Personenauto's zijn het meest vervuilend. Ook bij het goederenvervoer is het railverkeer de schoonste vervoerswijze.
Rolls-Royce spant de kroon met een uitstoot van 329,8 gram CO2 per kilometer, meer dan drie keer zoveel als Toyota, het minst vervuilende grote automerk.
Vliegen is de meest vervuilende manier om te reizen en vooral verre reizen hakken er aardig in. Door naar een ver land te reizen of een paar keer per jaar kort op reis te gaan, kun je jouw eigen CO2-uitstoot in een heel jaar opeens flink verhogen.
Transport, auto's
Niet verrassend behoren personenauto's tot de grootste uitstoters van CO2. Als je met de auto of de bus van A naar B gaat, wordt er CO2 uitgestoten. Auto's, exclusief vrachtauto's, zijn verantwoordelijk voor het grootste deel van de CO2-uitstoot van de transportsector.
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 7 tot 11 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 2 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
Op zichzelf is vervoer per schip nog altijd heel veel schoner dan vervoer per vliegtuig. Maar door de grote hoeveelheid vrachtvervoer per schip is de branche als geheel vervuilender: circa 90 procent van alle handel gaat per schip. De uitstoot door schepen zal tot 2020 nog eens stijgen met 75 procent.
passagiers op een Antarctische cruise produceren in een gemiddelde reis van een week evenveel CO2 als de gemiddelde Europeaan in een heel jaar. Een overnachting op een cruiseschip verbruikt al snel twaalf keer meer energie dan in een vergelijkbaar hotel op land.
1. Tata Steel. Staalbedrijf Tata Steel in IJmuiden heeft de twijfelachtige eer om Neerlands grootste vervuiler te zijn, blijkt uit cijfers van de Nederlandse Emissieautoriteit. Vorig jaar stootte het bedrijf ruim 5,7 miljoen ton CO2 uit.
De schepen worden voortgestuwd op zware stookolie. Echter, per tonkilometer (containerschepen vervoeren heel veel tonnen materialen) is de CO2-uitstoot voor een extra passagier aan boord verwaarloosbaar. Daarom is het alsnog duurzamer dan vliegen.
De meest duurzame vormen van vervoer zijn lopen of fietsen, eventueel met een elektrische fiets, gevolgd door treinreizen. Sinds 2017 is reizen met de trein in Nederland CO2-neutraal doordat spoormaatschappijen windenergie opwekken (Milieu Centraal, 2021a).
We weten allemaal dat met de trein reizen beter is voor het milieu dan de auto te pakken. Maar laat dat nu ook directe gevolgen hebben op je gezondheid. Door minder met de auto te reizen, draag je niet alleen bij aan een vermindering van de CO2 uitstoot. Maar zorg je ook dat er minder roetdeeltjes in de lucht komen.
Schade door fijnstof
Vliegtuigen vliegen op kerosine, een fossiele brandstof. Bij de verbranding van kerosine komen er naast broeikasgassen ook fijnstof en ultrafijnstof vrij. Fijnstof zijn roetdeeltjes die we binnenkrijgen als we lucht inademen. Ze veroorzaken schade aan de longen en astmatische klachten.
Een ferryvakantie is vele malen duurzamer dan een cruise
“Als je voor twee weken naar Bali gaat, stoot je gemiddeld 3000 kilogram uit.” En wie twee weken gaat zonnen aan de kust van Turkije, brengt daarmee ook zo'n 900 kilogram CO2 in de lucht. “Zo'n vakantie per ferry naar Noorwegen is dan twee keer zo duurzaam.”
Diesels zijn vervuilender dan benzineauto's
Een andere opvallende conclusie was dat zelfs Euro 6d-Temp-diesels ruim 60 procent meer stikstofoxiden uitstoten dan benzinevoertuigen. Dit zijn dus de diesels die volgens het eerdere onderzoek de lucht zouden filteren.
Metro's, trams, treinen en elektrische bussen zorgen voor minder CO2-uitstoot dan de oudere bussen die op fossiele brandstof rijden. Als je een auto koopt, ga dan voor elektrisch: dat scheelt over de hele levensduur ongeveer 60% CO2-uitstoot.
Er komt fijnstof vrij tijdens het rijden, niet alleen uit de uitlaat van een benzineauto, maar ook van de banden. De zwarte strepen die de banden op de weg achterlaten zijn kleine rubberdeeltjes en die komen in de lucht, grond en water terecht.
astma of bloedarmoede) en doorbloedingsstoornissen (bijv. hartinfarct) kunnen verergeren tijdens een vlucht op grote hoogte. Daarnaast is er ook een constante verandering van de luchtdruk in het vliegtuig, waardoor ook de druk verandert in gesloten holtes, zoals de sinussen en het middenoor.
In een typische vlucht van 9 uur legt het vliegtuig een kleine 9000 kilometer af, en gebruikt het iets meer dan 65.000 kilo brandstof. Dit komt dus neer op een verbruik van 7,22 kilo (9 liter) per kilometer, of 0,25 kilo (0,030 liter) per passagier per kilometer. iets beter dan 32 kilometer per liter per persoon dus.
1.260 vluchten per dag (gemiddeld)
Sinds 2005 is China de grootste uitstoter van broeikasgassen, direct na de Verenigde Staten. In 2019 waren ze verantwoordelijk voor respectievelijk 26,7% en 12,6% van de totale broeikasgasuitstoot. Ook India, Rusland, Indonesië, Brazilië en Japan stootten toen meer dan 2% van de wereldwijde uitstoot uit.
Vandaag is China 's werelds grootste uitstoter van CO2. In 2013 stuurt China een duizelingwekkende 9.997 miljoen ton CO2 in de atmosfeer, evenveel als de VS, India en Rusland samen.
Welke milieuproblemen zijn er? Eten belast het klimaat, door energiegebruik en de uitstoot van broeikasgassen (CO2, methaan en lachgas). Voor de productie is bovendien een groot deel van het beschikbare land en water nodig.
Een directe vlucht belast het milieu minder.
Zeker voor continentale vluchten is een directe vlucht veelal geen probleem. Een vlucht zonder onnodige tussenlandingen geeft niet alleen minder geluidsoverlast ook het milieu wordt minder belast. Uiteraard is dit voor intercontinentale vluchten niet altijd mogelijk.
Het brandstofverbruik in rust wordt geschat op ongeveer 700 liter per uur. De olietank bevat genoeg brandstof voor zo'n 12 dagen varen. Cruiseschepen halen snelheden tot ongeveer 30 knopen, dat is ruim 55 kilometer per uur.
Eén cargoschip zou net zo veel verontreiniging veroorzaken als vijftig miljoen auto's. Die opvallende uitspraak deed Bernard Hammelburg, buitenlandcommentator van BNR. Volgens hem zouden vijftien van zulke schepen, na een korte berekening, dus net zo veel vervuilen als alle auto's ter wereld.