84 meter lang, 88 meter spanwijdte, een leeggewicht van 285.000 kilo en de mogelijkheid om meer dan 250.000 kilo aan vracht mee te nemen. Een groter vliegtuig heeft nooit in reguliere dienst gevlogen. Maar de Antonov-225, bijnaam Mriya (Droom), is niet meer.
De Antonov An-225 "Mrija" (Oekraïens: Антонов Ан-225 Мрія) (NAVO-codenaam: Cossack) is een voormalig vrachtvliegtuig, ontworpen in de Oekraïense SSR door het ontwerpbureau Antonov. Gemeten naar maximum startgewicht was het het grootste vliegtuig ooit gebouwd.
Helaas is het aantal airlines dat met de 747 vliegt sinds vorig jaar gedaald van tien naar nog maar zes. De meeste kans op een vlucht in de 747 heb je op routes van of naar Azië. Ook in Europa zijn er nog twee Boeing 747 maatschappijen.
Met een lengte van 84 meter en een spanwijdte van 88,4 meter is de Antonov An-225 het allergrootste vliegtuig ter wereld. 'Mrija' (droom), zoals het vliegtuig ook wel wordt genoemd, maakte zijn eerste vlucht op 21 december 1988. Sindsdien blijft hij onaangetast het grootste vrachtvliegtuig ter wereld.
De Antonov An-225 is het grootste vrachtvliegtuig ter wereld, hij is tevens groter dan het grootste passagiersvliegtuig. Het gevaarte is gebouwd in Rusland en is in eigendom van Antonov Airlines uit de Oekraïne. Het vliegtuig is uniek. Hoewel er eigenlijk drie stuks besteld waren is het tot nu nog bij één gebleven.
Parijs . Het heeft bijna tien jaar geduurd voordat 's wereld grootste vrachtvliegtuig, de Antonov 225 Mryia, uit de mottenballen is gehaald. Voor een bedrag van ruim 20 miljoen dollar is er verspijkerd aan het vrachtvliegtuig dat in 1988 zijn eerste vlucht maakte.
Volgens Ukroboronprom is de Antonov An-225 in een brand goeddeels verloren gegaan. Met een eventuele restauratie zou ruim 3 miljard dollar (2,66 miljard euro) gemoeid zijn, schat het bedrijf. De Antonov An-225 heeft verschillende records op zijn naam staan, zoals die van het zwaarste vliegtuig ooit.
Een normale Boeing 747-8i biedt voldoende ruimte voor 450 passagiers en kost ongeveer 350 miljoen euro.
Leeftijd en gebruik maken ook een groot verschil in de initiële kosten van een vliegtuig. Zo vind je bijvoorbeeld vliegtuigen en jets van meer dan 30 jaar oud voor minder dan 1 miljoen dollar, terwijl een grote, zware jet meer dan 70 tot 100 miljoen dollar kan kosten.
Het herbergt een brandstofslang, regelt de druk van de brandstof uit het hydrant en filtert de kerosine. En er zit een lift op, want de brandstoftank van grote types vliegtuigen bevindt zich op grote hoogte, onder de vleugel.
Als een vliegtuig stijgt of daalt verandert de lucht om je heen sneller dan de lucht in je oren. Als je ooit hebt gevlogen weet je dat dit zwaar oncomfortabel is – maar tijdelijk. Om de druk een beetje te verzachten kun je kauwgum eten, inademen en uitademen terwijl je je mond en je neus dichthoudt, of gapen.
Als je uitgaat van bijvoorbeeld vijf vluchten per dag en een toestel 365 dagen per jaar vliegt, dan ben je ruim 26 jaar verder voordat die bovengrens is bereikt. “Als je een vliegtuig als de A320 intensief gebruikt, dan vlieg je misschien wel tien uur per dag. En dan is de levensduur zo'n vijftien jaar.
Ja, het is echt een vliegtuig uit een film met Harrison Ford, deze C-180. Een bushplane van nature. Stoer, zonder ervoor gestudeerd te hebben. Het mooiste en fijnste vliegtuig van de wereld.
Het kleinste vliegtuig
We eindigen piepklein: de Cri-cri is het kleinste twin-engine vliegtuig ter wereld en heeft een draagwijdte van 16 voet, weeg 158 pond (zonder piloot), en heeft twee motoren aan boord van 15 pk.
Die zijn vastbesloten het vliegtuig te herbouwen, ook al worden de kosten daarvan geraamd op on onvoorstelbare 2,7 miljard euro.
Straalvliegtuigen hebben gewoonlijk een luchtsnelheid nodig van 130-155 knopen (250–290 km/h); lichtere vliegtuigen zoals de Cessna 150 hebben genoeg aan 55 knopen (100 km/h), terwijl ultralights met een nog lagere snelheid af kunnen.
Niet beide motoren zijn nodig om te vliegen
Gelukkig is dat nergens voor nodig, want een vliegtuig kan prima vliegen met maar één motor. Vliegen met één motor is wel minder zuinig qua brandstof en er kan dus minder ver mee gevlogen worden.
Het snelste vliegtuig ooit is ook een onbemand toestel. De Falcon HTV 2 is ontwikkeld om in een paar minuten op een terroristische aanval te kunnen reageren. Het vliegt sneller dan 20.000 km per uur en kan in 1 uur van Sydney in Australië naar Londen in Groot Brittannië vliegen.
De A380 kan de meeste passagiers vervoeren (516 stoelen), gevolgd door de Boeing 747 en 777 (408 stoelen).
De uitbraak van het coronavirus, eind 2019 in China en in maart vorig jaar in het Westen, hebben het afscheid van de A380 versneld. Luchtvaartmaatschappijen die vrijwel al hun reizigers kwijtraakten, zagen geen emplooi meer voor het vliegtuig, dat gemiddeld 550 passagiers kan vervoeren.
Airbus besloot in 2019 na tegenvallende verkoopcijfers te stoppen met de productie van de A380. Vorige maand rolde de laatste dubbeldekker uit de fabriekshallen. In totaal werden er in veertien jaar net iets meer dan 250 A380's afgeleverd.
De A380 kan de meeste passagiers vervoeren (516 stoelen), gevolgd door de Boeing 747 en 777 (408 stoelen).