Het imago van Apple is dus modern en hip voor een doelgroep maar daarnaast ook gesloten en ouderwets voor een andere doelgroep. Imago wordt opgebouwd door de som van marketingcommunicatie van een bedrijf en de interpretatie van de ontvangers. Er is daarom ook een verschil tussen werkelijke imago en gewenste imago.
Het corporate imago, of het corporate image, is een term uit de marketing. Het is het beeld dat een groep belanghebbenden (ook wel stakeholders) heeft van het bedrijf of organisatie. Die stakeholders bestaan uit het algemene publiek, maar ook uit klanten, media, bewoners, overheden of de eigen medewerkers.
Wat is merkimago? Het merkimago of de brand image komt bij iemand op als ze aan uw bedrijf of product denken. Het is meer dan alleen de visuele aspecten van uw merk; het omvat ook ongrijpbare merkassociaties zoals waarde, gemak en kwaliteit. Elke interactie die iemand heeft met uw merk, bepaalt uw merkimago.
Binnen het totaalimago van een product, dienst, onderneming of organisatie kan weer een onderscheid gemaakt worden tussen wat men uit wil stralen (bedrijfsidentiteit), het beeld wat de medewerkers hebben (intern imago) en de perceptie van de buitenwereld (bedrijfsimago).
Het imago is de beeldvorming die kleeft aan een product, persoon of organisatie. We spreken vaak over de reputatie in brede zin, dus het beeld dat van een bepaald merk bestaat bij het algemene publiek. Bedrijven en personen zijn voor hun succes afhankelijk van een goede reputatie.
Imago draait om de perceptie die een doelgroep heeft over een bepaald bedrijf. Een voorbeeld: bij een grote groep consumenten staat Apple bekend als Moden en Hip.Een ander deel van de markt heeft juist de voorkeur voor android smartphones en denkt anders over Apple.
Jouw persoonlijke imago gaat over het beeld dat anderen van jou hebben. Dat is wat anders soms dan het beeld dat je van jezelf hebt. Jouw imago kan positief zijn maar ook negatief. Anderen kunnen jou op waarde schatten maar ze kunnen jou ook onderschatten of overschatten.
Je online imago is een afspiegeling van hoe je in het echt bent. Voor een werkgever is dit een ideale manier om een beeld te krijgen van jou. Lijk je bij de andere collega's te passen en passen jouw interesses bij het bedrijf? Jouw imago wordt door verschillende websites bepaald.
Een goed imago is bevorderlijk voor succes. Als medewerkers maar ook klanten positief over het merk denken, is de kans groter dat ze kiezen voor de producten of diensten of om er te werken. Als het imago negatief is, dan willen betrokkenen zich niet associëren met het merk.
Jouw imago is het visitekaartje van je eigen bedrijf en zorgt ervoor dat jouw diensten of producten bij de juiste doelgroep terecht komen. Hoe je bij je doelgroep bekend staat is vaak doorslaggevend voor een nieuwe aankoop en activeert klantloyaliteit.
Voor het uitvoeren van een imago onderzoek kunnen kwalitatieve of kwantitatieve onderzoeksmethoden gebruikt worden. Bij kwalitatieve methoden kun je bijvoorbeeld denken aan interviews of groepsdiscussies, waarbij de focus wordt gelegd op de perspectieven, meningen en door inzichten van de deelnemers vast te leggen.
Imago verwijst naar het beeld dat mensen hebben van een persoon, merk, organisatie of entiteit. Het is het resultaat van percepties en associaties die worden gevormd door de communicatie, het gedrag en de ervaringen van de persoon, het merk of de organisatie.
Verschil werkelijke en gewenste imago
Zoals net misschien al een stuk duidelijker werd kan er dus een verschil zitten tussen je werkelijke en gewenste imago. Het werkelijke imago is zoals het publiek denkt over een bedrijf.Het gewenste imago is zoals het bedrijf, in dit geval een verblijf, het graag zou willen zien.
Imago (meerv. imagines) is de naam voor een volwassen insect na metamorfose. Het is in staat zich voort te planten. Bij gevleugelde soorten zijn pas in dit stadium functionele vleugels aanwezig.
Het belangrijkste verschil is dat imago gaat over beelden en associaties die de commerciële doelgroepen, zoals potentiële klanten, hebben bij de organisatie of het merk. Bij reputatie draait het om de optelsom van het handelen of het feitelijke gedrag van de organisatie.
Het hebben van een goede reputatie is zowel voor individuen als organisaties erg belangrijk. Een reputatie is het beeld dat een ander van jou of jouw organisatie heeft. Door je reputatie te onderhouden kunnen klanten, de media, het algemene publiek en andere stakeholders jouw bedrijf of organisatie waarderen.
De meest gehoorde voordelen van het ondernemerschap, zijn ook direct de meest gehoorde frustratie bij mensen uit loondienst. Het bepalen van de eigen koers en de vrijheid die hierbij hoort. Vrijheid om een eigen klus te kiezen, een opdrachtgever waar ook een positief gevoel bij hoort.
Simpel gezegd is het imago van een bedrijf de manier waarop men over je merk denkt. Oftewel: hoe je merk bekend staat bij klanten. Het heeft dus te maken met hoe jouw bedrijf opgeslagen is in het geheugen van de klant.
Vaak wordt een afdeling als negatief gezien: wanneer er veel kosten mee gemoeid zijn (een voorbeeld is de afdeling die garanties afhandelt of schades behandelt) facilitaire diensten. technische diensten wanneer meerderen een beroep met urgentie doen op deze dienst.
De identiteit is een algemeen beeld van de organisatie op basis van wat medewerkers, klanten en stakeholder waarnemen, voelen, denken en uitspreken over de organisatie. Dit wordt vastgelegd in begrippen als betekenis, visie, missie, kernwaarden en krachten.
Een Corporate Identity Mix wordt ook wel een bedrijfsidentiteit mix of IC-mix genoemd. Dit model legt een link tussen de identiteit en het imago van een bedrijf. De definitie van Corporate Identity is 'datgene wat de organisatie werkelijk is'.
Branding, brandmanagement, merkmanagement of merkenbeleid is hier bedoeld als het proces van strategievorming en implementatie door een organisatie die iets onder een merknaam in de markt profileert. Positionering helpt door te bepalen welke kansrijke positie het merk kan hebben ten opzichte van de concurrentie.