Een dieselauto is veel vervuilender dan een benzineauto. Benzine- en dieselmotoren hebben als groot nadeel de uitstoot van schadelijke stoffen en de uitstoot van CO2. CO2 is voor een groot deel verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde (broeikaseffect), maar niet direct schadelijk voor de gezondheid.
Op de tweedehandsmarkt zijn dieselauto's ook in 2024 populairder dan gebruikte elektrische auto's. Dat en meer blijkt uit cijfers die Automotive Mediaventions vrijgeeft. In de statistieken van nieuwe personenauto's die in Nederland worden geregistreerd, lijken auto's met een dieselmotor op sterven na dood.
Voordelen rijden op diesel
De auto's hebben een langere levensduur. De prijs van diesel is een stuk lager dan die van benzine. Minder onderhoudsgevoelig, lagere onderhoudskosten. Aanschafprijs tweedehands diesel is (nu) lager, waardoor je vaak een luxere uitvoering kunt aanschaffen.
Wanneer komt het verbod op de verkoop van nieuwe auto's die CO2 uitstoten, zoals benzine- en dieselauto's? Vanaf 2035 mogen alle nieuwe auto's die op de markt komen geen CO2 meer uitstoten.
Dieselauto's stoten meer fijnstof en stikstof uit dan auto's met benzinemotor. En dan te bedenken dat de emissieloze elektrische auto ook nog een sterke opmars maakt. Kies je voor schoon, dan kies je niet voor een diesel.
Een dieselauto is veel vervuilender dan een benzineauto. Benzine- en dieselmotoren hebben als groot nadeel de uitstoot van schadelijke stoffen en de uitstoot van CO2. CO2 is voor een groot deel verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde (broeikaseffect), maar niet direct schadelijk voor de gezondheid.
Toyota Prius Plug-in Hybride allerschoonste auto. In een Amerikaanse onderzoek naar de totale uitstoot van ruim 1.200 automodellen kwam de Toyota Prius Plug-in Hybrid als schoonste en groenste auto naar voren.
Het antwoord zal je shockeren. Koop je vandaag een nieuwe dieselmotor met de heersende Euro 6d TEMP emissienorm, dan mag er vanaf 1 januari 2027 al enkele Lage Emissiezones (LEZ) niet meer binnen. 7,5 jaar en hij is onbruikbaar.
Heeft de benzineauto nog toekomst? Op de lange termijn heeft de benzineauto in Europa geen toekomst. Maar als je gek bent op de geur van benzine, of als je een elektrische auto gewoon nog te duur vindt, dan kan je nog steeds met een gerust hard een benzineauto kopen.
Het einde van de diesel is nabij
Uiteindelijk betekent dat waarschijnlijk dat alle auto's elektrisch zijn. Maar het duurt nog een flinke tijd voordat dat zover is. Ook als er vanaf 2035 geen nieuwe auto's met een brandstofmotor te koop zijn, blijven deze nog wel een tijd rondrijden.
Benzineauto's zijn vaak goedkoper om te kopen dan dieselalternatieven . En met lagere prijzen voor loodvrije brandstof, kost het minder om ze vol te tanken. Diesels zijn echter over het algemeen betrouwbaarder en gaan langer mee, dus u moet misschien meer geld uitgeven om een benzineauto te repareren of onderhouden.
Bij lichtere auto's ligt het omslagpunt rond de 13.500 km.Bij zwaardere auto's ligt het omslagpunt rond de 14.500 km.
In het OCU-onderzoek staat de 1.600 cc T-Roc op de eerste plaats als de meest betrouwbare auto in de categorie diesels. Door de combinatie van betrouwbaarheid en populariteit is dit zeker een model dat we veel op de tweedehandsmarkt zullen zien en dat gemakkelijk verder verkocht kan worden.
Nee, de diesel is nog niet dood, merken zoals Mercedes en zelfs Volkswagen hebben aangegeven in de toekomst de dieselauto te willen blijven doorontwikkelen. Maar wilt u zeker zijn van een zorgeloze toekomst in uw nieuwe diesel auto dan kunt u het beste een recent model kopen, tenminste met Euro5 (dus na 2009).
In 2024 gaat de Nederlandse overheid daarmee bijna 1 euro belasting per liter benzine aan accijns rekenen. Internationaal gezien zijn de accijnzen in Nederland erg hoog. Brandstofprijzen zijn nu al erg hoog. Automobilisten betalen 2,23 euro per liter benzine en 1,96 euro per liter diesel.
Voor bepaalde personenauto's en bestelauto's die op diesel rijden, geldt sinds 1 januari 2020 een fijnstoftoeslag op de motorrijtuigenbelasting. Zo wil de overheid het bezit en gebruik van dieselauto's ontmoedigen en de luchtvervuiling door deze auto's aanpakken.
30 tot 40 Nederlandse steden en Schiphol voeren op 1 januari 2025 of een latere datum een zero-emissiezone (ZE-zone) in. Vanaf dan mag je in principe niet meer met een dieselbestelauto of -vrachtauto die gebieden in.
Voor frequente lange ritten, zoals meer dan 40.000 km per jaar, kan een dieselauto geschikt zijn. Benzineauto's zijn ideaal voor korte stadsritten, hoewel ze duurder kunnen zijn in gebruik. Een elektrische auto past bij verschillende profielen, maar vereisen voldoende laadmogelijkheden.
Het rijbereik: Lange afstanden afleggen met hybride
Het rijbereik verschilt natuurlijk per model, maar een gemiddelde hybride auto kan in totaal, dus met een volle tank brandstof én een volgeladen accu, tussen de 400 en 800 kilometer rijden zonder tussentijds te hoeven stoppen.
Laag verbruik
Baljet benadrukt dat een dieselauto nog steeds zijn voor- en nadelen heeft: “Tegen zijn de grotere onzekerheid over restwaarde en bruikbaarheid en de hogere vaste lasten. Maar voor een diesel pleiten nog steeds het hoge koppel, het aangename rijden, laag verbruik en dus minder brandstofkosten.
De goedkoopste auto's in onderhoud in Nederland zijn vaak compacte en betrouwbare modellen zoals de Toyota Aygo, Honda Jazz, Suzuki Swift, Dacia Sandero en Kia Picanto. Deze auto's staan bekend om hun lage onderhoudskosten dankzij eenvoudige techniek, betaalbare onderdelen en lange onderhoudsintervallen.
Energielabel auto overzicht
De letters geven aan hoe zuinig een auto is, vergeleken met de gemiddelde auto binnen een grootteklasse. Dat ziet er zo uit: Energielabel A: >20% zuiniger. Energielabel B: 10% – 20% zuiniger.
Een Engels onderzoek van de Environmental Transport Association (ETA) concludeerde ooit dat de Dodge Ram SRT-10 de meest vervuilende auto op de markt was. Het gevaarte spuwt iedere kilometer 488 gram CO2 de lucht in.