Het is ontspannend en het helpt bij een gunstig brandstofverbruik. Verder kan het boetes voorkomen. Nadeel van een normale cruise control is echter dat het in de praktijk niet prettig werkt zodra er meer verkeer om je heen is. Je moet dan constant reageren op wat anderen doen en dus de cruise control (de)activeren.
Het grote nadeel van cruise control is dat het je risico op een ongeval vergroot, omdat het je aandacht en reactiesnelheid beïnvloedt. Onderzoek toont aan dat vrachtwagens die inrijden op de staart van een file, vaak met cruise control aan het rijden waren.
Met de cruise control (aan) rij je automatisch met een gelijkmatige snelheid en rij je tot wel zo'n 5% zuiniger op de snelweg.
Een lange autorit kan best wel vermoeiend zijn. Zeker met de wisselende maximumsnelheden moet u uw snelheid constant in de gaten houden. Een verkeersboete ligt zomaar op de mat. Door gebruik te maken van een Cruise Control, ook wel bekend als een snelheidsregelaar, kunt u zuinig en ontspannen autorijden.
Hoe werkt cruise control
De functie van cruise control is simpel: zorgen dat de auto met een constante snelheid blijft rijden. Om cruise control in te schakelen moet je eerst zorgen dat je de gewenste snelheid rijdt en vervolgens kun je de cruise control met een knop of hendel activeren.
Heeft je auto geen cruise control en wil je dat graag laten inbouwen? Reken dan op een bedrag van zo'n € 700.
Een snelheidsbegrenzer (Speed Limiter) is te beschouwen als een omgekeerde cruisecontrol – u regelt de snelheid met het gaspedaal, terwijl de snelheidsbegrenzer voorkomt dat u per ongeluk de vooraf gekozen/ingestelde snelheid overschrijdt.
Op de E313 mogen bestuurders in de richting van Antwerpen de cruise control niet meer inschakelen. Met dit verbod hoopt het Vlaams Verkeerscentrum te voorkomen dat vrachtwagens zouden inrijden op de staart van de files die ontstaan door de werken op de Antwerpse Ring.
Hiervoor hoef je niks anders te doen dan te remmen en het systeem schakelt zichzelf direct uit. Wil je het systeem uitzetten zonder te remmen? Gebruik dan de uit/off knop op de Cruise Control pook.
Adaptive Cruise Control (ACC) werkt bijna hetzelfde als de 'normale' Cruise Control. Het grote voordeel van Adaptive Cruise Control (ACC) is dat de auto 'meedenkt' met het verkeer. Waar Cruise control je auto een constant snelheid laat rijden, helpt Adaptive Cruise Control je met remmen, afstand houden en gas geven.
Cruise control
Het is beter om continue 120 of 130 km/u te rijden in plaats van veel korte acceleraties en remacties tussendoor, maar dat spreekt voor zich. Gebruik maken van cruise control kan een besparing van 4 tot 10% opleveren.
Hoeveel brandstof verbruik je? Een snelheid van 70 tot 90 km per uur is het zuinigst. Brandstof werkt bij deze snelheid het best, waardoor er ook minder CO2, stikstof en fijnstof uit de uitlaat komt. In de stad verbruik je het meest, omdat je daar veel moet remmen en optrekken.
Beste toerental om zuinig te rijden
Hoe lager je toerental, hoe minder brandstof je verbruikt. Schakel daarom door zodra het kan. Bij een dieselmotor is dat tussen de 1500 en 2000 toeren, bij benzinemotoren tussen 2000 en 2500 toeren.
Je kunt zelfstandig gas bij geven, maar dan ga je voorbij aan het nut van de ACC. Bij de meeste auto's kun je het adaptieve deel van de cruisecontrol niet uitschakelen en op normale CC rijden.
Bij aquaplaning kunt u het beste op de motor afremmen. Dit doet u door het gas voorzichtig los te laten. Houd uw stuur goed recht en blijf voor u uit kijken. Zodra u voelt dat u weer grip op het wegdek heeft, kunt u voorzichtig gasgeven en sturen.
Cruise control is een automatische snelheidsregelaar of “cruise controller”. Het is makkelijk bij een lange rit. De cruise-controller is een elektronisch systeem dat de o.a. brandstoftoevoer naar de motor regelt, zodat het gaspedaal tijdelijk wprdt vervangen.
Hoe werkt 'ie? Aan de voorzijde van de auto, bijvoorbeeld in de bumper of binnenspiegel, zit een sensor die meet de afstand tot je voorligger en zijn snelheid. Deze sensor stuurt de informatie naar een computer en vergelijkt die met de ingestelde snelheid en berekent een veilige volgafstand.
Cruise control herkent u aan het woordje 'cruise', 'cruise control' of een snelheidsmeter met een pijltje. Wanneer u cruise control instelt en op 'set' klikt, houdt uw auto automatisch de gewenste snelheid aan. Zodra u remt, schakelt het cruise control systeem weer uit.
Om voldoende afstand te houden, moet je vaak remmen wat het rijden alsnog onrustig of onveilig kan maken. Daarom heeft Volkswagen Adaptive Cruise Control. Dat houdt automatisch voldoende afstand tot je voorliggers – wel zo veilig en comfortabel.
Om de brandstofefficiency van trucks met cruise control nog verder te verbeteren, zijn de meeste trucks uitgerust met cruise control. Sommige cruise control-systemen zijn bovendien uitgerust met verschillende ecostanden.
Geschiedenis. De cruisecontrol werd in 1945 bedacht door de blinde Amerikaanse uitvinder en technisch ingenieur Ralph Teetor.
De Adaptive Cruise Control MAN ACC Stop & Go 1) regelt de snelheid van uw vrachtwagen en houdt een constante afstand tot voorliggers. Met de Stop & Go-functie kan het systeem ook in de file of bij langzaam verkeer worden gebruikt.
Een snelheidsbegrenzer bespaart brandstof
In combinatie met een toerenbegrenzer en vermogensbegrenzer kan het u tot 15% brandstofbesparing opleveren. Zo bespaart u al snel honderden euro's aan brandstof per voertuig per jaar. Tegelijkertijd reduceert u uw CO2 uitstoot en ontlast u daarmee het milieu.
Een begrenzer is de makkelijke naam voor een snelheidsbegrenzer. Je raadt het al, een begrenzer beperkt de snelheid van je scooter op de momenten dat jij dat wil. Dit komt van pas wanneer je opgevoerde scooter harder dan toegestaan rijdt. Je kan de begrenzer inschakelen zodra je politie ziet.
De cruise control is een snelheidsregelaar of snelheidsbegrenzer functie. Dit houdt in dat de bestuurder met de cruise control functie in staat is de snelheid van een voertuig vast te zetten zodat men zelf geen gas hoeft te geven. De cruise control kan uitgeschakeld worden als men remt, gas bij geeft of ontkoppeld.