EHBO is natuurlijk één van de belangrijkste taken van een BHV'er. In de meeste gevallen ook de taak die het vaakst wordt uitgevoerd. Een BHV'er is een getrainde EHBO'er. BHV'ers kunnen helpen bij ongevallen, klein en groot, maar hebben ook geleerd om te reanimeren (traditioneel en met behulp van een AED).
Een BHV'er alarmeert hulpdiensten, heeft geleerd hoe hij een pand moet ontruimen en kan bij een ongeval eerste hulp verlenen. Een BHV'er kan bijvoorbeeld mensen reanimeren en een wond verbinden.
Het verkennen en helpen van slachtoffers zijn de belangrijkste taken van BHV'ers. Het is belangrijk dat een BHV'er kijkt of de situatie veilig is om het slachtoffer te helpen, controleert wat er daadwerkelijk aan de hand is om daarna pas de eerste hulp te verlenen.
De eigen veiligheid van een bhv'er staat altijd voorop. De werkgever moet zorgen voor een veilige werkomgeving. Je moet er als bhv'er vanuit kunnen gaan dat je bij een incident kan vertrouwen op de bhv-middelen en de voorzieningen voor brandveiligheid en ontruiming.
Een goed opgeleide en geoefende bhv-organisatie is belangrijk voor de bedrijfscontinuïteit. De bhv kan letsel bij slachtoffers voorkomen en beperken, maar ook schade aan gebouwen en goederen.
Als de BHV wordt gealarmeerd om te gaan ontruimen handelt hij volgens de inzetprocedure voor een ontruiming. De BHV'er handelt eerst als werknemer: hij stelt zijn eigen werkplek veilig. De wijze waarop de BHV'er start met ontruimen, verschilt per bedrijf en de gemaakte afspraken.
De eerste stap bij brand is altijd jezelf in veiligheid brengen. Laat vallen waar je mee bezig bent en alarmeer iedereen in je huis. Ga absoluut niet in de rook staan, want deze is giftig. Hiernaast is het de noodzaak dat je de situatie beoordeeld.
Voor het werk van de brandweer is de samenwerking met BHV'ers heel belangrijk. Een BHV'er vangt de brandweer op en geeft informatie over wat er precies aan de hand is. Op deze manier heeft de brandweer informatie om goed, snel en veilig te kunnen werken. Bedrijfshulpverleners moeten zich regelmatig bijscholen.
Verplichtingen en taken BHV'er
Allereerst ben je als BHV'er verplicht om hulp te verlenen in het geval van incidenten en calamiteiten binnen je werkomgeving, maar ook ben je – net als Eerste Hulpverleners – in staat op te treden in noodsituaties buiten je eigen werkomgeving.
Op basis van die restrisico's moet je je afvragen hoeveel BHV'ers nodig zijn om in een noodsituatie werknemers in veiligheid te brengen. Er moet altijd ten minste één BHV'er aanwezig zijn, ook in ploegendiensten, bij overwerksituaties of als een deel van de medewerkers thuiswerkt.
Als het bedrijf BHV'ers aanstelt, moet ervoor gezorgd worden dat zij beschikken over een goede opleiding en uitrusting om hun taken goed uit te voeren. Bedrijven moeten naast het nemen van maatregelen ook contacten onderhouden met de betrokken externe hulpverleningsorganisaties wanneer er zich een ongeval voordoet.
Het redden en verkennen is de belangrijkste taak van BHV'ers. Hierbij moet een BHV'er kijken of ze slachtoffers in veiligheid kunnen brengen en controleren wat er nu daadwerkelijk aan de hand is. Belangrijk is dat dit in dezelfde actie gebeurt, zodat kostbare tijd niet verloren gaat.
Daarvan zegt de arbowet dat dit een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de werkgevers in dat gebouw is. Zij moeten de bedrijfshulpverlening in gezamenlijkheid organiseren. De Arbidsinspectie* controleert namens de overheid. Deze instantie inspecteert óf en in welke mate de veiligheid van medewerkers is gegarandeerd.
Als BHV'er moet u altijd melding (laten) maken van een incident waarbij u een taak heeft verricht of gaat verrichten. In elk bedrijf moet zijn vastgelegd aan wie u uw optreden moet melden, en hoe die melding in zijn werk gaat. Daarnaast moet zijn vastgelegd hoe u bij een ongeval, brand en dergelijke wordt gewaarschuwd.
Voordat u gaat blussen, moet u weten wat er brandt zodat u het juiste blusmiddel kunt kiezen. Niet alle branden kunnen met dezelfde blusstof worden uitgemaakt. Bovendien kan gebruik van het verkeerde blusmiddel leiden tot gevaarlijke situaties.
Gesloten deuren zorgen ervoor dat de giftige rook – de grootste bedreiging bij brand – nog enige tijd buiten de leefruimte blijft.
Het diploma bhv, afgegeven door het Nederlands Instituut Bedrijfshulpverlening (NIBHV), behoudt zijn geldigheid voor 1 jaar. Op je diploma staat een afgiftedatum, dat is de datum waarop je het behaald hebt. Dus vanaf die datum is dat diploma nog 1 jaar geldig.
Het verlenen van eerste hulp bij ongevallen. Het beperken en het bestrijden van brand en het beperken van de gevolgen van ongevallen. Het in noodsituaties alarmeren en evacueren van alle werknemers en andere personen in het bedrijf of inrichting.
In een ontruimingsplan staan procedures voor BHV'ers wat zij moeten doen bij een brand, bommelding, ontruiming of stroomuitval. Een ontruimingsplan speelt een grote rol tijdens de voorbereiding op eventuele calamiteiten en is hierdoor van belang bij een echte evacuatie.
Het antwoord is eenvoudig: de geldigheid van het BHV-certificaat is 1 jaar.