare merken.
Met uw inschatting van minimaal 150 pk en minimaal 200 Newtonmeter zit u aan de goede kant van de streep. Méér vermogen en koppel is uiteraard prettig en comfortabel. Er zijn ook driecilinders die een dergelijk vermogen en koppel leveren. Het is gunstig als het maximum koppel bij een laag toerental wordt bereikt.
Al met al in stadsverkeer en B-wegen is het allemaal toereikend. Op een snelweg was de 116pk toch wel het het minimale, alhoewel de TDI ook op Autobahn tempo een heerlijke auto was.
U vraagt wat het verschil in brandstofverbruik is tussen een auto met 90 en 120 pk. Een hoger motorvermogen zal in de regel op papier een hogere CO2 uitstoot laten zien dus méér brandstofverbruik. In de praktijk, afhankelijk van rijstijl en omstandigheden, kan dat er best weer anders uitzien.